איזה מדד מניות אינטרנטי עלה ב-500% ב-5 שנים?

העלייה החדה בהיקף השימוש באינטרנט בשנים האחרונות הובילה לצמיחת חברות בעלות יתרון תחרותי מובהק בתחום - "חפיר" בשפתו של וורן באפט ■ מיהן אותן חברות ומהו המדד?

באירופה של ימי הביניים היה נהוג לחפור תעלות סביב הטירות על מנת להעניק למגנים יתרון מראש במקרה של מתקפה. דרך פעולה זו כונתה "חפיר". בעולם ההשקעות המודרני המונח "חפיר" קיבל משמעות שונה, שעה שוורן באפט ייחס אותו לחברות בעלות יתרון תחרותי מובהק בענף שלהן, דוגמת קוקה-קולה וג'ילט. אולם באחרונה גם ה"חפיר" הזה עובר טרנספורמציה, והוא כבר לא משויך בלעדית לחברות מסורתיות. דור חדש של "חפירים" אם תרצו.

אם עד לפני עשור השימוש באינטרנט היה מתבצע אחת ליום בממוצע, כיום קשה לנו להעביר שעה מבלי להיות מחוברים לרשת. את השינוי הניכר בטעמי הצריכה הדיגיטלית בחמש השנים האחרונות ניתן לשייך לשני גורמים עיקריים: הראשון, הוזלת מחירי הגלישה והאצת המהירות; ושני, הנגשת האינטרנט ומעבר לסביבה ניידת.

את הגושפנקה הרשמית לתמורה המהותית שעוברים הצרכנים בתחום הדיגיטלי, קיבלנו בנתוני המכירות הקמעונאיות בסוף השבוע האחרון של חודש נובמבר.

במהלך אירועי המכירות של "יום שישי השחור" מאות מיליוני הצרכנים ברחבי ארה"ב הוציאו מכיסם כ-57 מיליארד דולר - נתון שאמנם מגלם ירידה של 2% ביחס לשנה שעברה, אך כולל גם עלייה מרשימה בשיעור של 20% בסך המכירות המקוונות, הודות לזינוק חד במכירות שבוצעו דרך מכשירי הטלפון הניידים. בנוסף, ביום הקניות האינטרנטי הייעודי, המכונה "Cyber Monday", נשבר שיא המכירות של כל הזמנים.

העתיד לפניהן

מעבר לצמיחה המהירה שנרשמה בשנים האחרונות בשורת ההכנסות של חברות אינטרנט רבות, תמונת המצב הנוכחית מלמדת, כי כיום מספר חברות מצומצם נהנה מ"חפיר" משלהן בתחום זה.

הבולטת שבקבוצה זו היא כמובן גוגל, אשר נהנית מנתח של כ-40% מסך שוק הפרסום המקוון ומכ-85% משוק מנועי החיפוש. "חפיר" דיגיטלי נוסף ניתן למצוא אצל אמזון, אשר שולטת באופן מוחלט בתחום המכירות הקמעונאיות ברשת, עם היקף מכירות שעולה על סך המכירות המצרפיות של 12 מתחרותיה העיקריות. תחום המדיה הבידורית באינטרנט נשלט כיום על ידי חברת Netflix, אשר מחזיקה בנתח של 89% מסך התעבורה המקוונת להזמנות צפייה לפי דרישה (VOD) וכשליש מסך ההכנסות בתחום בצפון אמריקה.

בעוד חברות בעלות "חפיר" כלכלי מהסוג הישן מאופיינות בצמיחה מתונה, חברות האינטרנט המובילות נהנות וצפויות להמשיך ליהנות מצמיחה גבוהה יחסית בסביבה הכלכלית שלהן. לפי נתונים עדכניים של איגוד התקשורת העולמי (ITU), 38.8% מאוכלוסיית העולם משתמשים באופן קבוע באינטרנט, ומדי שנה נרשמת עלייה ממוצעת של כ-10% בשיעור המשתמשים. נתון חשוב לא פחות - שיעור משתמשי האינטרנט הפעילים דרך מכשירי טלפון ניידים, צמח דרמטית בחמש השנים האחרונות - מ-6.3% בשנת 2008 ל-29.5% כיום.

אנו צפויים, אם כך, להמשיך לראות צמיחה עקבית וגבוהה בסך המשתמשים ברשת, וכתוצאה מכך פוטנציאל הצמיחה של החברות המובילות בתחום האינטרנט עוד רחוק ממיצוי.

לצד הגידול המתמיד בפעילות הגלישה הנייחת משכילות חברות האינטרנט לשפר את חוויית הגלישה הניידת, וכנגזרת - גם את הכנסותיהן בפלח זה. דוגמה בולטת בתחום היא פייסבוק, אשר החל מהרבעון השני של השנה רושמת יותר מ-40% מהכנסותיה מפעילות בניידים, לעומת הכנסות אפסיות בסגמנט זה בשנה החולפת.

מהפכת הטלפונים החכמים, שהחלה בשנת 2007 עם הצגת האייפון, מתחילה לקבל באחרונה ביטוי ממשי בהכנסות של חברות ה"חפיר" האינטרנטי. ב"יום שישי השחור" האחרון, 4 מתוך 10 כניסות לאתרי הקמעונאות המקוונים בוצעו דרך מכשירי הטלפון הניידים, והיתר - בגלישה המסורתית.

יותר מ-50% מההכנסות - מהרשת

כאמור, חלק ניכר מההכנסות באינטרנט מנותב למספר מצומצם של שחקנים, ובראשם גוגל, אמזון ופייסבוק. מעבר לאפשרות הפשוטה לעקוב אחר כל חברת אינטרנט בנפרד, יצרה חברת המדדים דאו ג'ונס מדד ייעודי לחברות המתמחות בשיווק מוצרים ושירותים דרך האינטרנט.

מדד Dow Jones Internet Commerce - DJECOM כולל את 15 החברות הסחירות ובעלות שווי השוק הצף הגבוה ביותר, שנסחרות בארה"ב ולמעלה מ-50% מהכנסותיהן מקורם ברשת. למרות המספר המצומצם של החברות במדד, יש בו יציגות למגוון ענפי פעילות שונים: קמעונאות (אמזון, איביי), פרסום (גוגל, יאהו, פייסבוק), שירותים פיננסיים (E*Trade, TD Ameritrade), תיירות (Expedia, TripAdvisor), מדיה (Netflix) ושירותי אחסון (Salesforce, Concur).

נציין, כי 8 הנציגות הבולטות במדד מהוות כ-80% ממנו. יחד עם זאת, כל אחת מהן מהווה "חפיר" אינטרנטי בתחום הפעילות המרכזי שלה.

מבחינת ביצועים, בחמש השנים האחרונות רשם מדד האינטרנט תשואה פנומנלית של יותר מ-500%. מדובר בעודף תשואה משמעותי ביחס למדד נאסד"'ק, שרשם 169% בתקופה המקבילה, ולעומת S&P 500 שעלה ב-106% בלבד (ראו גרף).

אין ספק, כי כניסת האינטרנט לעולמנו שינתה את דפוס חיינו מעתה והלאה. בנוסף, העלייה החדה בשימוש ברשת הובילה לצמיחת מספר חברות בעלות יתרון תחרותי מובהק בתחום שסביר להניח שלא ייעלם בעתיד הנראה לעין.

הכותב הוא מומחה חדשנות בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם, ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

חפיר
 חפיר