לידיעת עיריית ת"א: כך יוצרים מיזם השכרת אופניים מצוין

אין עורר על כך שמיזם תל-אופן בת"א הצליח להעלות מודעות לשימוש באופניים כאמצעי לתנועה בתוך העיר. נראה שזה גם נהנה מפופולריות, אך מכיוון החברה נשמעות תלונות על קשיים כלכליים ■ יצאנו לבדוק מה קורה בעולם

אין עורר על כך שתוכנית השכרת האופניים של תל-אביב הצליחה בגדול לפחות בדבר אחד: העלאת המודעות לשימוש בהם כאמצעי לתנועה בתוך העיר. נראה כי גם השימוש בתל-אופן נהנה מפופולריות, אך מכיוון החברה נשמעות תלונות על קשיים כלכליים, הנובעים, לדברי נציגיה, מתחזוקה יקרה.

יצאנו לבדוק מה קורה בעולם, באמצעות מחקר חדש שפרסם המוסד למדיניות תחבורה ופיתוח ITDP, שהשווה בין מאות מיזמי השכרה כאלה. המחקר מונה יותר מ-600 תוכניות, אשר יחד מפעילות יותר מ-700 אלף זוגות אופניים לשימוש קהילות בערים שונות.

השירות דומה ברוב המערכות: משתמש יכול לקחת אופניים במקום אחד ולהחזירם באחר, אך כל עיר התאימה את השירות בהתאם לצפיפות העיר, לטופוגרפיה המקומית, למזג-האוויר, לתשתית ולתרבות. למשל, ברוב הערים השירות מוצע לתיירים ותושבים. יש ערים, ובהן תל-אביב, שבהן מי שאינו תושב משלם יותר. בברצלונה לעומת זאת, השירות מיועד לתושבים בלבד, ותיירים אינם יכולים להשתמש בו כלל.

400 תוכניות, 600 ערים

הדוח של ITDP מציע כללים ליצירת שירות אופניים מוצלח. בין היתר, נמצא כי המרחק האידיאלי בין תחנה לתחנה לא צריך לעלות על 300 מטר, ושכמות הזוגות צריכה לנוע בין 10 ל-30 זוגות אופניים עבור כל 1,000 תושבים באזור המוגדר.

הדוח מתייחס גם למבנה האופניים: מסיביות חשובה יותר מיופי ומשקל, והם צריכים להיות מעוצבים באופן מזוהה, כדי לצמצם גניבות. כצפוי, הדוח ממליץ שמערכת התשלום תהיה פשוטה ושהנעילה תהיה אוטומטית ולא ידנית (כמו בתל-אביב, למשל).

הדוח הצביע על שכך שאם המערכת אינה מציעה מספיק זוגות אופניים ו/או שמספר התחנות מצומצם, התוכנית תיכשל. הדוח מונה את 7 ערים שבהן מערכת השכרת האופניים טובה במיוחד. את הדירוג עשו לפי מדד שימוש: מספר הפעמים שמשתמשים מדי יום בכל זוג אופניים וממוצע כל הנסיעות עבור 1,000 תושבים.

הדוח כולל נתונים מפתיעים לגבי גידול בתחום: בשנת 2001 השיקה העיר ליון בצרפת את המודל הנוכחי, לפיו משתמשים משלמים עבור השכרה ואחראיים כספית באמצעות הרשמה כמנויים או כרטיס אשראי. כעת קיימות יותר מ-400 תוכניות שיתוף, הפעילות ב-600 ערים בעולם (יש תוכניות המשותפות ליותר מעיר אחת). התל-אופן, שפועל מ-2011, כוללת על-פי הדוח 125 תחנות ו-1,100 זוגות אופניים, ומשרת 290 אלף תושבים בשטח פיזור התחנות. עלות השימוש בתל-אביב, היא בין הגבוהות בעולם.

המחבר הוא עורך הבלוג cityncountrybranding ומנכ"ל סגסיטי, פתרונות תחבורה חכמים

אופניים
 אופניים