"המסר ברור - מי שלא עומד בחובות מאבד שליטה בחברה"

בפאנל בוועידת "עדיף" התמקדו בתפקוד המוסדיים על רקע פרשת אי.די.בי

"בימים האחרונים נפל דבר, והמסר שרצינו להעביר עבר בצורה ברורה: מי שלא עומד בחובות מאבד את השליטה בחברה". כך אמר היום אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש, במהלך פאנל בנושא "בתי ההשקעות בשוק החיסכון ארוך הטווח", שהתקיים במסגרת ועידת עדיף 2013.

בתחילת השבוע, נזכיר, הצביע בית ההשקעות - שמחזיק באג"ח של אי.די.בי אחזקות - בעד העברת את השליטה בקונצרן מידי נוחי דנקנר לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. "אין ספק שהטיפול בנושא השליטה באי.די.בי לקח יותר מדי זמן, אבל צריך לזכור שמדובר בסיפור מורכב", הוסיף רביב.

"לא תמיד חכם לשבור את הכלים"

"סיפור אי.די.בי הוא לא רק סתם מקרה קיצון, הוא אירוע שמסמל שינוי בהתנהלות של הגופים המוסדיים. בהשוואה לשנים קודמות, היום אנחנו נמצאים במקום אחרי לגמרי", הוסיף עדו קוק, מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי.

בפאנל השתתף גם גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר-שחם. בית ההשקעות לא היה מעורב בתהליך באי.די.בי, ולדעת אלטשולר הסאגה המתמשכת באשר לזהות בעל השליטה לא באמת גרמה לשינוי כלשהו ב"אקטיביזם המוסדי". "המוסדיים פעלו כמו שיפעלו בעתיד, כלומר לטובת מקסום התשואה של הלקוחות", אמר, והפנה אצבע מאשימה לכיוון אחר: "הבעיה היא לא בהתנהלות המוסדיים, אלא במערכת המשפט. התהליכים לא זזים, רק דחיות ועוד דחיות. אפילו סיפור אי.די.בי עוד לא נגמר. המערכות לא מתפקדות והזמן הזה עולה המון כסף".

בהמשך, יצא אלטשולר נגד האקטיביזם המוסדי. "צריך לפעול בחוכמה", אמר. "לא תמיד חכם לזעוק 'חמס', לשבור את הכלים ולא לראות מזה שקל. אפשר להיות רך עם חברה כדי לתת לה לשרוד משבר. זה גם סוג של אקטיביזם מוסדי, וברוב המקרים זה גם מצליח".

קוק הסכים עם הדברים והוסיף כי לדעתו הדרך הכי טובה לפתור בעיות בין בעל חוב לבעל שליטה היא באמצעות דיאלוג. "המטרה היא למקסם את תשואת העמיתים", הזכיר.

"הדיון בהסדרי חוב יצא מפרופורציות", הצהיר רביב. "זה חלק מהביזנס, אבל צריך להסתכל על הדברים כמכלול. אי אפשר לשים זרקור על הכסף שלא חוזר ולא להסתכל על הכסף שחוזר. יש גם כספים שהניבו תשואות יפות".