פרידה: דניאלה להבי, מבכירות מעצבי האופנה בישראל, נפטרה בסוף השבוע האחרון

דניאלה להבי, נפטרה ממחלת הסרטן, כשהיא בת 59 בלבד ■ בראיון ל"גלובס" אמרה: "השליחות שלי היא לא להיות אמן שרק מסתכלים עליו אלא להתאים את הדברים לאנשים" ■ פרידה מכוהנת התיקים ששינתה את נוף האופנה המקומי

קשה להעלות על הדעת אמן אופנה מקומי, המתמחה בעיצוב וביצירת תיקים ואביזרים, שישתווה למעצבת פורצת הדרך דניאלה להבי, שהלכה השבוע לעולמה. כל מי שחובבת תיקי עור באיכות ובגימור הגבוהים ביותר, מכירה היטב את הקולקציות שלה, ששואבות את השראתן ממקורות שונים, לעיתים מפתיעים, ופונות לנשים המחפשות בעיקר נוחות ופרקטיות בתיקים שלהן. הפריטים שייצרה, נושאים את החותמת האיכותית של העושר החומרי והצבעוני שבהם השתמשה, כדי להתעמק במגמות אופנה אמנותיות, לצד ריענון של עיצובים קלאסיים, בדגש על צבעוניות חמה, טקסטורות מקוריות ושילובי טכניקות שונות של מלאכת יד. השילוב המדויק בין כל האלמנטים הללו, יצר כל פעם מחדש קולקציה של פריטים משלימים מדויקים, המתאפיינים בניקיון מוצהר, לצד איכות לא מתפשרת. כולם, בלי יוצא מן הכלל, העניקו מענה מופלא ומדויק לצורך המקומי של האישה הישראלית.

תפירה לילית

דניאלה להבי נולדה ב-1954 בשוויץ, בתם של יהודה אסיא, מראשוני הבנקאים של ישראל, וג'ין איינסלי, ילידת תאילנד, שהתגיירה עם נישואיה. בשנת 1963, עלתה לישראל עם משפחתה וכיוון שמילדותה גילתה עניין בתחומי העיצוב, היה זה טבעי עבורה לבחור בלימודים במחלקה לעיצוב מוצר באקדמיה לאמנות ועיצוב בבצלאל (לשם חזרה כעבור שנים כמרצה). בשנת 1980, סיימה את לימודיה ועסקה בעבודות שונות בתחום העיצוב, בין השאר שימשה כמעצבת בחברות מובילות בתעשייה באותה תקופה, כגון "מיפ" ו"קליגולה". ב-1991 החלה לייצר את קו התיקים שלה והקימה את המותג הנושא את שמה, שנחשב אז לחלוץ בנוף האופנה והעיצוב המקומי, שהתמחה בייצור תיקי עור בעיצוב אישי, באיכות וברמת גימור שלא היו מוכרים כאן. לימים, המותג סלל את הדרך לדור חדש של מעצבי אביזרים ישראלים.

את התיקים הייתה מעצבת ותופרת בלילות בביתה ואת המוצרים פיזרה בבוקר בנסיעה על אופניים בין מגוון החנויות שהסכימו אז למכור אותם. הפריטים כבשו את לב הלקוחות במהרה, ומדי לילה המשיכה לתפור תיקים כדי למלא את החוסרים עד הבוקר הבא. בשנים הראשונות של המותג, נמכרו מוצריה של להבי ב-70 חנויות אופנה שונות ברחבי הארץ. בהמשך, התמקמה בסטודיו משלה לעיצוב וייצור בתל-אביב, ובשנת 2001, נפתחה החנות הראשונה של המותג במתחם באזל בתל-אביב, שלאחריה הפכה לרשת משגשגת המונה כיום 12 חנויות ברחבי הארץ. "למרות שבילדותי המוקדמת לא גדלתי בארץ, אני מגדירה את עצמי מאוד ישראלית, גם במראה וגם בסגנון הלבוש שלי", אמרה להבי בעבר בראיון ל"גלובס". "זה כשלעצמו מכתיב טעם שהוא מחובר לפה, שכנראה גם מייצג נשים נוספות שמוכנות להשקיע בזה - תערובת של חדש אבל פרקטי, יפה ונוח".

בשני העשורים האחרונים, מיצבה להבי את המותג כאחד המובילים בשוק הקטן של מותגי היוקרה המקומיים. העושר החומרי והצבעוני של קולקציית החורף שלה הוא לא רק אחד הסממנים החיצוניים הבולטים ביותר שלה, אלא גם אחד מהכלים שבהם השתמשה כדי להתעמק במגמות אופנה אומנותיות ולרענן עיצובים קלאסיים, לצד המצאת גזרות חדשות של תיקים ונעליים. בעונות האחרונות, העניקה נוכחות בולטת להשפעות שבטיות ואוריינטליות, עם דגש על צבעוניות חמה ומחוזקת, טקסטורות אקזוטיות ושילובי טכניקות של מלאכת יד. את כל העושר החומרי ועטור הפרטים הזה הצליחה להבי לזקק מדי עונה לדגמים אלגנטיים שמייצגים היטב את החזון הפונקציונלי שמלווה את המותג מאז הקמתו ואף מניעים קדימה קלאסיקות מוכרות. "בעיניי, מעצב טוב הוא שילוב של שני דברים", אמרה באותו ראיון. "היכולת להוציא לפועל תחושות בטן, ולתרגם אותן במובן הפרקטי ובמובן האסתטי. אני בעיקר מאמינה בעיצוב שהוא לא חולף. האמת הפנימית שלי כל הזמן מנחה אותי, כל עוד זה מתאים גם לקו שלי וגם לקו של הלקוחות שלי, תוך הקשבה להן".

לא בכדי, הקולקציות המדוברות של להבי נחשבות כיום ליצירת מופת מודרנית גם במובנים בינלאומיים. מוצרי החברה נמכרים היום ביותר ממאה נקודות מכירה ברחבי העולם עם הצלחה מדוברת ומתוקשרת בדגש על השוק האמריקאי והיפני. המומחיות המוערכת של להבי התבטאה בהתעקשות המתמדת שלה לבסס כל קולקציה על קונספט מוגדר, המגובה בעבודת מחקר יסודית. היופי בפריטים שעיצבה להבי, תמיד טמון בפרטים הקטנים, מתוך ההבנה הפרקטית והבוגרת שעדיף להציג קולקציה שפחות מושכת באופן מיידי את העין, אך נשארת עמוק בתוך המחשבה ובעיקר מתוך ההבנה הכל-כך מדויקת של הגוף הנשי בעיצובים שלה. "אני מודדת ובודקת את הגזרה מול המראה, גם על עצמי וגם על אחרות", פירטה אז. "בעיניי זה בסיסי בעיצוב של תיקים ונעליים. יש דברים שהם מאוד יפים על המדף אבל לא בהכרח יושבים טוב על הגוף או שפשוט לא יפים על הגוף". כשנשאלה - מה הופך מעצב למעצב טוב? אמרה: "יש מעצבים שעושים דברים נורא יפים אבל זה לא מתאים לאף אחד והטעם שלהם כל-כך יוצא דופן שבסוף זה נשאר על המדפים. "השליחות שלי היא לא להיות אמן שרק יסתכלו עליו אלא להתאים את הדברים לאנשים".

נושא הלהבה

במהלך השנים, זכתה דניאלה להבי לתהודה רבה בעיתונות ובתקשורת המקומית והבינלאומית. היא שיתפה פעולה עם מעצבי אופנה, טקסטיל, ומעצבים תעשייתיים, הציגה ביריד האמנות "עיצוב טרי", הייתה למותג האופנה היחידי שנבחר להשתתף באירוע "בתים מבפנים" בתל-אביב, ולפני כחודשיים, זכתה בפרס מעצבת האביזרים של השנה, בשבוע האופנה חולון. בנה של דניאלה, אורי להבי, שהוביל לצידה את המותג כמנכ"ל החברה בשנים האחרונות, ימשיך את דרכה, על-פי בקשתה, יחד עם צוות המעצבים שעבד איתה לאורך כל השנים, תוך שמירה על כתב ידה המובהק, הקפדה על איכויות הייצור שקבעה והערכים שבהם דגלה.