מהנדסי הערים מתנגדים לליווי מהנדס מלווה לוועדה

מחר עתידה לדון ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בשני סעיפים מהותיים המתייחסים לוועדות מקומיות לתכנון ובנייה ברפורמה בחוק התכנון והבנייה ■ מהנדסי הערים מתנגדים לסעיף שעיקרו הוא ליווי מהנדס מלווה לוועדה

הדיונים ברפורמה בחוק התכנון והבנייה מתקדמים ומחר (ג') עתידה לדון ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בשני סעיפים מהותיים המתייחסים לוועדות מקומיות לתכנון ובנייה. שני התיקונים האמורים מכינים את התשתית למתן סמכויות נרחבות יותר בידי ועדות מקומיות. האחד עוסק בהסמכת הוועדות לקראת הסמכויות החדשות והשני קובע כי ניתן יהיה למנות מהנדס מלווה לוועדה במקרה שהוועדה מתקשה למלא את תפקידה לשיקול דעתו של שר הפנים.

לקראת הדיון מחר, שלחה מרים ארז, יו"ר איגוד מהנדסי הערים, מכתב ליו"ר הוועדה מירי רגבבו היא מציגה את התנגדות מהנדסי הערים לסעיף שעיקרו הוא ליווי מהנדס מלווה לוועדה. "אנו מכירים בצורך בבקרות על הוועדות המקומיות, אבל המוצע בסעיף לחלוטין אינו מובן" כך ארז בשם מהנדסי הערים. "לוועדה המקומית שני חלקים - ציבורי (פוליטי) ובראשה עומד/ת יו"ר נבחר בדרך כלל וצוות מקצועי שבראשו עומד מהנדס הוועדה".

ארז המשיכה עוד: "במסגרת תפקידו, מהנדס הוועדה שלרוב הוא גם מהנדס הרשות המקומית, יוציא לפועל את מדיניות ראש הרשות שלרוב הוא גם יו"ר הוועדה המקומית והנהלת העיר. את מי אמור לבקר המהנדס המלווה ? את הצוות המקצועי ? את הדרג הפוליטי? את מהנדס הוועדה? מהנדס ועדה לא יוכל לתפקד עם ליווי צמוד של מהנדס מלווה, הדבר יעכב תהליכי תכנון ורישוי וייצור חסם בירוקרטי".

לדבריה של ארז, "אנו דורשים לבטל את הפונקציה של מהנדס מלווה ובמידת הצורך למנות מבקר חיצוני שיבקר את תפקוד הוועדה המקומית, את הדרג הציבורי/פוליטי והצוות המקצועי. את ממצאי הבקרה יעביר המבקר ליחדת הבקרה וגורמים נוספים כפי שייקבע. מינוי מהנדס מלווה מחליש את מהנדס הוועדה מאחר והוא מטיל את כל האחריות לכשלון הוועדה על המהנדס באופן אישי ולא על התנהלותה של הוועדה כולה".

בתגובה להתנגדות זו אמרה היום יו"ר הוועדה רגב ל"גלובס" כי: "אנחנו חושבים שיש מקום למינוי מהנדס מלווה לוועדה מקומית במקרים מסויימים. אבל גם לנו יש הסתייגויות מהנוסח המקורי. אני חושבת שבניגוד למה שכתוב בהצעת החוק הממשלתית, שם לא הוגבלה בזמן תקופת פעילותו של המהנדס המלווה, התקופה צריכה להיות מוגבלת לשנתיים ומקסימום עוד שנתיים. במקביל, צריך לקבוע שמינוי מהנדס מלווה ייעשה רק כאפשרות אחרונה ולפני כן לנסות ולפעול בדרכים אחרות ולתת פתרונות אחרים לוועדה".

במקביל, ל"גלובס" נודע כי לקראת הדיון הקרוב, ושאר הדיונים הנוספים ברפורמה זימנה יו"ר הוועדה רגב את כל מהנדסי הועדות המקומיות לקחת חלק בדיונים. מדובר בכ-200 מהנדסים מכל רחבי הארץ ומדובר בפעם הראשונה שבקשה חריגה כזו נשלחה לכל המהנדסים. רגב הסבירה היום כי מדובר בהזמנה למהנדסי הערים לקחת חלק בדיונים ברפורמה המשמעותיים לפעילותם השוטפת: "אנחנו דנים כל ישיבה בסעיפים שונים ולא חוזרים אליהם אחר כך ולדעתי חשוב שמהנדסי הערים יגיעו לתת את הערותיהם ושלא יגידו מאוחר יותר שהעברנו סעיף בלי התייחסותם".

גם יו"ר איגוד מהנדסי הערים, ארז, מוצאת היגיון בזימון המהנדסים: "יש היגיון רב בכך שהוועדה רוצה לשמוע את דעתם של מהנדסי הערים כי דין ועדה בערים הגדולות אינו כמו דין ועדה בערים הקטנות. מדובר בדיון חשוב שעוסקת בפעילות הועדות המקומיות ונכון לשמוע את התייחסויות המהנדסים השונים".