דוחות מגזר הביומד: מכירות וגם צמיחה הן עדיין זן נדיר

בתשעת החודשים הראשונים של 2013 חלק מהחברות הצליחו לחדור ולפעול בשווקים מורכבים, חלקן מראות יציאה מקיפאון, וחלקן סבלו מירידה במכירות ■ לאילו חברות כדאי לשים לב, ומהם האתגרים שהן צריכות לעבור כדי להגיע לפריצת דרך?

מבין יותר מ-60 חברות ביומד שנסחרות בבורסת ת"א, ניתן להשוות דוחות של כ-19 מהן למכירות, לרווח ולהפסדים שהן רשמו בשנה שעברה. שוק המכשור הרפואי, שבו פועלות רוב החברות הללו, חווה האטה מסוימת בארה"ב ובאירופה וצמיחה במדינות כמו הודו, סין, ברזיל ורוסיה. האחרונים הם שווקים מורכבים וקשה להגיע בהם למחירים מספקים, לכן העובדה שחלק מחברות המכשור הרפואי מצליחות בכל זאת לחדור לשווקים ולצמוח היא מרשימה בהחלט.

שבע חברות מבציר חברות הביומד הצעירות שהגיעו לבורסה מאז 2005 רשמו מכירות של מעל 10 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, אולם לא כולן נמצאות במגמת צמיחה. שיאנית המכירות היא חברת הרובוטיקה מזור, שצמחה ב-37% בזמן זה - בדיוק הצמיחה הדו-ספרתית שאותה מצפים לראות כעדות לכך שמוצר באמת מצליח לחדור לשוק.

על התוצאות הללו מעיב הרבעון האחרון, שהיה פחות טוב מבחינת המכירות, אך מצוין מבחינת הנפקת הענק שסגרה החברה בנאסד"ק. מזור לא הסבירה בדוחותיה את הירידה במכירות ברבעון האחרון, אך נציין כי המכירות ברבעון הרביעי התחילו בקצב סביר אם כי עוד לא בטוח שהן יוכלו לפצות על הרבעון השלישי.

רק שלוש חברות נוספות רשמו גם היקפי מכירות יפים וגם צמיחה, אלה הן מדיקל קומפריישן (MCS), אנדימד ופלייט. MCS, המשווקת מכשיר למניעת קרישי דם בניתוחים, צמחה ב-16%, רשמה הכנסות של 25 מיליון שקל ומקווה לצמיחה נוספת עם כניסתו של מנכ"ל חדש ולהגדלה של כוח המכירות.

אנדימד, שמפתחת מכשירים לטיפול בעור, שומרת על מכירות יפות שהיו לה בעבר, ואף צומחת ב-11%. זאת ללא המכירות של המוצר הביתי של החברה, אשר אושר לשיווק באוקטובר. הצלחת המוצר תיבחן ברבעונים הקרובים, והצלחתו צפויה להביא לצמיחה דו-ספרתית בשנה הקרובה. בפלייט, שעוסקת בתחום המנשימים הניידים, הצמיחה מעידה על כך שמוצר דור ב' מתחיל לתפוס תאוצה, ולהחליף את מוצר דור א'.

כמה חברות רשמו צמיחה מרשימה, אך עדיין לא הגיעו למספרים מרשימים. ייתכן שאלה ניצנים של יציאה מאזור הקיפאון שבו שהו עד כה, ואם הן תתמדנה בכך עוד רבעון או שניים, הן יהפכו לחברות שבהחלט שווה לעקוב אחריהן. למשל, אי.טי ויו צמחה ב-240% להכנסות של 3.4 מיליון שקל; אליום צמחה ב-83%, למכירות של 3.3 מיליון שקל; ואיי.טי.ג'י.איי צמחה ב-150% ורשמה מכירות של 5.1 מיליון שקל. שלוש החברות הללו כבר פעלו בשווקים הרלוונטיים בשנים האחרונות אך טרם הצליחו להתבסס, וכעת, עם אותם מוצרים, הן סוף סוף מראות פריצת דרך כלשהי. עם זאת, עדיין מדובר בסכומים נמוכים, ועוד לא בטוח כי הן מצאו שוק משמעותי לפעול בו.

נציין גם את בריינסווי, שהחלה השנה בחדירה לשוק האמריקני וצמחה ב-141% למכירות של 2.2 מיליון שקל. מדיגוס גם היא בתהליך חדירה לשוק, וצמחה ב-33% למכירות של 1.6 מיליון שקל. חדירה מוצלחת לשוק אמורה להביא לצמיחה משמעותית במהלך השנה הבאה, ואם לא נראה אותה - כנראה שמשהו אינו כשורה.

ירידה במכירות, אך עדיין לא מגמה

כמה חברות שהציגו דוחות מרשימים בשנים הקודמות סבלו השנה מירידה במכירות, אם כי נראה שלא מדובר במגמה, אלא כל חברה סבלה מסיבתה היא. איתמר מדיקל ירדה ב-19% למכירות של 33.8 מיליון שקל, על רקע התארגנות אסטרטגית עם כניסתו של המנכ"ל החדש גלעד גליק, וכן על רקע הפסקת הסכם לשימוש במכשיר על ידי התאגיד רוש.

אקסלנז ביוסיינס ירדה ב-21% ל-8.2 מיליון שקל. גם שם הוחלף המנכ"ל באמצע השנה. במהלך הרבעון השלישי של השנה עסקה אקסלנז בבניית מערך מכירות ישירות, שיחליף את מערך המפיצים שבו השתמשה עד כה. ביו וויו ירדה ב-20% בעקבות האטה בתחום הפעילות שלה בארה"ב, ופוטומדקס רשמה ירידה של 12% בגלל ירידה חדה בהזמנות מיפן, עקב שינוי המודל העסקי של המפיץ המקומי.

אינסייטק איבדה 2% מהמכירות אחרי שנה של צמיחה משמעותית, על אף שמוצריה מופצים כעת על ידי התאגיד GE. גם קמהדע, שהרשימה מאוד בשנה שעברה, רשמה ירידה בגלל חזרה לזירה של מתחרה בשוק הישראלי, אם כי במכירות המוצר המוביל שלה בארה"ב ממשיכה הצמיחה.

לבסוף, ישנן כמה חברות שגם המכירות שלהן היו נמוכות והן גם לא הצליחו לצמוח משמעותית: ווידמד, אינטרקיור, פרוקוגניה, אייסקיור, בי.אס.פי ודי מדיקל אינן רושמות מכירות משמעותיות כבר זמן מה. ואולם, מספרן של אלה - חברות המכשור הרפואי שמדשדשות במכירות אבל עדיין אינן מוכנות לוותר - הולך וקטן מתוך סך החברות בבורסה.

ביומד
 ביומד