רשות ההגבלים הצטרפה לוועדת המכרזים בסלולר

מנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר, החליט לצרף נציגים מהרשות (לא כחברים) לדיונים כדי להיות מתואם עימה

אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת, המשמש גם כיו"ר ועדת המכרזים להקצאת תדרי דור רביעי בסלולר, החל לזמן את נציגי רשות ההגבלים העסקיים לדיוני הוועדה. רשות ההגבלים אינה חברה בוועדה ומעולם לא הייתה, אך בשל העובדה שהשוק הסלולרי עובר שינויים מהותיים בעקבות איחוד הרשתות המסתמן, החליט ברגר לזמן את אנשי הרשות כדי להיות מתואם עימם ולגבש מדיניות אחידה בשאלה כיצד לשלב בין החובה לשמור על תחרות בין המפעילים ביחס לצורך לצמצם את מספר הרשתות הסלולריות בישראל.

ברגר החליט לצרף את נציגי הרשות ההגבלים גם לסיור בשבוע הבא בשבדיה ובאנגליה, שנועד לבדוק כיצד משתפים רשתות וכיצד מבטיחים שעוצמת התחרות בין המפעילים תישמר.

ברשות ההגבלים אין התלהבות מהמיזוגים המסתמנים בין הרשתות הסלולריות. לפיכך, הסיור נועד להוכיח מקרוב מדוע איחוד הרשתות אינו פוגע בתחרות, ומהם התנאים שיושתו על המפעילים המאחדים רשתות.

ישנה גם שאלה מאד חשובה ומרכזית שהוועדה תידרש לדון בה, ויש לה קשר מאד חשוב לרשות ההגבלים, והיא כמה רשתות סלולריות יהיו בישראל, והאם לא נכון לאפשר איחוד רשתות בין השחקנים הקטנים כמו הוט מובייל וגולן טלקום ולאו דווקא בין הוט מובייל ופרטנר או פלאפון וסלקום, כך שבסופו של דבר יהיו 4 רשתות סלולריות איתנות.

הבעיה העיקרית מסתמנת בכל הקשור לאיחוד הרשתות בין פלאפון וסלקום. כפי שכבר פורסם ב"גלובס", מומחים בנושאי הגבלים מעריכים שהסיכוי שמיזוג כזה יאושר הוא מאד נמוך בגלל שמדובר בשתי רשתות ותיקות המחזיקות מעל 60% משוק תשתיות הסלולר, ואילו מיזוג בין הוט מובייל לפרטנר ברשתות מהווה נתח שוק קטן הרבה יותר, ולכן סיכוייו לקבל אישור גבוה יותר.

יחד עם זאת יש מקום לזהירות רבה בניתוח השוק וגם שיתוף הפעולה בין המשרדים בוועדת המכרזים הוא משהו שיש לכבדו ולהעריכו, אבל עדיין צריך להסתכל על התמונה היותר רחבה בשוק והיא שלרשות ההגבלים יש שיקולים רחבים יותר הנוגעים גם לתחרות בין קבוצות התקשורת.

העסקה של פרטנר הוט מובייל מחזקת מאד את קבוצת הוט בכללותה. זה אומר שהיא הולכת להרוויח בענק מהעסקה הזו וזה לבטח יתרום לה תרומה משמעותית מאד לגבי יתר פעילויותיה בתחום התקשורת כי רווחיותה תשתפר ותשפיע על עולמות הטלוויזיה והאינטרנט.

במצב שבו הוט הולכת להרוויח בגדול, אך מנגד היא מהווה מונופול בתחום הטלוויזיה, והיא גם סוג של מונופול בכך שהיא היחידה שמשווקת חבילות טריפל, תבחן הרשות האם אין מקום לדרוש ממנה בתמורה תנאים מקלים לטובת מתחרים חדשים בעולם הטלוויזיה, והשימוש בתשתיותיה (השוק הסיטונאי).

במצב כזה הוט תצטרך לשקול האם שווה לה לוותר בתחום הטלוויזיה או השוק הסיטונאי בתמורה לעסקה עם פרטנר, או שלא. אלו סוגיות שברובן הן מתחום ההגבלים העסקיים, אך גם באחריותו של משרד התקשורת.