כלכלן עולמי בכיר: "הצמיחה כפי שהייתה בעבר לא תחזור"

ד"ר נרימאן בהראבש, כלכלן ראשי ב-IHS, השתתף בוועידת ישראל לעסקים וטען כי "אם רוצים להמשיך לצמוח במהירות - כל המדינות יצטרכו לבצע רפורמות מבניות" ■ יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אמר: "כלכלות ישראל וסין משלימות"

"ראש ממשלת סין ורה"מ נתניהו הסכימו לשדרג משמעותית את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות". כך אמר היום (א') פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, בפאנל שעסק בשווקים המתעוררים, בוועידת ישראל לעסקים 2013.

קנדל הוסיף: "זו התחייבות אמיתית לוודא שישראל משחקת תפקיד משמעותי בתחום. יש הבנה גם בצד הסיני לחשיבות האסטרטגית. למה דווקא ישראל? למה שסין תסתכל על ישראל הזעירה, שתשתף איתה פעולה בפיתוח? התשובה ברורה: שתי הכלכלות משלימות כמעט לחלוטין".

עוד אמר קנדל: "אנחנו לא מתחרים כלל, סין היא בסיס ייצור וצריכה ענק, ויש בה צרכים שזקוקים למענה. מנגד, ישראל בגודל מוגבל שמגביל את השוק ואת יכולות הייצור שלנו - אך האתגרים שהכלכלה הסינית עומדת בפניהם דומים לאלו שישראל עמדה בפניהם בעבר, ויש לנו טכנולוגיה וניסיון בהתמודדות; אם בחקלאות ואם בבריאות. מעבר לכך, ישראל בעלת טכנולוגיה מהשורה הראשונה, אך אין לה יכולות ייצור גבוהות. לכן, יש התאמה גדולה ויכולת לשתף פעולה. זה לא מכירת טכנולוגיה, אלא פיתוח משותף".

ד"ר נרימאן בהראבש, כלכלן ראשי ב-IHS טען כי "ההאטה בקצב הצמיחה בשווקים המתעוררים התחילה כבר ב-2010. ברזיל ירדה מ-7.5% לפחות מ-1% תוך שלוש שנים. יש לכך סיבות מחזוריות וסיבות מבניות. בשווקים מתעוררים רבים, בהם מדינות BRIC, עשו עבודה טובה במדיניות מאקרו-כלכלית, אך לא במיקרו-כלכלית: לא ביצעו רפורמות לעידוד תחרות, לדוגמה. לכן, הצמיחה שהייתה - לא תחזור. אם רוצים להמשיך לצמוח במהירות, כל המדינות יצטרכו לבצע רפורמות מבניות".

ליקון ג'ין, יו"ר China International Capital Corporation, קרן ההון סיכון של סין אמר בפאנל: "הוועידה האחרונה של המפלגה בסין ננעלה עם אימוץ של רפורמות מרחיקות לכת. הרפורמות ישפיעו משמעותית על שלושה תחומים: השוק ישחק תפקיד משמעותי יותר בחלוקת משאבים; יהיה שיפור בהכנסה של האוכלוסייה, בעיקר בקבוצות ההכנסה הנמוכות; ולשוק הפרטי יהיה יותר מרחב פעילות. הצמיחה תואט בכוונה, בטווח הקצר. אי אפשר להמשיך בצמיחה, ללא התייחסות לסוגיות שונות. אי אפשר לבצע רפורמות אנטי-שחיתות וכדומה, כשממשיכים בקצב המהיר הזה. חלוקת המשאבים תהפוך להיות יעילה יותר".

ד"ר יוקון הואנג, עמית בקרן קרנגי לשלום בינלאומי ולשעבר נציג סין בבנק העולמי, העריך כי בעתיד יהיה שינוי במבנה ההשקעות הזרות הישירות בסין והוא יהפוך ליותר ויותר גלובלי. הוא הוסיף כי בעוד שבסין עלה השכר הריאלי בעשור האחרון בכ-12.6%, במדינות אחרות באסיה הוא נמצא בסטגנציה.

פרופ' ליאו ליידרמן מאוניברסיטת ת"א, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, ניסה לענות על השאלה האם הרע מכל כבר אחרי השווקים המתעוררים. "2013 לא הייתה שנה טובה, בפרט לא למדינות אמריקה הלטינית ובהן ברזיל, בהן נרשמו ביצועי חסר ביחס לשווקים מתעוררים אחרים. ברזיל ב-2013 היא אכזבה עצומה. אי ודאות פוליטית וחברתית עמדה ברקע בחלק מהמדינות. יש לפתור זאת, כדי שהתיאבון של המשקיעים לשווקים המתעוררים יחזור".

לדבריו, "ברזיל לא הראתה עקביות, אך יש לה הרבה חוזקות בטווח הארוך. היא ייצואנית המזון השלישית בגודלה בעולם". עוד ציין ליידרמן כי ב-2014 יהיו מערכות בחירות בכמה מדינות מתעוררות, בהן ברזיל, דרום אפריקה, ברזיל והודו. "האם הרע מכל מאחורינו? מנקדות מבט מקרו כלכלית, התשובה חיובית. מנקודת מבט של משקיע אינדיבידואלי, יהיו הזדמנויות השקעה מעניינות יותר ב-2014. צפויה תנודתיות בשוק לפני שהדברים יתייצבו", סיכם ליידרמן.