אורן הלמן, סמנכ"ל חח"י: "אני שלם עם התנהלותי בסופה"

הלמן, יועצו לשעבר של נתניהו ולוביסט בדימוס, מוביל מערך דוברות ענק ומשקיע מיליונים בקמפיינים שישפרו את דימוי המונופול אצל הלקוחות ■ עכשיו, כסמנכ"ל תקשורת בחברת החשמל, הוא מתפנה לאמוד את נזקי הסערה לתדמית החברה

אורן הלמן לוקח אוויר. סופת השלגים והקור שתקפה את ישראל במשך 3 ימים, וניתקה את החשמל מעשרות אלפי בתי-אב בישראל, חוללה סערה גם בחברת החשמל, מונופול שגם כך "נהנה" ביום-יום מתדמית בעייתית בקרב הציבור.

הלמן, סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת בחברת החשמל, מצא את עצמו בסוף השבוע האחרון כשהוא עובד מסביב לשעון. מתדרך עיתונאים, יושב באולפני הטלוויזיה ומנסה להרגיע אזרחים זועמים שקופאים מקור, ובכלל הופך לפנים הרשמיות של הסופה.

- נהיית נחמן שי של הסופה.

"החלטנו לפעול בשקיפות ובאסטרטגיה של שיתוף הציבור ודוברי שאר המשרדים. ברגע שאתה מנהל משבר, אתה צריך לפעול בדברים בסיסיים, כמו למסור לציבור את המידע המלא על מצב החשמל המלא. ככה עשינו גם בקיץ".

- לא משנה שקע, תקע או שטקר, בסופו של דבר עץ שנופל הורס לכם את כל התדמית שאתם שוקדים עליה עם תקציבי-עתק.

"זה לא מחקרי מה שאתה אומר. את זה אנחנו עוד נבדוק. אני חושב שהציבור רואה את עובדי חברת החשמל נלחמים בשביל להביא לו חשמל הביתה, תחת שלג כבד וגבוה, והציבור רואה אותם ומרגיש אותם. במקרה הכי קיצוני שהיה פה, ל-98% מהציבור היה חשמל".

- אבל התקשורת עסקה ב-30 אלף בתי-אב שאין להם חשמל.

"אני יכול להעביר את המסרים שלי לתקשורת, אבל בסופו של דבר אני לא אחראי לכותרות".

- הציבור לא ראה את העובדים בשלג ובקור בחוץ, הוא ראה אותך עם חליפה בטלוויזיה. אתה מרגיש נוח עם זה?

"אני מרגיש נוח. אבל נוצרה סיטואציה שהייתי בטלוויזיה מכיוון שהמשנה למנכ"ל, היו"ר והמנכ"ל היו בשטח ובמטה כדי לפקח (המנכ"ל היה בראשית הסופה בחו"ל - ע"ב).

"פתחנו גוגל דרייב פומבי לכל כלי התקשורת. העלנו סרטונים וצילומי סטילס. רוב כלי התקשורת השתמשו בסרטונים, וברקע של התוכניות שידרו את תמונות העובדים. אלה העובדות. מי שעבד קשה זה העובדים, ולכן היה חשוב להראות ולתת פומבי לעבודתם. אלה דברים חשובים בחברה כזו גדולה, כשהיא מוציאה 2,000 עובדים לעבודה בתנאים קשים מאוד".

- באיזה שלב החלטתם על האסטרטגיה התקשורתית?

"יש לנו תוכניות מגירה, והיה תרגיל חירום בדיוק לפני חודש שבו דימו מצבי קיצון. הייתה היערכות לקראת החורף שבה גם גיבשנו את האסטרטגיה התקשורתית בשיתוף כל הגורמים, וחלק מהאסטרטגיה היה נושא השקיפות. ומכאן קיבלנו החלטה לפתוח לכל כלי התקשורת לשידורים חיים את חדר המצב והפיקוד שלו. הזמנו לפה את הערוצים כולם, וברגע שהם היו פה, נוצר הצורך להתראיין והם ביקשו נתונים".

- הרבה כעסו על השימוש שעשית במילה "לקוחות". אנחנו לא לקוחות שלך, אין לנו ברירה.

"מה שאתה אומר זה אינטואיטיבי. עימתו אותי בראיונות עם אנשים בלי חשמל. תאמין לי שגורמים פרטיים לא היו שולחים את העובדים שלהם לעבוד בתנאים שבהם עבדו עובדי חברת החשמל. ההנחיה שניתנה היא שאין בעיה תקציבית לטיפול בנזקי הסופה. אם הייתה הפרטה, הבעיה הייתה קשה יותר. חברת החשמל נלחמת על הלקוחות שלה, היא לא מתנהגת בצורה דורסנית. היא מוטרדת מהמצב והעסיקה 2,000 איש בסופה".

- הסערה פגעה בכם תדמיתית?

"לכל משבר יש את משך ההתאוששות שלו. עד עכשיו עסקנו בניהול המשבר. אני חושב שיש בוודאי חלקים בציבור שכועסים על החברה, לא בצדק, ונשב בתום המשבר עם הצוות האסטרטגי כדי לראות איך אפשר להתמודד עם הנזקים ברמה התדמיתית".

- אתה מרגיש שבאופן אישי דבק בך איזשהו כתם?

"אני לא מוטרד מזה. אני שלם עם התנהלותי. לא חשבתי לרגע על ההשלכה של זה עליי, יש שאמרו שזה יכול לפגוע בי. אמרתי שכרגע התקשורת צריכה שיהיו דמויות שידברו, הייתי זמין ונשאבתי לזה".

- היו אנשים בחברה שלא היה להם נוח עם זה?

"ממש לא, קיבלתי פרגון ועידוד מכל העובדים".

- מה היה הרגע הכי קשה?

"האמבושים שעשו לי בכלי התקשורת כשהייתי צריך לעלות מול לקוחות מנותקים. זה היה קשה רגשית, כי כשאתה שומע אנשים זקנים מספקים על זה שהם בלי חשמל אי-אפשר שלא להזדהות איתם, וזה היה מרגש ועצוב. בסופו של דבר, כשללקוח אין חשמל בבית, הוא מחפש על מי לכעוס, וברור שהוא יכעס על חברת החשמל.

"גם ברמה האישית היה לי קשה. לא ראיתי את הילדות שלי בשישי-שבת, ישבתי בחפ"ק 3 שעות בלילה. ועדיין, עבדתי פחות קשה מעובדי חברת החשמל".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"