בנצי ליברמן: "העיר קריית גת תהיה חריש של החילונים"

הסכם הגג בין משרדי הממשלה לשיווק 7,000 דירות בקריית גת "מבטא תפיסת עולם חדשה", אומר בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל

ביום חמישי בשבוע שעבר נחתם "הסכם הגג" ראשון בין משרדי הממשלה, לשיווק 7,000 יחידות דיור בקריית גת. ההסכם מבטיח מימון עבודות פיתוח ותשתיות, וזאת במקביל לשיווק הקרקע, במטרה למנוע עיכוב בהיתרי הבנייה. "זה הסכם ראשון מסוגו שמבטא תפיסת עולם חדשה" אומר בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל. הוא מאמין שנוסחת השיווק החדשה תחולל שינוי מהותי: "הגענו למסקנה שאם אנחנו רוצים להיות אחראים, צריך לא רק לשווק את הקרקע אלא גם להבטיח היתרי בנייה, והבנו שצריך לשווק קרקע רק אחרי השגת הסכמות עם הרשות המקומית".

מה יתרונם של הסכמי הגג?

"רשות מקרקעי ישראל יכולה רק לשחרר קרקע, ואז הכי קל להאשים אותה, כשיש עיכוב בהיתרי בנייה. אבל הרשות לא יכולה לכפות על משרד התחבורה להקים מחלף, או להכריח את משרד התשתיות לחבר קו ביוב, ואת זה משרד האוצר יכול. הסכם הגג מחבר את כל החוליות הרלוונטיות, וכך כשמשווקים קרקע שאין בה חסמים, ועבודות פיתוח משביחות את הסביבה, זה מונע כישלון מכרזים".

מה דחף את משרד האוצר להסכים להסכם?

"ההכרה בכך שהמדינה אחראית על כל הסיפור יחד, היתה דבר שלמשרד האוצר היה קשה להבין. אבל גם האוצר הבין בסוף שזו הדרך, והרי עוד תקנת מס שבח פה, עוד תיקון במס רכישה שם, לא באמת פותרים את מצוקת הדיור. רק הסרת החסמים. ולכן כל משרדי הממשלה הבינו בסוף שהסכמי הגג אמנם עולים כסף למדינה, אבל יותר חשוב להוריד את מחירי הקרקע".

באיזה היקפים מדובר?

"קבינט הדיור נתן את ההסכמה לצאת לדרך עם 7,000 יחידות דיור בקריית גת, מתוכן נשווק בתוך שנה וחצי 3,000 יחידות, והיתרה ב-2015. בראש העין נשווק 10,000 יחידות דיור בשלוש שנים במנות של 3,000 יחידות דיור כל שנה, ואנחנו עומדים לחתום על הסכמים לגבי מודיעין וקריית ביאליק. בקריית גת דירה תעלה 850 אלף שקל, ולא 1-1.2 מיליון שקל כמו בראש העין. סליחה, אבל זוג צעיר שאין לו מיליון שקל, ורוצה דירה, שירוץ לקריית גת, ויואיל לנסוע 35 דקות ברכבת. קריית גת תהיה החריש של החילונים".

מה לגבי הכוונה להקים תחנת כח מול השכונה המדוברת בקריית גת?

"תחנת הכוח היא חסם פסיכולוגי, הרי מדובר בגז נקי ואין זיהום. היא תקום במרחק 1.6 ק"מ מהבתים הקרובים ביותר ומהרבה דירות בכלל לא יראו אותה. ויש עוד יתרון: אם תחנת הכח תקום, קו מתח גבוה שעובר היום בסמוך לשכונה, ייטמן באדמה".

מה דעתך על השינויים בעיר חריש?

"חריש כבר לא עיר חרדית, אלא רק עיר שיש בה חרדים. אני מצטער שחריש לא שווקה בסוף לחרדים, כי גם הם סובלים ממצוקת דיור חמורה. ב-2014 אנחנו מתכוננים לצאת בשיווק קרקע ל-7,000 דירות בבית שמש כפיתרון טוב עבורם".

מה עמדתך לגבי השיווקים ביהודה ושומרון?

"השיווקים ביהודה ושומרון לא תלויים בנו, אלא במשרד ראש הממשלה, ולכן אנחנו לא מכניסים אותם לתוכנית העבודה. התחייבנו לשווק 35 אלף יחידות דיור השנה ואנחנו נגיע לזה, עם או בלי יהודה ושומרון".