מדינות המפרץ הפרסי מקבלות את העסקה האיראנית

השותפות הפוטנציאלית של ישראל עם מדינות המפרץ הפרסי מתחילה להתפרק עוד לפני שהתממשה, לאחר שמדינות אלה החלו להפנים את התפיסה של איראן כמדינה סף-גרעינית ■ מאבדות אמון בארה"ב, מתחילות לחזר אחרי טהראן

בעוד שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוסיף לדבוק בעמדה שהעסקה עם איראן היא "טעות היסטורית" שישראל אינה מחויבת לה, מתחילות מדינות המפרץ הפרסי, ובראשן האמירויות הערביות המאוחדות, להתנער מהתנגדותן לעסקה והן אפילו מגששות אחר אפשרויות לחדש את קשרי הסחר שלהן עם טהראן.

עד לעת האחרונה, תמכו מדינות המפרץ בחשאי במדיניות הישראלית, שתובעת להחמיר את הסנקציות על איראן עד שהיא תסכים להתפרק כליל מיכולותיה הגרעיניות. אנליסטים רבים סברו, שהחשש המשותף מאיראן עשוי לשמש בסיס לשותפות מאחורי הקלעים בין ישראל לבין מדינות המפרץ, לרבות סעודיה, ואולי גם תמריץ שיניע חלק ממדינות אלה לאפשר למטוסי חיל האוויר הישראלי להמריא מבסיסים בשטחיהן להפצצות על מטרות גרעיניות באיראן.

אבל, על פי דיווח ב"דיפנס ניוז", השותפות הפוטנציאלית של ישראל עם מדינות המפרץ מתחילה לקרוס עוד לפני התממשותה. השבועון האמריקאי מדווח על צמיחת "אופטימיות זהירה" בקרב מדינות אלה לגבי ההסכם עם איראן. אופטימיות זו מאיימת לתקוע טריז בין ישראל לבין ידידות או לפחות שותפות פוטנציאליות באזור, שמבקשות עתה למצוא פיתרון דיפלומטי לבעיית הגרעין של איראן.

יתר על כן, מדינות המפרץ מתחילות להפנים את הסיכוי שאיראן תהיה מדינה בעלת יכולת גרעינית, שאמנם תהיה נתונה בסד של הגבלות חמורות, אך, בה בעת, תתחיל לבסס את מעמדה בסוגיות אזוריות וגלובליות, מציין בעל המאמר, הכתב של "דיפנס ניוז" בדובאי. על רקע זה, בוחנות מדינות אלה אפשרויות לחידוש המגעים ולהידברות עם טהראן.

האמירויות הערביות המאוחדות היתה המדינה הראשונה במפרץ הפרסי שהביעה תמיכה בעסקת ז'נבה עם איראן. סעודיה הלכה בעקבותיה ב-25 בנובמבר, עם גיבוי מסויג לעסקה. בהודעה של ריאד נאמר: "ממשלת הממלכה סבורה, שאם יש רצון טוב ההסכם הזה יוכל להיות צעד ראשוני לקראת פיתרון מקיף לתכנית הגרעין האיראנית".

חמישה ימים בלבד לאחר שנחתם ההסכם בז'נבה, הגיע לטהראן שר החוץ של האמירויות, השיח עבדאללה בין זאיד, ונפגש עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זאריף, ונשיא איראן, חסן רוחאני. הוא דן עימם על החשיבות בפיתוח היחסים בין שתי המדינות וחנך את השגרירות החדשה של האמירויות בטהראן.

השיח עבדאללה אמר, שאיראן היא שותף הסחר של האמירויות ושתי המדינות שואפות לעודד השקעות במגזרים הפרטיים שלהן. מומחים מצפים, שבשבועות ובחודשים הקרובים יבחנו סעודיה ומדינות המפרץ את האופציות האסטרטגיות שלהן בתקווה להשפיע על ההסכם הסופי האפשרי בין איראן לבין שש המעצמות, שעשוי ליהחתם בתוך שנה.

המומחים אומרים, שהנכונות הגוברת של מדינות המפרץ להידברות עם איראן נובעת משחיקת השפעתה של ארה"ב באזור ומחששן של מדינות אלה שארה"ב לא תהיה מסוגלת לקיים את התחייבויותיה הביטחוניות.

עבדל חאלק עבדולה, אנליסט במרכז ללימודים אסטרטגיים באמירויות, אמר ל"דיפנס ניוז", כי מדינות המפרץ מאבדות את אמונן בארה"ב, שמצטיירת כלהוטה מדי לחתום על הסכם עם הנשיא החדש באיראן. שני אנליסטים אמריקאים, בארי פאוול, לשעבר יועץ במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, וריצ'ארד לבארון, שהיה שגריר ארה"ב בכוויית, אמרו שסעודיה תחל לבדוק אל האופציות האסטרטגיות שלה ותנסה להתקרב לאיראן, במיוחד אם יתברר שארה"ב עומד לשפר את יחסיה עם טהראן.