פרשת ביסמוט: ח"כ שמולי דורש הבהרות ממשרד רה"מ

שמולי שיגר פנייה דחופה לנציב שירות המדינה וליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה ובה דרש הבהרות בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפיו ראש הממשלה התכוון למנות את הפרשן הבכיר בועז ביסמוט ל"פרוייקטור מיוחד לענייני מסתננים"

בעקבות חשיפת גלובס: ח"כאיציק שמולי (העבודה) שיגר היום(ב') פנייה דחופה לנציב שירות המדינה, משה דיין, ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית פרגו-ברנע ולמנכ"לית משרד האוצר גב' יעל אנדורן ובה בקשה לתשובות והבהרות בעקבות הפרסום ב"גלובס" על פיו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התכוון למנות את הפרשן הבכיר של העיתון "ישראל היום", בועז ביסמוט, ל"פרוייקטור מיוחד לענייני מסתננים".

על פי תקנון שירות המדינה, העסקה של יועץ מיוחד לפי הוראות תקנון שירות המדינה אפשרית רק במקרים שבהם אין מקרב עובדי המדינה או משרדי הממשלה אדם שיש לו הכישורים הנדרשים לעשות זאת. "משרד המבקש להעסיק יועץ, יבדוק אם אין מדובר בעבודה שלפי טיבה ומהותה צריכה להיעשות ע"י עובד המשרד ולא ע"י מי שאיננו עובד המשרד [..], כשמדובר בעבודה השלובה באופן אינטגרלי בעבודת המשרד והמבצע אותה שייך למערך הארגוני והפונקציונאלי של המשרד, אין מקום להעסיק יועץ למילוי אותו תפקיד", נקבע בתקנון.

במכתבו מציין שמולי כי "הליך הבחירה, אישור תנאי ההעסקה החריגים ומעל לכל העובדה שהדברים הוסתרו מעייני הציבור, מעלים שאלות קשות באשר לתקינותו ולכשירותו של ההליך. האם בכל אגף אפריקה, על שתי מחלקותיו, במערך המדיני של משרד החוץ, לא נמצא ולו עובד אחד שניסיונו והשכלתו מאפשרים לו לבצע את אותה המשימה? האם כלל נעשתה בדיקת התאמה לעובד/ת בעלי ניסיון והשכלה מתאימים לביצוע המשימה מול משרד החוץ ובמידה ונערכה הבדיקה, מהן התוצאות שהעלתה? "

עוד שמולי מציין: "גם לאחר שהתקבלה המסקנה כי אכן ישנה הצדקה להשכרת שירותיו של יועץ מיוחד, מדוע לא בוצע הליך מכרז מסודר ופומבי במסגרתו הוצעו מספר מועמדים רלוונטיים לתפקיד? שכן גם אם למר ביסמוט אכן עומדים הניסיון וההכשרה המתאימים לביצוע התפקיד, עובדה זו לכשעצמה אינה יכולה להוות עילה לביטול של הליך בחירה שקוף ומסודר במסגרתו מוצבים קריטריונים ונבחנים לאורם כמה מועמדים." שמולי ממשיך: "במידה ואכן יש אמת בדברים שנכתבו, האם אינכם רואים פגם דווקא בכך שמינוי מקורבים ואנשי אמון נעשה במחשכים ועוד כשמאושרים במסגרתו תנאים מפליגים?".

סוגיה נוספת אליה מתייחס שמולי נוגעת לתנאים החריגים שאושרו כביכול על ידי משרד האוצר והנציבות. במכתבו מציין שמולי את הסעיף הרלוונטי מתקנון שירות המדינה הקובע כי הנציב יהיה רשאי, על פי כללים שייקבעו, בהתאם לצרכים מיוחדים או במקרה של העסקת עובד בעל כישורי יתר מיוחדים, לאשר חוזה מיוחד בתיאום עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר; זאת, "על פי הכללים המקובלים".

על רקע זה, שואל שמולי בפנייתו כיצד, על ידי מי ובאיזו סמכות נקבע במקרה זה מנגנון תמרוץ חריג כל כך שהוצע כביכול על ידי ראש הממשלה, ואף דורש לדעת האם יש אנשים נוספים בשירות הציבורי שהועסקו בחוזה מיוחד ותגמול בשכר הצלחה.