"הפחתת רכישות האג"ח תשפיע - צפו להפרעות בשווקים"

מנכ"ל דויטשה בנק לשעבר מזהיר בוועידת ישראל לעסקים מהשפעת הפחתת רכישות האג"ח בארה"ב ■ יועץ אסטרטגי בקרן פימקו: ההפחתה - בקרוב ■ יו"ר קרן ההון של סין: "ביטקוין? איך אפשר להרוס משהו שלא קיים?"

אם לשפוט לפי הסנטימנט בקרב קהל משתתפי ועידת ישראל לעסקים 2013, השנה הבאה תהיה טובה למדי בכלכלה העולמית ובשווקים. סקר שהוצג היום (א') בוועידה הראה כי 70% סבורים שבשנה הבאה ביצועי הכלכלה העולמית יהיו טובים יותר מב-2013.

סקר זה סיפק את יריית הפתיחה לפאנל בנושא הכלכלה הגלובלית ב-2014, בהשתתפות פרופ' ריצ'רד קלרידה, יועץ אסטרטגי בקרן פימקו; ד"ר ג'וזף אקרמן, לשעבר מנכ"ל דויטשה בנק; ליקון ג'ין, יו"ר צ'יינה אינטרנשיונל קפיטל, קרן ההון של סין; וגדעון רכמן, פרשן בכיר ב"פייננשל טיימס".

"הכלכלה העולמית תשתפר חרף העננים הכלכליים, במיוחד באירופה", אמר אקרמן. קלרידה הסכים: "אני אפילו יותר אופטימי. אירופה תהיה במצב של התאוששות, וזו יכולה להיות השנה הטובה ביותר לכלכלה האמריקאית מזה שנים". גם ג'ין שמר על אופטימיות: "אני עם הצד החיובי. ארה"ב מסתדרת, סין תשתפר ומדינות אירופה בשיפור".

מי ש"הרס" מעט את החגיגה היה רכמן שאמר: "יש לי כמה נקודות פחות חיוביות, במיוחד בעניינים מדיניים-פוליטיים. למשל, מתחים מדיניים בין המדינות באסיה".

המנחה, ריצ'רד קווסט, שאל את המשתתפים האם השווקים צודקים לגבי כיוון הכלכלה נוכח הראלי במניות. אקרמן הזהיר מהפחתת רכישות האג"ח בארה"ב: "להפחתת הרכישות תהיה השפעה גדולה מאוד על השווקים".

- תהיה הפרעה בשווקים?

אקרמן: "כן. השאלה היא עד כמה גדול זה יהיה. משקיעים חכמים מתכוננים לזה".

רכמן: "קשה לחשוב מה תהיה מדיניות התקשורת המועדפת מבחינת הפד. צריך לחשוב על העובדה כי השווקים מכורים כעת לכסף זול".

קלרידה: "אני חושב שזה יגיע למה שאקרמן אמר. אני חושב שהפד יתחיל עם התהליך הזה ואז יאמדו את תגובת השוק. אנחנו שטים במים בלתי ידועים".

ג'ין: "אי אפשר להסתמך על ה-QE3 לנצח. תן לשווקים את הזמן ותראה את התגובה".

קלרידה העריך שהפד יתחיל לסגת מהרכישות כבר החודש, או בתחילת 2014 לכל המאוחר.

ג'ין נשאל על הרפורמה בסין ואמר: "הציבור הסיני מבין את הרפורמה, לאנשים מבחוץ ייקח יותר זמן וסין צריכה לתקשר יותר טוב עם העולם. סין עובדת עם הקהילה הבינלאומית כדי להשתלב בכלכלה העולמית, סין לא מודאגת אז למה אתם מודאגים? הרפורמה טובה למדינה לעשור או לשני העשורים הקרובים".

באשר לבעיות באירופה, אקרמן אמר: "אלה שמתערבים לכיוון התפרקות גוש האירו עושים טעות, אף אחד לא ירצה להיזכר כמי שפירק את הגוש. יש כמה עננים כגון צמיחה חלשה ואבטלה גבוהה, בעיקר בספרד והמדינות דרום היבשת".

אחת הנוכחות בקהל שאלה את המשתתפים מה דעתם על הביטקוין. רכמן ענה: "הייתי רוצה ביטקוין. פעם לא ידעתי מה זה והסתבר שהבן שלי כרה מטבעות במחשב שלו בחדר".

קלרידה הוסיף: "אני לא יודע מה זה, ברננקי התייחס לזה אז אולי כדאי להתחיל לקחת את זה ברצינות". אקרמן ציין כי "ברור כי הבנקאות תשתנה ולא רק בגלל ביטקוין". ג'ין התייחס להחלטה של סין לא להכיר במטבע ואמר: "סין לא נחושה להרוס את הביטקוין. איך אפשר להרוס משהו שלא קיים?"

אקרמן נשאל לדעתו על שוק המניות הישראלי והאם הוא יקר, וענה: "אנחנו לא במצב של בועה, אנחנו מעל ממוצע המכפילים במניות, אבל בסך הכל בסדר". קלרידה הוסיף: "מה שמרשים בישראל הוא שבגלל הצלחת הכלכלה גם בתקופה כלכלית קשה, רואים שכסף זורם לישראל ולכן שער החליפין עולה. אני חושב שכמו הפרנק השוויצרי, למקבלי ההחלטות יש יסוד להתנגד למטבע חזק".

המשתתפים נשאלו ממה יש לחשוש ב-2014. ג'ין ענה: "חשוב לראות איך מבוצעת בפועל הרפורמה בסין". רכמן: "אני חושב שתהיה התלקחות בין סין ויפן, אבל יש שם סכנה גדולה".