אורי יוגב: להדיח את יו"ר נמל אשדוד מתפקידו

מסמך מיוחד שחיבר מנהל רשות החברות אורי יוגב מסביר את הסיבות להדחה בשורת ההאשמות שהוטחו בגדעון סיטרמן ונחשפו ב"גלובס" ■ סיטרמן והשר כ"ץ סירבו להגיב

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, פתח אתמול בהליך הדחה רשמי וחסר תקדים נגד יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, גדעון סיטרמן, ושני דירקטורים נוספים בחברה: שרית בובליל ואריה ברדוגו. ההדחה כפופה לשימוע, והיא מתבססת על סעיף 22א' לחוק רשות החברות, המאפשר הדחת דירקטורים שאינם ממלאים את תפקידם כראוי. אם לא די בכך, במכתב ששלח יוגב לסיטרמן ולחבריו הדירקטורים, ציין כי אם בעתיד שמם יופיע כמועמדים אפשריים לתפקיד דירקטור בחברה ממשלתית בעלת היקף ומורכבות דומים, תשקול הרשות להמליץ לכל הגורמים הרלוונטיים שלא למנות אותם בשל אי התאמתם. יוגב מאשים את סיטרמן כי פעל בנמל ממניעים אישיים פסולים - לא פחות ולא יותר.

יוגב חיבר מסמך מיוחד ובו ניתח שלוש סוגיות מרכזיות המעידות, לכאורה, כי השלושה תיפקדו באופן לקוי: ההתנהלות סביב עיסוקיו הנוספים של יו"ר הוועד אלון חסן; משרות בכירות, כמו סמנכ"ל כספים ויועץ משפטי, שלא אוישו במשך שנתיים; והימנעות תמוהה מהדחתם של בעלי תפקידים בנמל שהורשעו בפלילים או שלכל הפחות הוגש נגדם כתב אישום חמור.

סיטרמן הוא היחיד ש"זכה" בסוגיה נוספת שהופיעה במסמך של יוגב: המכתב החריף שהגיש בתחילת השנה לדירקטוריון מי שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל הנמל, שוקי סגיס, ובו אוסף של טענות והאשמות קשות נגד סיטרמן. במכתב, שנחשף לראשונה ב"גלובס", סגיס האשים את סיטרמן, בין היתר, בניסיון להטות מכרזי רכש לסימולטורים וגוררות לטובת חברות ספרדיות, זאת כאשר סיטרמן ייצג בעבר בעצמו חברות ספרדיות; התערבות במכרז להעסקת סוורים תוך ניסיון לקלוט בנמל את בנו של ראש המטה שלו, פעיל ליכוד; ניסיון שהוגדר על ידי סגיס כ"תמוה" להגדיל את התשלום החודשי של הנמל לטובת משרד יחסי הציבור "ארד תקשורת"; וכן בהתעקשות יוצאת דופן למנות פעילת ליכוד לתפקיד בנמל בשכר של 20 אלף שקל בחודש בצד רכב צמוד. סיטרמן אף הודה כי הגיע לביתו של אלון חסן כדי לשכנע אותו בעניין, אולם חסן סרב לאפשר את קליטתה שלא במסגרת ההליכים הקבועים.

חודש לאחר חשיפת המסמך של סגיס, חשף "גלובס" את הפרטים המלאים על אותה אלמונית שסיטרמן ניסה לקדם: מדובר במירב שמולי, יד ימינו של איש הליכוד דוד ביטן מראשון לציון, שהתמודד בעבר בפריימריז של הליכוד ואף זכה לתרומה מצד סיטרמן. לשמולי יועד תפקיד שמעולם לא היה קיים בנמל: "מלוות אח"מים". שמולי, שעבדה בעברה בין היתר בלשכת ראש הממשלה ובמשרד התחבורה, טענה בשיחה עם "גלובס", כי היא לא יודעת כיצד קורות החיים שלה הגיעו לנמל. סיטרמן טען בהמשך כי בפרשה הזו "הפכו יתוש לפיל", וכי כשהבין שהיא אינה מתאימה - נגמר הסיפור. סגיס, לעומת זאת, טען אחרת: "לאחר מספר ימים פגש היו"ר את סמנכ"ל משאבים ואותי ואמר לנו קצרות: 'לגבי הבחורה, איני צריך מכם טובות. אסתדר לבד ואתם עוד תשמעו אותי'". לדברי סגיס, מאותו רגע פתח סיטרמן במסע נקם ששיאו בדרישה להזיז מתפקידה את העוזרת האישית שלו, בטענה כי נישואיה למנהל עבודה בנמל מעמידים אותה בניגוד עניינים. גם חסן טען כי קיבל באותם ימים איום מסיטרמן, ולפיו על אף הבדיקה שמצאה בעבר כי אין ניגוד עניינים בין עבודתו בנמל לבין עסקיו הפרטיים, אפשר לפתוח בבדיקה נוספת. ואכן, בדיקה נוספת נפתחה - וההמשך ידוע.

אלון חסן? הכל בסדר

"מן המסמך שהוכן עולים פגמים בהתנהלות דירקטוריון החברה באירועים שנבחנו, ובפרט עולה כי בנושאים מסוימים נפלו ליקויים מהותיים בדרך שבה מילאת תפקידך כדירקטור מטעם המדינה בחברה ממשלתית, ובמיוחד בתפקידך כיו"ר הדירקטוריון", כתב יוגב במכתבו לסיטרמן. בכל הקשור לאי מיצוי הדין המשמעתי עם עובדים שהורשעו בפלילים או שהוגש נגדם כתב אישום חמור, כותב יוגב במסמך המורחב כי סיטרמן הצהיר בפני אנשי רשות החברות כי יטפל בסוגיה בנחישות, אולם בפועל נהג אחרת. "סטנדרט כפול זה, בפעילות מול רגולטור, מהווה סימן לפגם חמור בהתנהלות יו"ר".

בעניין עסקיו הפרטיים של אלון חסן, נכתב כי סיטרמן וחבריו לדירקטוריון לא עשו דבר משמעותי מאז שפורסם הסיפור ב"הארץ", אף שעברו שנתיים ולמרות התרעות חוזרות מצד רשות החברות. למעשה, יוגב טוען כי אף שרשות החברות הסמיכה את סיטרמן להזמין חוות דעת חיצונית, סיטרמן הסתפק בבדיקה של מבקר הפנים, שערך ביקורת טכנית בלבד ללא עיסוק בסוגיות של ניגודי עניינים. הדו"ח של מבקר הפנים לא הופץ לדירקטורים, ובדיון שהתקיים בין סיטרמן למבקר הפנים בלבד הוחלט ש"הכל בסדר". לפי יוגב, רק לאחר פרסום כתבה בערוץ 2 ביוני האחרון, ולאחר שחסן השעה את עצמו, פעל הדירקטוריון במהרה להפסקת הקשרים העסקיים לכאורה עם החברות שבבעלותו. "נראה כי מר סיטרמן, בשל רצונו לקדם את השקט התעשייתי, בחר לא לקדם את הטיפול בנושא, ורק כאשר הסוגיה הגיעה לכדי פרסום (נוסף) פעל לקידום הטיפול בו", כתב יוגב.

יוגב מעלה האשמה קשה מאוד נגד סיטרמן, אולי הקשה מכולן: הוא רומז כי ייתכן שסיטרמן נמנע בכוונה מאיוש משרות בכירות, כמו יועץ משפטי, וביטל מכרז למינוי סמנכ"ל כספים, מטעמים אישיים. וכך הוא כותב: "בשל העובדה כי מר סיטרמן הוא בעל הניסיון הנדרש לכהונה כדירקטור (סיטרמן הוא רו"ח בהכשרתו - ש.נ), מעורבותו במכרז עם כניסתו ואי רצונו לקדם את המכרזים לאחר כניסתו לתפקיד, מהווה סימן למניעים אישיים פסולים שאינם מייצגים את טובת החברה... הכשל בטיפול ותפקודו המונע ממניעים זרים מובילים בהכרח למסקנה כי מר סיטרמן אינו האדם הראוי למלא תפקיד חשוב זה בחברה ממשלתית כנמל אשדוד".

שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמינה את סיטרמן לתפקיד יו"ר הנמל יחד עם שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, סירב להתייחס לידיעה ולדיווחים על כך שהתנגד למהלך ההדחה.

גם גדעון סיטרמן העדיף לא להגיב לידיעה.