הצד הפשוט של החיים: תערוכה במוזיאון הילדים

החוכמה שבתערוכה היא מינון מוצלח של פעילויות, דרכן חווים הילדים עושר תרבותי ואמנותי בגובה העיניים

"התחברנו", תערוכה חדשה במרכז "בגובה העיניים" שבמוזיאון הילדים בחולון נותנת מקום וביטוי לדברים הפשוטים של החיים דרך השימוש בחפצים שגרתיים. במקום להתחכם, להשתמש במינון יתר טכנולוגי, להמציא גלגל חדש או לנסות להיות סופר מקוריים, בחרו בתערוכה החדשה, שנחנכה בחנוכה, לעשות מחווה לחפצים הפשוטים והמוכרים, ולהראות שגם מסיר ישן, משאריות של בד ומרהיט שהתפרק אפשר לעשות אמנות.

"אנחנו מאמינים שצריך לבוא מהמקום הפשוט שהילדים מכירים, כי ככה גם המוזיאון רואה את עצמו", אומרת טלי שמר, אחראית המרכז. "יש געגוע למה שהיה פעם, לקצת נוסטלגיה, ומהמקום הזה באנו, אמרנו שאפשר לקחת מגהץ ולשחק איתו. בלי להתחכם יותר מדי".

ואכן, החוכמה שבתערוכה היא מינון מוצלח של פעילויות, דרכן חווים הילדים עושר תרבותי ואמנותי בגובה העיניים. ביקור במקום נעשה בליווי ובהדרכה, וחולף בין תחנות שבהן פריטים שגרתיים שיוצאים מההקשר המוכר וזוכים לפרשנות חדשה. המדריכים מעוררים סקרנות, שואלים, מתעניינים ומגרים את החושים.

בהצגה קצרה של תיאטרון חפצים, למשל, עולם הדמיון נותן לכל חפץ שמשתתף בה משמעות חדשה. מכונת תפירה שהופכת לחללית, מכשיר טלפון שמדמה רובוט, ובד כסוף שמכסה שולחן ויוצר ירח דמיוני. ילדים מצליחים לפצח את עולם הדמיון, ותגובותיהם מעידות על דיוק בהעברת המסר. בגלריה הסמוכה מוצגת תערוכה של אמנים שיצרו יצירות אמנות מחפצים מוכרים: חלקי כיסא, קולב ומכוניות צעצוע הפכו בטכניקת הקולאז' והאסמבלאז' לדמויות חדשות שחוברו להן יחדיו.

אבל הילדים אינם רק צופים פסיביים. בסטודיו מוזיקלי הם חווים קולאז' - יצירה של צלילים ומוזיקה בעזרת חפצים מוכרים: סיר, מצקת, חשבונייה או בובה צפצפנית. התזמורת החדשה שנבנית תוך כדי עבודה על קצב, על ריכוז ועל הקשבה. בחדר היצירה הם עובדים ויוצרים בהשראת אחת העבודות בגלריה, ויוצרים קולאז' סביב חפץ מוכר כמו מסננת של כיור. בסדנה לאמנות ממוחשבת הם יוצרים קולאז' ממוחשב מתוך מאגר דימויים: קרעי עיתון, כפתורים, ציוד משרדי, כלי עבודה וכמובן ציוד משרדי. במשיכת אצבע יכול כל ילד לגרור שלל פריטים לגיליון העבודה הממוחשב, לשחק ולעצב אותם, ובסוף לקבל יצירה מודפסת - זיכרון של פשטות ממוחשבת.

מתאים לבני 8-4; פתוח בחופשות ובשבתות, בתיאום; 62 שקלים לכשעתיים פעילות; טל' 03-6503000, www.childrensmuseum.org.il