ביהמ"ש אישר את הסדר החוב באי.די.בי

(עדכון) - השופט אורנשטיין: "הטענה לגבי היעדר אמינות של בן-משה לא נכונה" ■ עו"ד רם כספי: נשקול לערעראקסטרה: דנקנר איבד את העשתונות

לאחר 10 שנים בראשות אי.די.בי , במהלכן הפך לאיש העסקים החזק בישראל, ידע הצלחות מרשימות וכישלונות מהדהדים שהביאו את הקונצרן לחדלות פירעון, צפוי נוחי דנקנר למצוא את עצמו מחוץ לאי.די.בי, לטובת בעלי בית חדשים - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה.

"אני מאשר את הסדר הנושים של אי.די.בי אחזקות, לפי הצעת אלשטיין-בן-משה. עם זאת, פסק הדין לא ייכנס לתוקף אלא רק בכפוף לכך שיוחלט, כי ניתן מידע מספק באשר לבעלי השליטה ובהתאם להוראות שבפסק הדין" - במילים אלה חתם היום (ג') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את החלטתו בתיק אי.די.בי, כשהוא מותיר, כרגיל, מקום רב לפרשנות מצד הצדדים השונים לגבי המשך הדרך.

ראשון לצאת מאולם השופט היה דנקנר, מלווה במקורביו. "אני מאמין במערכת המשפט הישראלית ובהחלטותיה", אמר והוסיף: "לא נאמרה המילה האחרונה. השופט הטיל על הקבוצה השנייה לגלות את המקורות הכספיים שלה ובעלי השליטה האמיתיים, דבר שלא נעשה עד היום. אני מאמין בצדק, ואני מאמין שבסופו של דבר החברה תישאר בידינו".

דקות ספורות אחר כך יצא בן-משה, מלא ביטחון עצמי, נעמד מול המצלמות ואמר: "זהו רגע מרגש. אני מודה לשופט על הכרעת דין אמיצה. בשבועות האחרונים עברנו מסע השמצות והאשמות קשות מצד קבוצת דנקנר. נזים את כל השמועות וניתן את כל הגילוי שדרוש מאיתנו כלפי כל גוף רגולטורי, כדי שההסדר הזה ייצא לדרך. אי.די.בי יוצאת לדרך חדשה שתשיא ערך רב לשותפים שלנו ולצרכן הישראלי. דנקנר חי בפנטזיות".

בתגובה לשאלה האם לא מטרידה אותו העובדה שהשופט התעקש לגבי חקירה וגילוי מלא מבחינתו, השיב בן-משה כי "החברות שלי פרטיות, ולכן השופט דרש גילוי ויקבל את כל הגילוי".

כאמור, מצד אחד אישר השופט את הצעת אלשטיין ובן-משה להשקעה בקונצרן, אשר נבחרה ברוב קולות על-ידי מחזיקי האג"ח, אך מנגד התנה את אישורו בבדיקה של רשות ניירות ערך, הכנ"ר והמשקיף מטעמו - עו"ד חגי אולמן, לגבי הגילוי המלא בדבר מקורות הונו של בן-משה.

על המשקיף הוטל להגיש דיווח לגבי חקירה זו עד ה-29 בדצמבר. "החלטתי שעל בעלי השליטה או מי מטעמם להיפגש עם שלושת אלה תוך 7 ימים מהיום, ולהמציא להם את כל המידע המבוקש שעיקרו מהות בעלי השליטה בקבוצת אלשטיין-בן-משה", כתב השופט.

עוד ציין אורנשטיין כי מכיוון שמדובר על הסדר עם השלכות לגבי גורל כספי ציבור בהיקף גדול, הוא מזמין בזאת את הרגולטורים הרלוונטיים שיבחנו גם הם את הגילוי הדרוש ויעמידו במידת הצורך דרישות נוספות.

כל אחד מהצדדים פירש את פסיקת השופט כמיטיבה עם עמדתו. בשיחה עם "גלובס" ציין אדוארדו אלשטיין, שנעדר גם היום מבית המשפט בשל עסקיו בבואנוס איירס, כי הוא שבע-רצון מהחלטת השופט. "אני מאוד שמח לשמוע את הבשורות הטובות האלה, לאחר תקופה ארוכה מאוד שבה אני מנהל משא-ומתן להשקעה בחברה. אנחנו נביא ערף מוסף לאי.די.בי, למשקיעים ולמשק בישראל. יש לנו עוד הרבה עבודה", אמר.

- השופט הצמיד למעשה חוקרים לשותפך בן-משה - רשות ניירות ערך והכנ"ר. מה דעתך על כך?

אלשטיין: "אני מאמין ברשויות וברגולטורים בישראל, הם יעשו מה שהם צריכים לעשות. אנחנו באנו לישראל להשקעה ארוכת-טווח, לא לעשות סיבוב. אנחנו מבינים את הצורך להסיר ספק לגבי ההשקעה, ואנחנו מוכנים וערוכים לכך. נספק כל מידע שיבקשו מאתנו".

- דנקנר סבור כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא.

"אני מבין שההסכם אושר. בכל מקרה, אין לי שום ריב עם דנקנר".

עו"ד כספי: נשקול לערער

את מה שצפוי לנו בהמשך הסאגה, הנמשכת כבר יותר משנה, ניתן היה להבין מדבריו של עו"ד רם כספי, המייצג את אי.די.בי. "תפקיד הרגולטור לבדוק את העניין, ולא צריך להטיל את האחריות על בית המשפט. השופט חכם ואמר לרשות ניירות ערך לבדוק את הנושא", אמר.

כשנשאל מה להערכתו הסיכוי של דנקנר להמשיך לשלוט באי.די.בי, אמר כספי: "אני לא מתייחס לסיכויים ולא לסיכונים, זה לא התפקיד שלי. ההחלטה של השופט נכונה. צריך לבדוק את השליטה ואת מקורות ההון - זו החלטה חכמה".

כשנשאל האם יערער על החלטת אורנשטיין לבית המשפט העליון, השיב כספי: "יש לנו זמן לשקול ערעור".

אורנשטיין: "הפוסל המיתמם במומו פוסל"

בהחלטה המשתרעת על פני 48 עמודים, פורס השופט אורנשטיין את התגלגלות הסדר החוב שהגיע לשולחנו לפני 15 חודשים, תוך שהוא מדגיש לקראת סוף ההחלטה מספר דגשים.

המשמעותי בדגשים אלה הוא התייחסות לטענת קבוצת גרנובסקי-דנקנר לגבי היעדר מידע מספק על בעלי השליטה בקבוצת אלשטיין ובן-משה.

"החברה שלא עמדה בהתחייבויותיה כלפי הנושים, מה תלין על כשלים בהצבעה של גורם שלישי, המציע לנושים הסדר שלפיו יקבלו את רוב כספם?", ציין אורנשטיין, והוסיף כי עצם העובדה שדנקנר עצמו גייס את אלשטיין להשקיע בגנדן, ולאחר מכן ניהל עמו משא-ומתן להגשת הצעה משותפת להסדר חוב, מעלה לא מעט תהיות לגבי הטענות שהוא מטיח בשותפו לשעבר. "העלאת הסתייגויות לגבי אלשטיין, עתה משחבר לאקסטרה, היא בגדר היתממות".

השופט מציין גם את העובדה ששותפו אלכסנדר גרנובסקי הוא בעצמו משקיע זר, וגם לגביו אין מידע מספק, כך ש"הפוסל במומו פוסל".

זאת ועוד, אורנשטיין הדגיש כי הוא אינו רואה בהצעת גרנובסקי-דנקנר כהצעת החברה (אי.די.בי) - אלא כהצעה של קבוצת משקיעים עמה נמנה דנקנר, שאינו בעל המניות הגדול בה.

דגש נוסף עליו עמד אורנשטיין הוא סמכותו של בית המשפט לכפות הסדר חוב על חברה, תוך שהוא טוען כי עצם העובדה שהחברה אינה סולבנטית מקנה לנושים את הזכות להסדר חוב.

בכך דחה השופט את האפשרות של פירוק הקונצרן, לגביה רמזו עורכי הדין של החברה בדיון בתחילת השבוע. "פירוק לא יפתור את הבעיות אלא יביא לסחבת מיותרת, ולא בהכרח לתוצאה טובה יותר מהסדר נושים", אמר אורנשטיין.

פסגות: תקדים אי.די.בי מגדיר מחדש את כללי המשחק בין מוסדיים לבעלי שליטה שלא עומדים בהתחייבויותיהם

ההכרעה בעניין הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי היום, שלפיה תעבור השליטה בחברה מנוחי דנקנר לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, התקבלה בסיפוק אצל מחזיקי האג"ח של אי.די.בי.

בין אלה שמיהרו לברך על החלטתו של השופט אורנשטיין היה גם בית ההשקעות פסגות - אחד מהגופים הדומיננטיים במאבק שניהלו המחזיקים בשנה האחרונה מול בעל השליטה דנקנר.

"בהחלטתו, בית המשפט שם סוף להמשך משיכת הזמן לטובת בעל השליטה הנוכחי ולרעת ציבור החוסכים. ראוי, הוגן וצודק יהיה שקבוצת גרנובסקי-דנקנר תאפשר לנושים לממש את רצונם החד-משמעי, תחדל מניסיונותיה לשנות את המציאות ותשים סוף לכל ההליכים המשפטיים המיותרים, שתוצאתם הברורה היא שוב פגיעה בנושי החברה", אמר מנכ"ל פסגות, חגי בדש.

פסגות הוביל את המאבק לכפיית הסדר חוב בחברה-הבת אי.די.בי פתוח. בבית ההשקעות הגדול בישראל הקפידו לאורך הדרך לשמור על קו מיליטנטי נגד דנקנר, והזכירו בכל הזדמנות כי הם פועלים אך ורק לטובת ציבור החוסכים.

היום, לאחר כשנה וחצי של מאבק, בדש בהחלט מרוצה מההתפתחויות. "תוצאות הסדר החוב באי.די.בי מהוות את התקדים החיובי והמשמעותי ביותר בשוק ההון הישראלי בכל הקשור לניהול כספי ציבור. תקדים זה מגדיר מחדש את כללי המשחק בין נושים בכלל וגופים מוסדיים בפרט, לבין בעלי שליטה שלא עומדים בהתחייבויותיהם כלפי הציבור".

הגופים המוסדיים ספגו לא מעט ביקורת על האופן שבו העניקו לקבוצת אי.די.בי אשראי נדיב ללא ביטחונות ולא זיהו את סימני האזהרה בקונצרן שנקלע להסדר החוב. בדש לא התייחס לכך, אולם ציין כי על הגופים המוסדיים, הרגולטורים, הנושים ובעלי השליטה "להפיק לקחים בכל הנוגע לייעול הטיפול בהסדרי החוב".

בהמשך העביר מסר כי האקטיביזם המוסדי יימשך: "הגופים המוסדיים הוכיחו כי לצד מקסום החזר החוב, הם מבקשים להוקיע את אותן נורמות פסולות שהביאו את הקונצרן למצבו הנוכחי. כמנהלי כספי ציבור, נפעל לכך שתקדים אי.די.בי לא יהיה חד-פעמי, אלא תחילתה של דרך חדשה שבה בעלי שליטה יידרשו לנהל את החברות הציבוריות שבשליטתם ביושר, בהוגנות, בשקיפות ובשיתוף-פעולה עם הציבור".

למעשה, בדש סבור כי במסגרת המאבק הצליחו הגופים המוסדיים להביא לשינוי תפיסתי בשוק ההון, באמצעות "תקדימים חיוביים". לדבריו, "בישראל נוצרה הלכה פסוקה, שלפיה ניתן לכפות הסדר חוב מטעם הנושים על חברה שאינה עומדת בהתחייבויותיה. כיום, הנושים לא חייבים עוד להיכנע להצעת הסדר חוב מטעם בעל השליטה אל מול אלטרנטיבת הפירוק, אלא זכותם להציע הסדר חוב משלהם ולכפותו על חברה לא סולבנטית".

"אנו מקווים שמעתה ואילך כל הגורמים הרלוונטיים ישתפו פעולה לצורך הוצאתו לפועל של ההסדר לטובת בעלי איגרות החוב, שאינם מקבלים תשלומים זה שנה וחצי", סיכם.

התבטאויותיו של דנקנר
 התבטאויותיו של דנקנר

כך הידרדר הקונצרן הגדול בישראל
 כך הידרדר הקונצרן הגדול בישראל

המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר
 המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר

המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר
 המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר

המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר
 המספרים של איי.די בי בעידן נוחי דנקנר