משב רוח מרענן: תערוכה של אמנות עכשווית במוזיאון האסלאם בירושלים

נבט יצחק היא האמנית הראשונה המציגה אמנות עכשווית במוזיאון האסלאם בירושלים, במסגרת תערוכה חדשה וחשובה הנקראת "אוריינט אקספרס"

בתערוכה" אוריינט אקספרס", שנוצרה במיוחד עבור המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים, מציגה האמנית הצעירה נבט יצחק עבודות וידיאו-אנימציה המתבססות על פריטים מתוך אוסף המוזיאון. זוהי התערוכה הראשונה של אמנות עכשווית ומקומית המוצגת במוזיאון ההיסטורי ותיעודי באופיו, והיא מכניסה משב רוח רענן למקום המקסים הזה, שאולי נשכח מעט מלבם של שוחרי התרבות.

נבט יצחק היא אמנית צעירה, ילידת ירושלים, בוגרת בית הספר למדיה מוסררה והתואר השני באמנות בבצלאל. בעבודתה היא עוסקת בקישוט ובאורנמנטיקה המזרחית. היא מתחקה אחר דוגמאות השטיחים המשמשים לתפילה ומבטאים כבוד לסדר הקוסמי של הבריאה. היא מקימה עולמות באריגת שכבות של אנימציה, עמלנית לא פחות מעבודת האריגה המקורית של השטיחים בתרבויות האיסלאם והמזרח כולו.

ואז היא פורעת את אותו סדר עצמו באמצעות הטכנולוגיה העומדת לרשותה, כאשר היא מאפשרת לפרחים לנשור ולציפורים לעופף מתוך השטיחים והפיתוחים עצמם. דוגמה נפלאה לסוג זה של עבודה ניתן לראות בשטיח הלבן התלוי בחלל המרכזי של המוזיאון, מול גרם המדרגות, עוד לפני הכניסה לתערוכה.

מרחב מנחיל ידע

מוזיאון האסלאם נפתח ב-1974 בעקבות החלטה נדיבה של תורמת בריטית שהתאהבה בחוקר אסלאם ישראלי והקימה את המוזיאון לזכרו. אוסף המוזיאון מספר סיפור היסטורי וגיאוגרפי מסעיר, על אגדות וכיבושים, מלחמות ואמונות, אהבות ופולחנים. דפי קוראן מעוטרים, פגיונות וכתרים, כלי חרס וצורפות. כלי חישוב מתור הזהב וההשכלה של המתמטיקאים והאסטרונומים המוסלמים, כתבים ואריגים מפרס ומהודו המוגולית, תחת שלטון המוסלמים, ועד לאריחים הצבעוניים שנוצרו במיוחד על-ידי אומני מלאכה ברובע הארמני בירושלים.

מנהלת המוזיאון רחל חסון הזמינה את יצחק ואת האוצרת, סאלי הפטל-נווה, להציג במוזיאון, בעקבות מפגש בתערוכה "שמש של סוף יום" שהציגו בגלריה קו 16 בתל-אביב לפני כשנה. התערוכה המוצגת כעת הוכנה במיוחד, בעבודת מחקר וחיפוש המגשרת בין זמנים ותפיסות.

עבודותיה של יצחק בתערוכה מציעות התבוננות פרשנית באוסף המוזיאון - אסופת חפצים שימושיים ופולחניים עתיקים - ומעלה שאלות ביחס לתפקידו של המוזיאון כמרחב המשמר זמן ומנחיל ידע. היא יוצרת סיפור קטן לכל סרט, בהשראת מיתוסים ואגדות עתיקות.

בעבודת וידיאו מרתקת באיכותה, היא בוראת עולם ומעירה לחיים קופסת קטורת עתיקה, שבתוכה שוחה לפתע דג מעמקים ועולים ומלבלבים צמחים רעננים; שטיח רקום בדוגמאות פרחים הופך לארוגת גן ועקבות בעלי חיים וציפורים מותירים בו חותם עד לרמיסה כמעט; תיבת תכשיטים עשויה עץ משובץ בצדף נפתחת כבמעשה כישוף וחושפת בחובה טלוויזיה המשדרת תוכנית לימודית על חפצי האסלאם.

הסרטים מוקרנים בשחור-לבן על קירות האולם, והכלים מוגדלים בצילום עד לטשטוש המקור השימושי שלהם. צלחת חרס פשוטה הופכת לשמש גדולה ואפורה, אשר העיטורים חורצים בה ספק בקיעים ספק דוגמה, ומותירים בה את חותם הזמן. קערת תרומות מכסף, חרוטה בפסוקי קוראן או ברכות הופכת למנורת אלאדין פלאית.

ברגע מיוחד במינו עולה הצבע בסרטי השחור-לבן, ומעניק לפריטים חיים חדשים, אך הרגע חולף ומותיר את הצופה בהמתנה דרוכה.

מוזיאון האסלאם, רח' הפלמ"ח 2, ירושלים. א'-שבת. מחיר 20-40 שקל. islamicart.co.il