"בארץ הורגים את כולם; זה לא פשע להצליח, זו שאיפה"

משה חוגג, מייסד מובלי, אפליקציית שיתוף התמונות והסרטונים: "לא קם האדם שיגיד שטכנולוגית מובלי לא עולה על אינסטגרם" ■ לזירת 40 עד 40 של G

למשה חוגג יש תשובה מוכנה למקרה שמישהו ישאל אותו איך פיתח יכולת מרשימה כל-כך ליצור קשרים: הוא מייחס את זה לעובדה שאביו שירת בחיל האוויר, כך שבמשך למעלה מעשור, ומדי כשנתיים, נאלץ לעקור עם משפחתו ממקום למקום בין בסיסים, כשהוא נאלץ בכל פעם מחדש להתרגל לסביבה, ללימודים ובעיקר לאנשים.

לזירת 40 עד 40 של מגזין G - המנהלים המבטיחים

"נוצרים שני סוגי ילדים ממעברים תכופים כאלה", הוא אומר, "או אנשים מסוגרים מאוד או אנשים שהקישורים החברתיים שלהם חזקים מאוד, כי הם מצליחים כל פעם מחדש לייצר חברים חדשים. אני משתייך לצד החברתי. יחד עם זאת, מחקרים מראים - ואני כזה - שהאנשים הללו מפתחים חסמים רגשיים שקשה לחדור אותם בגלל כאב העקירה התכוף".

המעברים החוזרים הביאו להשקעת זמנו בעיקר בלעשות חברים ופחות בלימודים: "בוא רק נגיד שאימא שלי לא רצה בשכונה והציגה את התעודה שלי לראווה", הוא אומר בחיוך ממזרי. בכל זאת, המחיר ששילם בציונים תמורת היכולת ליצור קשרים, הביאה את מובלי, אפליקציית שיתוף התמונות וסרטוני הווידיאו שפיתח, להפוך לשם מוכר בקרב מפורסמים כמו ליאונרדו דיקפריו, טובי מגווייר, לאנס ארמסטרונג וסרינה ווילימאס.

חלקם גם השקיעו בסטארט-אפ המסקרן, שמתכנן לעשות לאינסטגרם את מה שפייסבוק עשתה למייספייס. החזון הזה גם שכנע את האיש שנמצא בכל שנה בצמרת עשירי העולם, קרלוס סלים, שהוביל עבור מובלי סבב גיוס הון של 60 מיליון דולרים. הדרך אל סלים, אגב, הגיעה משני מקומות מעניינים מאוד: האחד הוא בנק Manhattan&Forbes האמריקאי; השני, והלא-מאוד-צפוי - דרך היועץ העסקי המיוחד של סלים, הזמר פול אנקה.

"פנו אליי מהבנק ושאלו אותי מי המשקיע הכי אסטרטגי שאני יכול לבקש כי זה מה שחיפשנו. אז אמרתי שקרלוס סלים. להפתעתי, הם הצליחו לארגן פגישה אישית איתו".

אבל אף שסלים שם את מרבית הכסף מאחורי סבב הגיוס האחרון, חוגג מבהיר כי ההשקעה היא לא החלק המשמעותי בעסקה: "מה שיותר חשוב הוא דווקא החלק האסטרטגי, שכולל שיתוף פעולה עם חברת הסלולר של סלים, אמריקה מובייל, והתקנת אפליקציית מובלי על כל הטלפונים של החברה". לאמריקה מובייל עשרות מיליוני משתמשים והחברה נסחרת לפי שווי של כ-80 מיליארד דולרים. "תן חוזה כזה לכל חברה, והיא תוכל לגייס גם 200 מיליון", מתגאה חוגג.

- הדיווחים בתקשורת הישראלית העלו סימני שאלה סביב הגיוס.

"אני לא מבין את האנשים האלה. סלבס, מוסדיים והאיש השני הכי עשיר בעולם השקיעו במובלי - ועדיין לא מפרגנים. למה לכתוב שזה מוזר שהוא השקיע במובלי ולא לכתוב שזה מרשים? זה צורם. זה לא רק כלפי מובלי. ככה זה פה בארץ. את שי אגסי לא הרגו? כל מי שכתב עליו לא עשה ולא יעשה כל החיים שלו משהו בסדר גודל כזה. את מודו לא הרגו? הורגים כאן את כולם. זה לא פשע להצליח. זו שאיפה".

- ובכל זאת?

"זה מה שצריכים לגייס כדי לבנות חברה גדולה. אינסטגרם גייסה 85 מיליון דולר. מה ההבדל לעומתנו? 5 מיליון דולר".

חייבים לדבר על קווין

אילולא חוגג היה מזכיר את אינסטגרם בעצמו, אפשר היה לחשוד שעצם אמירת המילה המפורשת באוזניו היה דבר כפירה. בכל זאת, עד לא מזמן מובלי הציגה את עצמה כמתחרה אגרסיבית לאפליקציית התמונות המצליחה, כולל קמפיין שעורר לא מעט הדים כשהציע 100 אלף דולרים ל"תמונת האינסטגרם האחרונה" הטובה ביותר.

"המצאתי את מובלי ב-2009", חוגג טוען בתוקף לזכות ראשונים. "היינו משתפים תמונות בינינו לבין עצמנו, אבל לא הצלחתי לגייס כסף, אז הכנסתי את הפרויקט למגירה למשך שנתיים. בסוף הם יצאו לשוק חודשיים לפנינו".

בניגוד למייסד אינסטגרם קוויין סיסטרום - שלטענת חוגג המציא את האפליקציה שלו רק כדי לייצר פילטרים שיהפכו את התמונות במובייל ליותר מעניינות - הראייה שלו לגבי מובלי הייתה אחרת: "הבנתי שמצלמת הסמארטפון תשתפר כל הזמן ושאם מסתכלים על תמונות בעולם, זה מייצר לך עיניים בכל מקום. רציתי לחבר את העיניים האלה. לא היה אז אינסטגרם ולמרות שזה היה אפשרי טכנולוגית, אף אחד לא הוסיף חיווי מיקום על התמונות שצילם. הייתי צריך רשת חברתית כצינור לשתף את התמונות. הבעיה היא שאת המשתמשים לא מעניינת התפיסה שיש לך עיניים בכל מקום בעולם, אלא איזה פילטרים האפליקציה מציעה. הייתי צריך לפתח רשת חברתית לשיתוף תמונות".

- אולי תפרגן קצת?

"תראה, אינסטגרם היא חברה מדהימה וצריך להוריד את הכובע בפניה עשר פעמים. היא זזה מהר, איכות ביצוע ברמה הכי גבוהה, אבל הלכה למעשה, זה שאני טכנולוגית טוב ממנה לא גורם לי להצליח יותר ממנה. לא קם האדם שיבוא ויגיד שטכנולוגית מובלי לא עולה על אינסטגרם, כולל המנכ"ל שלה.

"אנחנו כנראה לעד לא נעבור את אינסטגרם בכמות המשתמשים, אבל כן נבדל את עצמנו לשווקים אחרים. רוב העולם לא יודע מה זה אינסטגרם. הודו, סין, מרכז אמריקה. אין לי מטרה להיות מקום ראשון בשוק הזה, יש לי מטרה להקים עסק מצליח. העולם הוא ענק. יש מקום גם לקולה וגם לפפסי. אנחנו כנראה נהיה יותר קטנים מאינסטגרם, אבל נהיה גדולים מספיק שיהיה לנו עסק טוב".

את עיקר הכסף מהגיוס האחרון תשקיע מובלי בהכפלת כוח האדם בחברה וכן בתקציב שיווק משמעותי, אבל היעד העיקרי הוא לאו דווקא האפליקציה עצמה, אלא פיתוח מנוע חיפוש ויזואלי, שחוגג מקווה שישנה את התעשייה. "אין היום באמת מנוע חיפוש תמונות טוב. יש את גוגל אימאג'ז, אבל הוא מאוד בעייתי. דבר שני, אין אפשרות לחפש לפי מיקום או לפי נקודת זמן ואולי הכי חשוב - רוב התמונות שם הן תמונות ארכיון. אם תחפש תמונה של ליידי גאגא בגוגל, תקבל תמונות ארכיון שלה. הרעיון של המנוע הוויזואלי הוא לאפשר לך לראות תמונות מההופעה שלה אמש במדיסון סקוור גארדן או, להבדיל אלף אלפי הבדלות, תמונות מהמהומות אתמול בסוריה".

- ומנוע החיפוש המתוכנן ייתן גישה גם לתמונות של אנשים פרטיים שמשתפים במובלי?

"בברירת המחדל שיתוף התמונות יהיה פתוח. יהיו אנשים שיעשו אחורה פנה ויחליפו מחשבון ציבורי לחשבון פרטי - וטוב שכך. מצד שני, זה יביא למאסה של אנשים שרוצים אחרת ורוצים שהתמונות שלהם ייראו על-ידי כמה שיותר גולשים".

- וזכויות יוצרים?

"טוב, זה עדיין לא סגור, אבל אפשר יהיה לעשות שימוש מסחרי בתמונות. בכל מקרה ממשק המשתמש יהיה פשוט עד כמה שניתן. זה לא יהיה מסובך כמו flickr".

אולמרט, רבין ואיל ההון הקזחי

90% מהמימון למובלי הגיע מאיל ההון הקזחי בן ה-34, קינס רקישב, שבינו לבין חוגג נוצרו חיבור ושיתוף פעולה רחב. באפריל השנה הכריזו השניים, יחד עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט, על הקמת קרן השקעות בשם ג'נסיס אנג'לס. אולמרט מונה ליו"ר ובמועצת המנהלים אפשר למצוא גם את יובל רבין. בישראל פועלת הקרן תחת השם Singularteam, לאור הפסד משפטי על השם מול קרן ההון סיכון הוותיקה ג'נסיס פרטנרס.

אף שעזב את אזור באר שבע לפני כמה שנים טובות עבור תל אביב, חוגג מתקשה להיפרד מהבית. הוא מרבה לבקר את הוריו בישוב מיתר, בו גר לפני שעזב לגוש דן, ועל הדרך גם לקפוץ לביקור בווסרמיל, האצטדיון המקומי של הפועל באר שבע, קבוצת נעוריו וזו שנושאת בגאון את לוגו החברה שבראשותה הוא עומד.

"החסות על החולצה זו השקעה פרטית שלי ולא של מובלי", הוא ממהר להבהיר. "אני שמתי את הכסף עבור המועדון, אבל אין טעם שיהיה כתוב על החולצה 'משה חוגג', אז החלטתי שנפרסם שם את מובלי".

חוגג היה שחקן בקבוצת הנערים של המועדון וכיום לא רק שהוא ספונסר ואוהד, הוא גם משתדל לעזור בכל מה שניתן. על השאלה אם הוא מתכנן בעתיד לרכוש לעצמו קבוצת כדורגל, בדומה ליזם הטכנולוגיה אורי אלון, מבעלי הפועל ירושלים (ואחד מנבחרי הפרויקט לפני שנתיים), הוא אומר: "זה ממש לא הכיוון. אלונה ברקת (הבעלים הנוכחית של הפועל באר שבע, ר' ג') עושה עבודה מצוינת ואין שום סיבה לרצות להחליף אותה".