תעשייה בהתכווצות: מדד מנהלי הרכש ירד ל-44.5 נקודות

זהו החודש השביעי שהמדד מצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית ■ רכיב התעסוקה עלה במעט אך נותר ברמה נמוכה של 42 נקודות

התעשייה ממשיכה להתכווץ. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש נובמבר 2013 ירד ב-2.1 נקודות לרמה של 44.5 נקודות. זהו החודש השביעי שהמדד מצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית.

רכיב הביקושים המקומיים נמצא זה החודש השמיני במגמת התכווצות והביקושים ליצוא ירדו זה החודש השלישי ברציפות והגיעו לרמה נמוכה של 38 נקודות. רכיב התעסוקה עלה במעט אך נותר ברמה נמוכה של 42 נקודות.

מנגד, מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, המשיך לעלות גם בחודש נובמבר ורמתו הגיעה ל-53.2 נקודות. השיפור בחודש נובמבר נבע מהתרחבות הייצור, עלייה בהזמנות החדשות ושיפור בשוק העבודה. עלייה במדד נרשמה בבריטניה, בארה"ב, ביפן, בהודו ובאיטליה. הפעילות התעשייתית התכווצה בברזיל, ברוסיה ובספרד.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי הנתון של חודש נובמבר הוא הנמוך ביותר שנרשם מאז תחילת השנה. מרבית סעיפי המדד נמצאים מתחת לרמת ה-50 נקודות ורמה נמוכה במיוחד נרשמה ברכיב הביקושים ליצוא שהגיע לרמה של 37.9 נקודות. רכיב הייצור נמצא במגמת התרחבות וזאת בניגוד לשאר הרכיבים העיקריים במדד. בד בבד ראינו החודש כי רכיבי המלאים, הן של מוצרים מוגמרים והן של חומרי גלם, עברו להתרחבות. השילוב של שני נתונים אלו אולי מרמז על האפשרות של ציפיות חיוביות יותר בקרב מנהלי הרכש באשר לביקושים בעתיד.

נתוני הלמ"ס לגבי היצוא התעשייתי מצביעים על עלייה בחודשים האחרונים, שבולטת בעיקר בטכנולוגיה העילית. עדיין קיימת שונות גבוהה בין ענפי התעשייה השונים, ובתעשיות המסורתיות הפעילות מאטה. מדד הייצור התעשייתי ומדד הפדיון לכלל ענפי המשק רשמו ירידה בחודשים אוגוסט - אוקטובר 2013. "אנו מעריכים כי אם צמיחת הפעילות התעשייתית בעולם תימשך, היא תתרום בשנה הבאה גם לשיפור בפעילות המקומית. לעת עתה, מדד מנהלי הרכש עדיין לא מצביע על כיוון כזה".