קושמרו על סיקור הסופה: "התקשורת עזרה להעיר את הרשויות"

מתוך אולפנים נצורים לקחו חברות החדשות את השידור כמעט ברציפות בסוף השבוע האחרון ■ מנכ"לי החברות והמגישים הבכירים חושפים את מאחורי הקלעים ומספרים על הקו הדק שעבר בין השמחה על השלג לבין הביקורת כלפי הרשויות

לקראת שידור המהדורה המרכזית של יום חמישי, הבינו בחדשות 2 שנווה-אילן נצורה. בסוף המהדורה, כל אנשי המהדורה וחברת החדשות, קרוב ל-120 איש ובהם דני קושמרו המגיש, הבינו כי לא יוכלו לשוב לבתיהם. הרשת הסלולרית בכל האזור קרסה, האינטרנט נפל, ולא היו שידורי טלוויזיה בבניין כולו. החשמל סופק על-ידי גנרטור בלבד שמצוי תמיד בחברה לשעת חירום.

חברת החדשות שכרה עשרות חדרים במלונות בנווה-אילן ובמעלה החמישה. כשהתברר כי גם הדרכים למלונות הללו היו חסומות, שכרה חברת החדשות טרקטורים שיפלסו את הדרך. נפילת החשמל באחד המלונות החזירה חלק ניכר מהעובדים אל בניין החברה והם התמקמו במשרדיה.

משרדי חדשות 2 הפכו מחנה. מהמחסנים נשלפו שמיכות ומזרונים, והעובדים התמקמו בחדרי ההנהלה וברחבי הדסק. רק ביום שישי בערב הצליחו כמה מהאנשים להתחלף עם רכבי ארבע על ארבע של החברה.

לשדר מנווה-אילן, שברובה הייתה באפילה, עוד היה אפשרי. אמנם עמדות טכניות כמו הנתב והבמאי אוישו על-ידי אותם אנשים במשך יומיים כמעט, אך עבודת השטח הייתה הקושי האמיתי.

הכתב חיים ריבלין יצא לשטח עם המפיק עודד בינו שמחזיק ערכת שידור חי ויצא לרחבי הבירה הנצורה בשעתה הקשה ביותר של הסופה, בעוד ריבלין היה הירושלמי המרכזי. "הכנסנו לשימוש רחפן שרכשנו באחרונה, ובאירועים כאלה שאי-אפשר להעלות מסוק, הוא סייע לנו בלצלם את תמונת המצב באיזור מתוך נווה-אילן. כשהצלחנו להוציא אותו לירושלים, צילמנו גם את העיר ממעוף הציפור", מספר המנכ"ל אבי וייס.

דני קושמרו נשאר לישון על רצפת חדר החדשות, לאחר שהאור במלון נווה-אילן לא שב. "הייתי שם 48 שעות, כשאנחנו נצורים בלי חשמל, בלי חימום ובלי מקלחות. באופן אישי זו הייתה חוויה חביבה", אומר קושמרו, "אבל מי שהיה שם לא מצליח להבין עד כמה המראות היו אפוקליפטיים ממש. עמודי חשמל ועצים שקורסים מול העיניים. את המצוקה האמיתית התחלתי להרגיש ביום שישי בערב, תוך כדי שידור. הבנתי שהרשויות לא מבינות את המצב. מתל-אביב קשה להבין מה קרה שם. העובדה שמאות אלפי ישראלים נמצאים בלי חשמל, בלי טלפון ובלי כבישים, ואף אחד לא נפגע, מבחינתי זה נס".

חדשות 10: שידור רציף

אנשי חדשות 10 עברו למשרדיהם החדשים רק לפני 3 חודשים. ביום חמישי, כשהחלה הסערה להתחזק, הייתה התלבטות אם להעלות את המגישה המרכזית תמר איש-שלום לירושלים. בסופו של דבר היא עלתה לבירה, ועם סיום המהדורה היא וכ-20 עובדים נוספים נשארו נצורים בה, ובהם החזאי דני רופ והכתב מואב ורדי.

העובדים פונו לבתי-המלון, ואיש-שלום שהתה עם משפחתה. ביום שישי בבוקר מוקדם, החל מהשעה 7:20, חברת החדשות לקחה את השידור לעצמה עד אחרי מהדורת "שישי" של טלי מורנו בעשר בלילה. גם חדשות 2 השתלטה על מרבית השידורים בערוץ, אך הזכיינית המשדרת רשת ביקשה לעצמה כמה רצועות.

דני רופ עבר לשדר מבנייני האומה הקרובה לאולפני JCS והעביר משם את תמונות מאות האנשים שפונו מרכביהם התקועים. "זה באמת אירוע שלא הורגלנו לסקר דומים לו בעבר, ובכל זה הייתה חשיבות גדולה לסקר אותו בהיקף הזה", אומר גולן יוכפז, מנכ"ל חברת חדשות 10, "בעיקר בגלל מאות אלפי האנשים שהיו מנותקים מחשמל בשיא הסערה, וגם משום שהציבור, בגלל מזג-האוויר הסוער, ביקש לדעת מה קורה סביבו. לכן החלטנו להתייחס אל הסיקור כרציף".

- איך יודעים לשלוט על טון השידור - לעבור מהשידור הרומנטי של שלג בירושלים למצב חירום לאומי?

"הטון ללא ספק השתנה ולבש ופשט צורות ככל שהגיעה אינפורמציה מהשטח. הקו היה ביקורתי, אך לא אפוקליפטי, תמיד נשאר בחצי חיוך. אני מניח שעוד יעלו שאלות, האם היו כשלים ומי כשל, ועסקנו לכל אורך היום".

לדברי יוכפז, הטון עלה בעיקר בשידור של דב גילהר שניהל קמפיין לפתוח את הרכבת בשבת, מה שקרה בסופו של דבר.

"קשה לי לדעת כמה אנחנו הצלחנו לגרום לזה, אבל הצפנו את זה באופן בולט, וזה אכן קרה", אומר יוכפז. "באשר לשאלה האם התקשורת שיקפה או יצרה היסטוריה, קשה לתת תשובה מדויקת בלי לבחון את זה לעומק. לתחושתי, בסך-הכול התקשורת שיקפה את הנעשה מסביב ונתנה תמונה די מדויקת".

לדברי אבי וייס, "גם במהלך היום נשאלו שאלות. כמובן שב'אולפן שישי' התרכז העניין כולו, והשאלות התחדדו. שם, בדיוק כמו בציבור, הפרשנים אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל החזיקו בדעות שונות, וכמו שהצופים בבית חלוקים, זה בסדר שגם אנחנו נציג את המחלוקת".

אם תשאלו את קושמרו, אין לו שום ספק מה צריך להיות הטון. בשעה 20:00, כששידר את "אולפן שישי", הוא קרא לכוחות הצבא להיכנס לבירה הנצורה. "ברור שלא צפינו את הסופה, אבל איך קורה ש-24 שעות אחרי לא הציפו חיילים את הרחובות?", תוהה קושמרו, "המזל הוא מבחן התוצאה שלא קרה דבר".

- מה הוביל אותך לשאול את השאלות על נוכחות הצבא בכזו נחישות?

"ביום שישי שאלתי איך הצבא לא עובר ברחובות ירושלים, איך אני לא רואה נגמשים וקומנדקרים ברחובות, ולשמחתי הם הגיעו 24 שעות אחרי. אני לא אומר שזה בזכותי, אבל לא הבנתי איך זה לא קורה, לא הבנתי איך שר הרווחה אומר אין מספיק ג'יפים, ואיפה נעלמו השר לפיקוד העורף? שר הפנים? שר התשתיות? למה לא ראינו אותם. מפכ"ל המשטרה הופיע רק במוצאי שבת. אני לא סובל ועדות חקירה, אבל איך קורה שכביש מספר 1, 36 שעות אחרי פתית השלג האחרון, עדיין היה סגור. לקח לרשויות הרבה זמן, והתקשורת עזרה בלהעיר אותם. בלי עזרה הדדית, אנשים היו מתים".

אחד הרגעים השנויים במחלוקת שהועבר בשידור ישיר בערוצים 2 ו-10 היה מסיבת העיתונאים שקיים ראש הממשלה נתניהו מתוך עיריית ירושלים. למרות שבחברות החדשות מצאו את האירוע ראוי לביקורת, לאור התחושה המבוימת שלו, כך על-פי גורמים באחת החברות, ראו לנכון להעבירו במלואו. על-פי אחד הגורמים, אם תקום ועדת חקירה, הדברים שנאמרו שם יקבלו משקל קריטי.

עוד על סיקור הסופה בטלוויזיה:

אמיר גילת: סיקור הסופה הוא יום הכיפורים של ערוץ 1

רייטינג סערה: העם עם חדשות 2 - רשמו במוצ"ש 32.5% צפייה