דוח האגודה לזכויות האזרח: "35 אלף ילדים יהפכו לעניים"

דוח האגודה לזכויות האזרח: קצבת הילדים בישראל גבוהה רק מזו שמשולמת ב-3 מבין מדינות ה-OECD ונמוכה מכל יתר מדינות הארגון ■ חוק הדיור הציבורי מעולם לא יושם; לא ברור אם חוק הווד"לים יקדם דיור בר-השגה בצורה אפקטיבית

קצבת הילדים בישראל גבוהה רק מזו שמשולמת ב-3 מבין מדינות ה-OECD, ונמוכה מכל יתר מדינות הארגון - כך קובעת האגודה לזכויות האזרח, בדוח מצב זכויות האדם לשנה זו, שפורסם היום (א').

לדברי האגודה, הקיצוץ בקצבאות, שנכנס לתוקפו בחודש אוגוסט האחרון, משמעו אובדן של מאות שקלים בחודש בעבור רוב המשפחות בישראל, והוא בוצע חרף אזהרת המוסד לביטוח לאומי כי משמעות הקיצוץ היא הוספת 35 אלף ילדים אל מתחת לקו העוני.

עוד עולה מדוח האגודה כי בהתייחס לנתוני רשות האכיפה והגבייה לשנת 2012, 78% מהנושים בהוצאה לפועל הם חברות, בנקים, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וגופיםמוסדיים; ו-94% מהם מיוצגים על-ידי עורכי דין. לעומתם, 90% מהחייבים הם אנשים פרטיים, ורק 6% מהם זכו לייצוג משפטי בהליכי ההוצאה לפועל.

נתוני עמותת "ידיד" מצביעים על כך שהוצאות גבייה, שכר-טרחה וריביות גבוהות מביאות לצמיחה דרמטית של החוב בהוצאה לפועל, והסדרי חוב בלתי ישימים דוחקים פעמים רבות את החייבים להסתבכות גדולה עוד יותר.

עוד בתחום הזכויות החברתיות: להערכת האגודה, כ-1,000 משפחות מנותקות מדי חודש מאספקת מים, כתוצאה משילוב בין עלייה תלולה במחירי המים, היעלמות רשת הביטחון שהקנתה הנחות לזכאים ומערכי גבייה קשוחים שמפעילים תאגידי המים.

עוד טוענת האגודה כי רק השנה, באיחור של 12 שנה, החלה רשות המים לקדם קביעת כללים להגבלת תאגידי המים בבואם לנתק מים בגין חובות.

עם זאת, במהלך השנה האחרונה חלה ירידה בשיעור העוני בקרב הזקנים בישראל, ואולם נתונים שפורסמו במהלך השנה מצביעים על כך שגם היום, קרוב ל-20% מהזקנים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני.

בעקבות הבחירות, שורה של רפורמות ויוזמות לשיפור מצב הקשישים, שהיו על שולחן הממשלה הקודמת, ירדו מהפרק. כאלה הן, למשל, התוכנית לטיפולי שיניים חינם לקשישים מעל גיל 65 והרפורמה באשפוז הסיעודי.

"המשך חיסול הדיור הציבורי"

האגודה קובלת גם על הארכת תוקף חוק הווד"לים, שנועד לטענתה "לעקוף את הליכי התכנון הרגילים במטרה לעודד בנייה מהירה". אף שבחוק עצמו יש הרשאה לקדם דיור בר-השגה, מאז שנחקק, התברר כי מבין התוכניות שאושרו עד כה באמצעות הווד"לים, אין ולו יחידת דיור אחת שמוגדרת כדיור בר-השגה. לטענת האגודה, "נכון לרגע זה, לא ברור אם החוק החדש יקדם דיור בר-השגה בצורה אפקטיבית".

פרק מיוחד בדוח עוסק במה שמוגדר "המשך חיסול הדיור הציבורי". לטענת האגודה, חוק הדיור הציבורי, שנחקק לפני 14 שנה, נועד לאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחה.

לדברי האגודה, "החוק הצודק והחשוב הוקפא פעם אחר פעם בחוק ההסדרים ומעולם לא יושם. בתחילת השנה הוא נכנס לתוקף, אך הממשלה סירבה לקיימו. לאחרונה הודיעה הממשלה כי בכוונתה לחדש את החוק, אך בהבדל משמעותי אחד: בניגוד לחוק המקורי, בו נקבע כי ההכנסות ממכירת הדירות יוקדשו להגדלת מלאי הדיור הציבורי - החוק שמקדמת הממשלה כעת יאפשר הקצאת הכסף לטובת סיוע בשכר דירה.

"משמעות ההחלטה היא המשך מגמת חיסול הדיור הציבורי ופגיעה בזכויות הזכאים, שרבים מהם לא מצליחים לממש את הסיוע בתנאי שוק השכירות החופשי. גם מבקר המדינה הזהיר באוקטובר השנה, מפני מחסור חמור בדירות וציין כי דיור ציבורי לזכאים הוא מרכיב מרכזי ברשת המגן החברתית".