נזקי הסערה: מחירי הירקות צפויים לזנק בימים הקרובים

על-פי הערכות החקלאים, מחירי הירקות שנפגעו קשות בסופה האחרונה יעלה בימים הקרובים ■ גם הנזק למגדלים עצמם כבד, ועל-פי הערכות הוא עומד על 100 מיליון שקל ■ חקלאי בדרום: יש נזק רב, חלק מהעגבניות הלכו "טוטאל לוס"

הסופה הקשה גרמה לנזק כבד גם למגדלי הפירות והירקות ברחבי הארץ. ההערכה היא כי הפגיעה העיקרית היא בירקות - והצרכנים צפויים לספוג עלייה במחירים וצמצום בכמות הירקות המשווקים במרכולים השונים והשווקים. על-פי הערכת הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הנזק מוערך ב-100 מיליון שקל לחקלאים.

לפי מועצת הצמחים, בשל הברד הכבד שירד מאזור קריית מלאכי לראשון-לציון, חסות וירקות נוספים ניזוקו. "כשיש טמפרטורות נמוכות, מי שלמד בוטניקה יודע שהצמח עובד לאט, ולכן לכל פרי או ירק ייקח יותר זמן להבשיל", הסביר לחדשות 2 Online מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון.

כך למשל, מלפפון שהיה אמור להבשיל היום יבשיל רק בעוד 5-3 ימים, ולעגבניה על השיח ייקח יותר זמן עד שתהפוך לאדומה. "אין ספק שהכמויות יהיו נמוכות יותר מבשבוע שעבר, וזה יכול לגרום לזה שהמחירים יעלו במידה מסוימת", אמר אלון. "לפעמים מחסור של 10% יכול להקפיץ מחיר מ-6 שקלים ל-10 שקלים לקילו".

חשש כבד לאבוקדו בשל קרה

בתחום הפירות הבשורות טובות יותר, שכן לפי המגדלים, גלי הקור האחרונים יכולים דווקא לתרום לגידול ייבולים בקיץ הבא. "אנו בודקים אם יש נזקים לבננות, אבל בסך-הכול לא צפוי להיות מחסור בפירות, שכן רובם מגיעים מקירור", אמר אלון.

החשש האמיתי כעת הוא האבוקדו, שכן אם תהיה קרה הלילה - ייתכן כי מטעים שלמים ייאבדו. "הקרה מייבשת אותו, והוא נופל אחרי כמה ימים", ציין בשיחה עם חדשות 2 Online איציק כהן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות. "אנו חוששים מאוד מנזק עצום לאבוקדו". הוא סיפר כי נזקים עצומים נגרמו גם ללולים, למטעים ולבתי גידול.

חשש נוסף הוא מהייצוא לאירופה של זן הקלמנטינות "אור". במועצת הצמחים אמרו כי מדובר בזן איכותי במיוחד, שמיוצא בכמויות של 60-70 אלף טון, וייתכן ולא יתאפשר יצוא כל-כך גדול בשל הנזקים.

"חלק מהעגבניות הלכו 'טוטאל לוס'"

עידו נחום, מגדל עגבניות ופלפלים ותיק מהמושב מבטחים שבחבל אשכול, העריך כי הנזקים הכלכליים שלו הם כ-300 אלף שקל. "הניילונים התעופפו, ויש פיצוצים בפירות", אמר. "חלק הלכו 'טוטאל לוס', ולחלק ייקח הרבה זמן עד שהם ישווקו".

גם הוא העריך כי המחירים של הירקות בשוק יעלו, כיוון שההיצע פוחת: "לפי הערכה שלי, מחירי הקישואים והמלפפונים יקפצו, כי השדות שלהם פתוחים לגמרי, וכמובן עוד ירקות".

בחדר המצב של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו מאות רבות של דיווחים על נזקים, ומספר מעריכי הנזק בשטח תוגבר. החברה תגברה את מערך השמאים שיצאו לשטח לאמוד את הנזקים.

מנתונים ראשונים עולה כי נזקים כבדים נגרמו לגידולי ירקות בשטחים פתוחים, ובכללם תפוחי אדמה, בצל וגידולי עלים כגון חסה וכרוב וכן גידולי תבלין. עיקר הנזק נגרם באזור מרכז הארץ ודרומה, כתוצאה מהברד.