גם ב-2015 הפד ימשיך להרחיב

האם רכישות הבנק המרכזי האמריקאי יסתיימו אי-פעם?

כל העולם המתין לשמוע בשבוע שעבר את הודעת הבנק המרכזי האמריקאי בנוגע להאטת קצב רכישות האג"ח. הפדרל ריזרב מתנהל כיום במגבלה של ריבית אפסית, ועל מנת להביא למדיניות מוניטרית מרח יבה, רוכש הבנק בכל חודש 85 מיליארד דולר של איגרות חוב.

לאחר כ-5 שנים בהן התרגל השוק לכסף הזול של ה'פד', ישנן ציפיות כי היום תוכרז תוכנית היציאה מהשיטה הזו הקרויה "הקלה כמותית". אבל לא משנה מה יודיע הפד, השאלה החשובה היא האם בכלל המדיניות תעבור להיות מצמצמת אי-פעם?

כאמור, הקונצנזוס בשוק צופה כי היום תוצג תוכנית, כאשר ההאטה בקצב הרכישות בפועל תחל בתחילת 2014. הציפייה שנוצרה היא להאטת קצב הרכישות ב-10 עד 15 מיליארד דולר בחודש, או במילים אחרות: גם לאחר התוכנית, אם אכן תוצג, יישמר קצב רכישות של כ-75 מיליארד דולר בחודש - עדיין מרחיב ביותר. ההנחה היא כי המשך קצב ההאטה יהיה בהתאם להתפתחויות בצמיחת המשק האמריקאי, וכי ריבית הבנק המרכזי תעלה לקראת החציון השני של 2015.

להערכתנו, הציפיות בשוק לשיפור הכלכלי בארה"ב אופטימית מדי. לנו נראה כי השיפור לא יהיה מהיר כפי שחושבים, וכי הפד ימשיך לנקוט במדיניות מרחיבה גם בשנים 2015, 2016, ובעצם אולי עוד שנים רבות קדימה.

בחודש יוני, למד יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מה עושה תקשור לא מתאים של הציפיות. בעקבות ההודעה, ציפה השוק שהאטת קצב הרכישות תחל מוקדם מהצפוי, והמשקיעים התחילו לתמחר העלאת ריבית כבר ב-2015. עליית התשואות המהירה הביאה לקיפאון במשכנתאות ולהאטה בשוק הנדל"ן, דבר שהביא את ברננקי לדחות את ההאטה מכיוון שהתנאים הפיננסיים אינם מתאימים יותר להגדרתו.

לכן, נראה כי הלקח נלמד, וגם כאשר יודיע יו"ר הפד על תחילת האטת קצב הרכישות, היא תהיה מלווה בממתק חדש למשקיעים. הממתק הזה יכול להיות הורדת תחזיות צמיחה או הצבת יעד שיעור אבטלה נמוך כרף להעלאת ריבית. ההחלטות האלה, שיכולות להיראות חסרות משמעות, מסמלות בעצם למשקיעים שהריבית תישאר נמוכה ומרחיבה עוד זמן רב. כך, גם אם תהיה האטה בקצב הרכישות, היא תהיה איטית ביותר, ומלווה בתוכנית מרחיבה אחרת.

עוד נשמע לא מעט על ריבית שלילית

בזמן שיחלוף עד שמחליפתו של ברננקי תתחיל להרהר בנוגע להעלאת ריבית (כנראה אי שם ב-2015), סביר להניח כי הכלכלה האמריקאית עלולה בכלל להאט. בממוצע, משך מחזור הצמיחה של כלכלה זו משפל לשיא הינו כ-40 חודשים. המחזור הנוכחי כבר ארוך יותר, וכלכלת ארה"ב צומחת משנת 2009.

אמנם לא ניתן לפסול שכלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח עוד שנים קדימה, אך צמיחה רצופה של מעל 70 חודשים (לתוך שנת 2015) הינה בעלת סבירות נמוכה. לכן, ניתן להניח שהתרחיש הסביר יותר הוא שגם בשנים הבאות ייאלץ הבנק המרכזי האמריקאי למצוא שיטות חדשות להמריץ את הכלכלה, ולהערכתנו אין ספק שאת המושג "ריבית שלילית" נשמע עוד בעתיד.

זהו לא תרחיש קיצוני ולא דמיוני. האבסורד הוא כי מה ששלילי לכלכלה - טוב למשקיעים. ואם הניתוח הזה נכון, הרי שחלומות הבלהות על תשואות אג"ח אמריקאיות ל-10 שנים ברמות של טרום 2008 - קרי, 4% ומעלה, כנראה לא יתגשמו. לפחות לא לפני המשבר הבא.

הכותב הוא הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מנורה מבטחים

משך מחזור הצמיחה
 משך מחזור הצמיחה