סיפור של חורף, לא יותר

הכי פתטי זה שדרני חדשות שמזיעים כל הדרך לדרמה דמיונית

אחד הדברים היותר פתטיים הוא שדרני וכתבי חדשות שמנסים להפוך את הבנאליה היומיומית של חיינו לדרמה חדשותית הראויה לדיווח משודר.

השחקן טל פרידמן והסאטירה הקלאסית שלו "שערורייה" היו יכולים לעשות מטעמים מכתב הטלוויזיה שנכנס בסוף השבוע לביתה של משפחה שנותקה מהחשמל בסערת השלגים, ושמע את הילדה, הלבושה בסוודר ובטרנינג, מתלוננת שקר לה. כן, יקירתי, ככה זה בחורף, קר לפעמים. ולפעמים גם עצים קורסים, וקווי חשמל נופלים. לא נעים.

הריטואל הזה היה חלק מהגישה הכוללת של ערוצי השידור, המתייחסים לכל אירוע - בין אם מדובר בפרס נובל לישראלי, במזג-אוויר קיצוני או בפריצת-דרך מדינית - בהתאם ל"נוהל פיגוע". וכמו בכל פיגוע, יש להצביע על האשמים.

במקרה של פגעי מזג-האוויר, די ברור שאי-אפשר להאשים אוטומטית את ראש הממשלה, ולכן נמצאו אשמים אחרים: חברת החשמל, שאנשיה לא השכילו להתכונן לפגעי סופה, שחזאים והיסטוריונים הודיעו שכמותה לא ראה המזרח-התיכון יותר מ-100 שנה. אכן, עניין לוועדת חקירה.

למרות הפיתוי לראות בבנימין נתניהו כתובת לכל הרעות המתרחשות במדינה, ולמרות המיאוס מהפוזה שהפגין בחמ"ל עיריית ירושלים, המשך ישיר למופע הסופר-טנקר הפומפוזי מאסון הכרמל, האמת היא שאין את מי להאשים במחדל הסופה "אלקסה".

למעשה, לא היה פה מחדל. מה שקרה הוא תופעה אקלימית נדירה וקיצונית בעוצמתה, שהיכתה במזרח-התיכון כולו. בחורף קר, יורד גשם, ולפעמים יש סופות, שלגים והצפות. אלה הם חלק מאיתני הטבע, שהאדם מנסה משחר ההיסטוריה להתמודד עמם.

אלא שבדור שלנו, לפחות בתודעה הקולקטיבית שלנו, יחסי הכוחות השתנו. אנו לא מנסים עוד להתמודד עם איתני הטבע, אלא לשלוט בהם. ואם מישהו נותר בלי זרם חשמל ליותר מ-24 שעות, ובלי יכולת לצפות בטלוויזיה או לגלוש ברשתות החברתיות, אנו מרימים קול זעקה כאילו נותק צינור החמצן שלנו. הנורא מכול קרה: הערב ניאלץ להדליק נרות, להתעטף בשמיכות צמר ולשחק טאקי ומונופול בפורום המשפחתי כל הערב.

במדינות שאינן פחות מתקדמות מאיתנו, נותרים אלפי תושבים בכל חורף מנותקים מהחשמל במשך ימים. בארה"ב פגעו בשנים האחרונות כמה וכמה סופות הוריקן, זרעו הרס ברכוש ובתשתיות, והותירו קורבנות בנפש בהיקף נרחב.

אולי רק תופעות אקלימיות דרמטיות כמו הוריקן וצונאמי גורמות להבנה אינטואיטיבית של כוחו האמיתי של המין האנושי אל מול כוחות הטבע. סופת שלגים כמו זו שהתחוללה בשמי ישראל בסוף השבוע האחרון, בתוספת טמפרטורות קרות מהרגיל, לא הספיקה כדי שנפנים את המסר.

הרשויות יכולות היו להגיב מהר יותר ובאופן יעיל יותר לצורכי התושבים. זה תמיד יהיה נכון, וכדאי ללמוד מהטעויות ולשפר את ההתנהלות להבא. אנשי מבקר המדינה בוודאי ימלאו את התפקיד הזה, של המוכחים בשער, באחד הדוחות הבאים.

מעבר לכך, אפשר לשחרר את השיח התקשורתי על סופת השלגים מנוהל הפיגוע. זה לא אירוע ביטחוני. זה סיפור של חורף, לא יותר.