הופקדה תוכנית לבניית 40 אלף דירות בראשל"צ עד 2030

התוכנית מוסיפה זכויות בנייה של 3.5 מיליון מ"ר לתעסוקה, ברקע צפי לעלייה של 100 אלף נפש באוכלוסיית העיר ■ בין מטרות התוכנית: חיבור שכונות העיר בדגש על סמיכותה לים, העדפה לתחבורה ציבורית ושימור מבנים היסטוריים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר חדשה לעיר ראשון-לציון. שנת היעד לתוכנית היא 2030, אשר צופה גידול של 100 אלף נפש באוכלוסיית העיר, כך שתגיע בסך-הכול ל-330 אלף נפש. התוכנית מוסיפה 40 אלף יחידות דיור לעיר, ומוסיפה זכויות בנייה בהיקף של 3.5 מיליון מ"ר לתעסוקה.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, מסר ל"גלובס" כי כיום ישנם 2.4 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה בעיר, ותב"עות מאושרות ל-5 מיליון מ"ר. "התוכנית, שמוסיפה 3.5 מיליון מ"ר לשטחי התעסוקה בעיר, תביא אותנו לסך שטחי תעסוקה של 8.5 מיליון מ"ר", אמר צור. "מרכזי התעסוקה הבולטים יהיו במתחם האלף במערב העיר, שם יוקמו 2 מיליון מ"ר, באזור ראשון איילון שנמצא מערבית לדרך איילון, שם יוקמו עוד חצי מיליון מ"ר".

בנוסף, צור הדף את הטענות שראשון לציון לא מעוניינת יותר ביחידות דיור בעיר: "נוהגים לחשוב שבראשון לציון לא תקום עוד יחידת דיור אחת וזה פשוט לא נכון. נכון להיום מקודמות בעיר תוכניות להוספת 40 אלף יחידות דיור לעיר, שיהיו ברובן במתחם צריפין, מתחם האלף במערב העיר שרובו ישמש לתעסוקה, ובצפון נחלת יהודה.

התוכנית מנצלת את יתרונות מיקומה של העיר, במרחב המטרופוליני של תל-אביב, כאשר מטרתה העיקרית היא לחזק את מעמדה הכלכלי של העיר בתחום התעסוקה על-ידי הגדלת מספר מקומות העבודה תוך מאמץ למשיכת תעסוקה מתקדמת לעיר. מטרה נוספת של התוכנית היא לחבר את השכונות השונות בעיר לעיר אחת בדגש על סמיכותה לים, ולמתן העדפה לתחבורה ציבורית. התוכנית אף מתייחסת לשימור מבנים היסטוריים בעיר, לצד התחדשות עירונית.

את התוכנית ערך האדריכל אמיר קולקר ממשרד קולקר, קולקר ואפשטיין, בבשיתוף עם מינהל ההנדסה בעיריית ראשון-לציון.

ממשרד הפנים נמסר כי "הוועדה המחוזית רואה בתוכנית זו תוכנית חשובה לעיר ראשון-לציון, אשר מצד אחד תייצר ודאות תכנונית לגורמים פרטיים וציבוריים המבקשים לבנות בעיר, ומצד שני תעניק לוועדה המקומית גמישות בשיקול-דעתה".