מאות בעלי מכוניות קיבלו דרישה לתשלום מאות אלפי שקלים

מדובר בבעלי כלי רכב שרכשו מכוניות ביבוא אישי ■ הרשויות טוענות: מחיר הרכב שהוצהר במסגרת רשימון היבוא נמוך מהמחיר האמיתי של הרכב בעת היבוא

"יבואני רכב ביבוא אישי מתכוננים לצאת למאבק נגד רשות המסים" - כך אומרים ל"גלובס" עורכי הדין גלעד ברון וקובי דהן ממשרד עו"ד ברון ושות', מומחים בתחם המיסוי, על רק הודעות חוב ששיגרה רשות המסים לאזרחים רבים שייבאו בשנים האחרונות רכב ביבוא אישי מחו"ל.

בימים אלה נשלחים למאות אנשים פרטיים, אשר ייבאו בשנים האחרונות מכוניות ביבוא אישי מחו"ל, הודעות גירעון, במסגרתן הם נדרשים לשלם עשרות, ולעיתים אף מאות אלפי שקלים תוספת מיסי יבוא.

עילת החיוב, מסבירים עורכי הדין ברון ודהן, היא טענה של רשויות המכס כי מחיר הרכב אשר הוצהר במסגרת רשימון היבוא אינו נכון, ולמעשה המחיר שהוצהר נמוך מהמחיר האמיתי של הרכב בעת היבוא. זאת, במקרים רבים, בהסתמך על חקירה של יבואנים ועמילי מכס וסוכנים שונים אשר עסקו בתחום.

הודעות הגירעון כוללות הצמדה, ריבית וקנסות, ובהיעדר תשלום, מוזהרים היבואנים כי יינקטו כנגדם הליכי גבייה.

"במישור הכלכלי, תשלום הגירעון מאיין את הכדאיות של היבוא, לאור תוספת של עשרות עד מאות אלפי שקלים למחיר הרכב", מסבירים עורכי הדין ברון ודהן. לדבריהם, "המורכבות של הנושא מקורה בכך שבחלקם הארי של המקרים, האדם אשר ייבא את הרכב כלל וככל לא היה מודע למרכיבים השונים אשר מרכיבים את העלות הכוללת של הרכב, עלות הרכב בחו"ל, עלויות שינוע והובלה, מכסים ועוד, למעט העלות הכוללת, ומשכך גם האדם מן היישוב אינו רואה את עצמו אחראי לסוגיית גירעון כזה או אחר.

"לטענת רשויות המכס, יבוא אישי כשמו כן הוא, ומשכך האחריות, אם וככל שחל גירעון, מוטלת לפתחו של האדם שיבא את הרכב ואשר גם בחלק מהמקרים חתום על מסמכי היבוא".

עו"ד ברון מוסיף ומבהיר כי בחלק מהמקרים ייתכן שעולה גם סוגייה של אחריות פלילית, "אשר היעדר מודעות עשויה להוות הגנה ראויה במצבים מסוימים, ונדמה שגם רשויות המכס מכירות במצב דברים זה".

לדברי עו"ד אביגדור דורות, מומחה בתחום המכס ממשרד איתן, מהולל & שדות, הדרך הראויה על-פי דין לחלוק על דרישת גירעון מסוג זה היא הגשת תביעה כנגד המכס, ו"בימים אלה כבר הוגשו כמה וכמה תביעות, במסגרתן חולקים התובעים הן על חוקתיות החיוב והן על גובה השומה".

לטענת עורכי הדין ברון ודורות, בתיקים מסוג זה יש יתרון לרשויות המס, הואיל וכל אדם מוצא את עצמו מול חיוב של כמה עשרות אלפי שקלים, הצורך להתמודד עמו והעלויות המשפטיות הנדרשות בכדי לחלוק עליו, אל מול דרישה כוללת של רשויות המכס המסתכמת במיליוני שקלים.

אולם, אומר עו"ד דורות, "בימים אלה, בעקבות פניות של אנשים פרטיים רבים, מוגשות התביעות מטעמם במרוכז, תוך חיסכון משמעותי בעלויות, וכל זאת במטרה לאחד את ייצוגם מול רשויות המס. הואיל ורשויות המכס מודעות לכך שגם במקום בו יש הפרש שומתי, מקורו אינו במעשה או מחדל של האדם הפרטי אשר ייבא את הרכב, ומשכך ראוי שגם תהיה ההתחשבות הראויה לכך".