"האם נהיה מעצמת סייבר? זה בסימן שאלה"

במושב "ישראל מעצמת סייבר" שנערך בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס", תת-אלוף (מיל') יאיר כהן אמר כי "מדינת ישראל לא תהיה מדינת סייבר אם לא נעשה פרויקטים של עשרות מיליונים ולמעלה מכך"

"ישראל חייבת לשנות דרמטית את רמת לימודי המתמטיקה, אם היא רוצה להפוך למעצמת סייבר". כך אמר היום (א') מפקד אחת מיחידות הטכנולוגיה הסודיות של חיל המודיעין, שפרש לאחרונה מתפקידו.

"הידרדרנו באולימפיאדת המתמטיקה מהעשירייה הראשונה למקום ה-40 ואנחנו חייבים לחזור לעשירייה. לא מספיק שיש כמה גאונים באוניברסיטה", אמר המפקד, שהשתתף במושב "ישראל מעצמת סייבר" בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס". הפאנל התקיים בשיתוף עם סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה ובטחון באוניברסיטת תל-אביב.

בפאנל השתתפו סונדרה ל. בארבור, נשיאת חטיבת מערכות מידע ופתרונות גלובליים בלוקהיד מרטין; מיקי בודאי, מנכ"ל Trusteer; ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא ומנהלת מרכז המצוינות של EMC בישראל; תת-אלוף (מיל') יאיר כהן, סמנכ"ל מודיעין וסייבר, אלביט מערכות; קובי סמבורסקי, מנהל שותף Glilot Capital Partners; רוב וולטרס, סגן נשיא Symantec Corporation; גרג דיי, סגן נשיא וסמנכ"ל טכנולוגיות ב-EMEA FireEye. את הפאנל הנחה אלוף (במיל') פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, אוניברסיטת תל-אביב.

בארבור מלוקהיד מרטין ציינה כי "לאחרונה הכרזנו על הקמת נציגות בישראל, בשם לוקהיד מרטין ישראל, אחרי שהקמנו נציגויות דומות באוסטרליה ובקנדה". לדבריה, הנציגות החדשה "תאפשר לנו להרחיב משמעותית את פעילותנו כאן ולשווק מוצרים ישראלים בעולם".

סגן ראש המטה הקיברנטי שבמשרד ראש הממשלה, רמי אפרתי, אמר כי "יש לנו כ-200 חברות שעוסקות בתחום הסייבר - זה הישג בינלאומי אדיר, שנראה אותו בוועידת הסייבר הראשונה בינואר. ממשלת ישראל הטילה על ראש מטה הסייבר הלאומי להפוך את ישראל מסטראט-אפ ניישן לסייבר-ניישן. להקים מעצמת סייבר - זו היכולת לזהות איום ולהפוך אותו להזדמנות כלכלית עסקית. אנחנו עושים את זה בעזרת שותפים רבים".

ד"ר אורנה ברי סיפרה כי "בכל מקום עבודה חדש שבו אני מתחילה לעבוד אני מנסה לפרוץ את רשת המחשבים המקומית, ותמיד הצלחתי. היום כבר פיירוול בוודאי לא מספק. היום אנחנו עומדים במקום שבו צריך לחבר בין האינטליגנציה, המודיעין והתקשוב כדי לראות שהדברים מתנהלים בצורה הגיונית. מהניסיון שלי מפריצות, גם דרך אפליקציות, אם יש אפליקציה שהיא פחות מוגנת אז היא נקודת שבר. החיבור בין מודיעין לבין הנתונים והעיבוד שלהם הוא הדרך הנכונה לטפל באבטחת מידע".

מנכ"ל טראסטיר, מיקי בודאי, אמר כי "אנחנו לא שמים מספיק דגש על איך להפוך את הטכנולוגיה לעסקים. אני פוגש סטארט-אפ אחד או שניים בכל שבוע, והם חושבים כל הזמן מהצד הטכנולוגי ולא מהצד של הלקוחות. היזמים פה אוהבים לקודד, אבל הם צריכים לעבוד מעט מאד זמן מול המקלדת והרבה מאוד זמן מול הלקוחות. צריך להבין איך הלקוח רוכש, מתקצב, עושה POC... זו אמנם קלישאה, אבל אנחנו רחוקים מהשוק. אני אומר ליזמים תחשבו קודם כל המוצר ועל הלקוחות ורק בסוף תקודדו - זה החלק שקל לכם".

קובי סמבורסקי, מנהל שותף בקרן גלילות קפיטל: "כמעט אין מקום יותר טוב בעולם לעשות את הדברים האלה מישראל, בגלל השילוב של חבר'ה צעירים עם חבר'ה עם ניסיון מצ'ק פוינט וטראסטיר והמון סטארט-אפים. זה משהו שהוא כנראה חלק מהגניוס היהודי.

תת-אלוף (מיל') יאיר כהן, המשמש כיום סמנכ"ל מודיעין וסייבר באלביט מערכות, ביקש לצנן את ההתלהבות מיכולותיה הקיברנטיות של ישראל. "האם אנחנו בדרך להיות מעצמת סייבר - אני שם על זה סימן שאלה. אלברט איינשטיין אמר שאתה לא יכול לשחזר את ההצלחה הבאה שלך עם אותה דרך חשיבה. אני אומר את הדברים בצורה הכי ברורה: מדינת ישראל לא תהיה מעצמת סייבר, אם לא נעשה פרויקטים של עשרות מיליונים ולמעלה מכך. צריך להגדיר מרכז סייבר למדינה, לצבא".