המשטרה משכה את הצו שדרש מהתקשורת תיעוד של מהומות הבדואים

(עדכון) - זאת עקב ביקורת מצד כלי התקשורת ■ מוקדם יותר היום הגישו חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10 לביהמ"ש התנגדות לדרישת המשטרה להעביר לה חומרי צילום ממהומות הבדואים בצומת חורה, בטענה לפגיעה בחופש העיתונות

המשטרה משכה היום (ג') בצהריים את הצו שהוציאה, ובו דרשה מכל כלי התקשורת בארץ להמציא "כל תיעוד למהומות בצומת חורה והסביבה ביום ה-30 בנובמבר 2013".

משיכת הצו הגיעה בעקבות ביקורת קשה מצד כלי התקשורת בישראל, שמחו על מה שנראה היה כניסיון פסול לעשות שימוש בעבודת התקשורת לצורך חקירת המשטרה.

מוקדם יותר היום הגישו חברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 לבית משפט השלום בבאר-שבע התנגדות לדרישת המשטרה להעביר לה חומרי צילום ממהומות הבדואים בצומת חורה.

חדשות 10 פנו לבית המשפט באמצעות עורכי הדין פז מוזר, איילת בן-חיים, טל ליבליך וליאת ברגמן-רביד; ואילו חדשות 2 פנו באמצעות עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן. חברות החדשות דורשות לבטל את הצו שניתן במעמד צד אחד שלשום (א').

חדשות 10 כינו את הצו "בלתי מידתי, שאינו נפוץ במקומותינו, אשר הופך את כלי התקשורת למעין שלוחה של היחידה החוקרת. ניסוחו של הצו הוא מקיף וגורף. אלא שהמשטרה לא פירטה מי הם אותם 'כל כלי התקשורת', וכך בעצם קיבלה היחידה החוקרת צו פתוח לפנות לכל עיתון, ערוץ, צלם עצמאי, עיתונאי אשר כותב בלוג, כדי לקבל חומרים. מדובר במצב לא טבעי שאסור שיתקיים, אלא בנסיבות חריגות ביותר שאינן מתקיימות בעניינו".

עוד נכתב בהתנגדות כי "המשטרה מבקשת להפוך את כל כלי התקשורת במדינת ישראל לזרועה הארוכה של היחידה החוקרת... מדובר בהיפוך כמעט הזוי של היוצרות - המשטרה היא זו שאמורה לחקור חקירות ממוקדות ולחפש את הראיות, ורק משכלו כל הקיצין, ואין באפשרותה לחקור את הפשע הנטען בלא עזרה מצד שלישי - במקרה זה כלי התקשורת - רק אז תפנה היחידה החוקרת לקבל את החומרים... המשטרה כלל לא החלה בפעולות חקירה, והחקירה מצויה בשלב ראשוני ביותר".

בהתנגדות של חדשות 2 נכתב כי "עמדת החברה היא כי זכותה לחיסיון עיתונאי משתרעת גם על תוכן המידע שנאסף על-ידי עיתונאיה במסדרת העבודה העיתונאית השוטפת, וכי בנסיבות העניין זכותה לחיסיון עיתונאי על המידע הגולמי שבידיה גוברת ועדיפה על האינטרס הקיים לכאורה בהליך החקירה שבכאן.

"החיסיון העיתונאי נועד להבטיח את חופש העיתונות, אשר נתפס כהגשמה של חירות הביטוי... חקירת האירועים שהתרחשו בצומת חורה ביום ה-30 בנובמבר 2013 אינה מסוג האירועים החריגים המצדיקים את הפגיעה הקשה והגורפת בחופש הביטוי והעיתונות".

בחברת החדשות טוענים גם כי לא הייתה כל פנייה מוקדמת מטעם המשטרה להעברת החומרים לפני הוצאת הצו. "חיוב חברת החדשות למסור לרשויות החקירה חומר גלם שמעולם לא שודר לציבור עלול לפגוע ביכולותיה של חברת החדשות לבצע את התפקיד שהוטל עליה בחוק הרשות השנייה ולדווח דיווח חדשותי אמיתי ואובייקטיבי".

לטענת חדשות 2, הפיכתו של העיתונאי למעין "קבלן-משנה" של הרשויות עלולה להביא לפגיעה באמינותו, להביא למניעת גישה ממנו לאירועים שונים ואף לפגיעה פיזית של עיתונאים בזמן סיקור.

אתמול (ב') פנה גם ארגון "אעלאם" לבית משפט השלום בבאר-שבע עם התנגדות דומה. מרכז התקשורת לחברה הערבית בישראל ציין בהתנגדותו כי מדובר ב"החלטה שפוגעת באינטרס ציבורי מובהק בעל חשיבות ראשונה במעלה, ואשר בשורה ארוכה של פסקי דין עוגן מעמדו החוקי - חופש העיתונות".

כאמור, היום בצהריים משכה המשטרה את הצו שהוציאה בנושא. "בקשתנו לבטל את הצווים שניתנו לאמצעי התקשורת מבוססת על שיקולי חקירה", אמר נציג המשטרה חיים דידי בדיון שהתקיים בבית המשפט. "כרגע אנחנו איננו זקוקים לצו, נשיג את הראיות בדרך אחרת".

השופטת ביקשה לדעת מדוע אפוא ביקשה המשטרה מלכתחילה את הצו, והאם הדברים אינם עומדים בסתירה לדוח הסודי שהגישה המשטרה לבית המשפט במעמד כדי לנמק את נחיצותו של הצו מלכתחילה, והחוקר השיב: "ציפינו שמהצו נוכל להשיג ראיות, הצלחנו להשיג ראיות מצילומים אחרים. אם נזדקק, הם יוגשו לבית המשפט, ובשלב הזה אנחנו לא זקוקים לצווים".

ארגון העיתונאים הודיע כי הוא "מברך על כך שהמשטרה התעשתה. הדרישה להוצאת צווים הייתה לא סבירה ולא מידתית, וטמנה בחובה פגיעה חמורה בחופש העיתונות".

לדברי הארגון, "העיתונאים אינם עובדי המשטרה. הצו אינו מידתי ופוגע בחיסיון העיתונאי. אנו שמחים שהמשטרה התעשתה והבינה כי הנזק והפגיעה הנגרמים משימוש בצו גוברים על כל תועלת נקודתית". (צ"א 1693/12/13).