שוק המט"ח: הדולר היציג נקבע על 3.507 ש', האירו התחזק

האירו התחזק קלות לרמה של 4.83 שקלים ■ חשיפת "גלובס": שר האוצר מפעיל לחצים כבדים על נגידת בנק ישראל להגדיל את קצב רכישות המט''ח

לאחר שכבש אתמול את רף ה-3.5 שקלים, נסחר היום (ה') הדולר בעלייה של כ-0.1% ושערו היציג נקבע על 3.507 שקלים, בעוד האירו התחזק קלות לרמה של 4.83 שקלים.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי שר האוצר יאיר לפיד מפעיל לחצים כבדים על נגידת בנק ישראל קרנית פלוג להגדיל את קצב רכישות המט''ח. בנק ישראל מצידו מבקש ממשרד האוצר להשוות את המיסוי שמשלמים משקיעים מקומיים וזרים על אגרות חוב ממשלתיות מסוג "שחר". כיום, ישראלים משלמים מס רווחי הון ותשלומים שקליים של 15% על השקעה באג"ח מסוג "שחר", בעוד שמשקיעים זרים נהנים מפטור ממס. באוצר התנגדו למהלך, אך בשבועות האחרונים, עקב פניות חוזרות מבנק ישראל, הם שוקלים זאת בחיוב. שר האוצר טרם הכריע בסוגיה.

"על כולנו להיות מודאגים ממצבה של צרפת. דירוג המדינה עשוי לרדת שוב בשנה הבאה. אנו מעדיפים השקעה בשוקי המניות בגרמניה ובארה"ב על השקעה במדד הקאק 40 הצרפתי". כך אומר היום סטין ג'קובסון, הכלכלן הראשי של הבנק האירופי Saxo Bank. ג'קובסון מציין כי "צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש היורו, צריכה להתאים את המדיניות הפיסקלית שלה לכיוון של צנע, אבל לשלטון אין את היכולת או את הרצון להפעיל אמצעים חריפים אלה. צרפת יכולה היתה להציל את עצמה אם היתה מוכנה לבצע שינויים והתאמות בגיל היציאה לפנסיה, אבל אף אחד לא מוכן להילחם את המלחמה הזו. אם צרפת לא תשנה את מדיניותה, הדירוג שלה עשוי לרדת שוב בשנה הבאה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים היום: "לאחר יומיים שבהם הצליח להחזיק מעמד מעל השפל של ספטמבר ב-3.473 שקלים, המוכרים נשברו והדולר-שקל זינק מעלה חזרה אל מעל רף 3.5 שקלים, וזאת למרות היחלשותו של הדולר בעולם. ייתכן כי עצם האפשרות של התערבות מצד בנק ישראל ברמות הללו גרמה לסוחרי השורט על הצמד להירתע".

ב-FXCM ישראל כותבים עוד, כי "בשוק קיימת אי ודאות גדולה לגבי הצעדים הבאים של הבנק הפדרלי, והתמונה הזו עשויה להתבהר בשבוע הבא ולהכריע את כיוונו הבא של הדולר. הדולר-שקל נגע אתמול ב-3.52 שקלים לפני שנסוג מעט לאחור. אם הצמד יצליח להתבסס מעל רף 3.5 שקלים ולטפס מעל 3.52 שקלים, הדבר עשוי לפתוח את הפתח לתיקון רחב יותר, כאשר רמת ההתנגדות המשמעותית הבאה תהיה 3.545 שקלים. ירידה חזרה מתחת ל-3.5 שקלים עשויה שוב להחזיר את הלחץ כלפי מטה".