להכות בברזל: 3 מניות מתחום המתכות שצפויות לזנק

המתכות התעשייתיות מצויות אמנם בשפל של כמה שנים, ובטווח הקצר מחירי עפרות הברזל עלולים עוד להיחלש, אולם בפריקו מעריכים כי המתכת הזו אטרקטיבית להשקעה ■ האנליסט עידן נתיב מנתח את הנעשה בתחום

שוק המתכות התעשייתיות ממשיך להפגין חולשה, מגמה שמאפיינת אותו קרוב לשנה. כך למשל, מדד LMEX (המכיל 6 סוגי מתכות תעשייתיות) נמצא בשפל של 3 שנים, ומתחילת השנה נחתך בכ-13%. במקביל חלה צניחה גם במחירי עפרות הברזל, כשברקע הירידה בקצב הצמיחה בסין - היבואנית הגדולה בעולם של היסוד המתכתי החשוב. אך בקבוצת פריקו מאמינים, כי זה הזמן להשקיע בעפרות ברזל.

"תנאי הבסיס לא השתנו במהלך השנה האחרונה, אך במחצית השנייה של השנה ירידות המחירים בשוק המתכות התמתנו והתנודתיות ירדה", מסביר עידן נתיב, אנליסט בקבוצת פריקו. "הסיבה לכך", הוא אומר, "היא השיפור בפעילות הריאלית במדינות המפותחות ועלייה בקצב הצמיחה בסין".

נתיב מזכיר, כי מגמת הירידות נבעה מההתאוששות האיטית בארה"ב, משבר החובות המתמשך באירופה והאטה ביבוא המתכות לסין.

כראיה לכך הוא מציג את מדד ההובלה הימית BDI, המשקף את הפעילות ה"ריאלית" בשוק המתכות: "למרות שהמדד התאושש באחרונה, הוא עדיין נמצא בשפל היסטורי ומלמד על משבר חריף שחווה שוק המתכות".

כאמור, בהתאם למגמה העולמית השוררת בשוק המתכות התעשייתיות, מחירי עפרות הברזל צנחו במחצית הראשונה של השנה בכ-20%. זאת בעקבות הירידה בקצב הצמיחה בסין - היבואנית הגדולה בעולם של עפרות ברזל.

"מצב זה השפיע קשות על כלל הכלכלות במרחב ובראשן על אוסטרליה", אומר נתיב, שכן האחרונה נטלה את ההובלה והפכה לכוח הדומיננטי בהפקה וייצור של עפרות ברזל.

לדבריו, "כיום, לאחר השלמת הרחבת המפעלים והגדלת קווי הייצור של ענקית הכרייה ריו טינטו, אוסטרליה מייצרת 150 מיליון טון עפרות ברזל. בכך היא עקפה את ברזיל כיצרנית הגדולה בעולם של עפרות ברזל".

מחירן של עפרות הברזל, נזכיר, נעו בשנה האחרונה בטווח מחירים שבין 159 דולר לטון בשיא (פברואר) ל-110 דולר לטון בשפל (יוני). עם זאת, מאז אותו שפל, בצל סימני התאוששות בביקושים ועם התייצבות שיעורי הצמיחה בסין, שוק הברזל חווה תיקון במחיר, שמדשדש סביב רמת 135 דולר לטון. לדברי נתיב, לא רק ההתאוששות בצמיחה הסינית הובילה לכך, אלא גם החולשה בדולר (מחירן של עפרות ברזל נקובות במטבע זה).

המפתח: גידול בשימוש בפלדה

בפריקו צופים, כי בטווח הקצר מחירי עפרות הברזל ירדו. הסיבה: ההערכה כי שיעורי הצמיחה בסין בשנת 2014 ינועו סביב 7% בלבד והתרחבות בהיקפי הייצור של המתכת.

באירופה וארה"ב גדל ייצור עפרות הברזל ב-1%, מרמה של 1,527 מיליון טון לרמה של 1,542 מיליון טון; ובסין חל גידול של 3.1%, מרמה של 695 מיליון טון בשנת 2012 לרמה של 717 מיליון טון.

עם זאת, הם עדיין מאמינים, כי מדובר במתכת אטרקטיבית להשקעה. "מהדוח האחרון של OECD עולה, כי תחזית הצמיחה הכלל עולמית השתפרה, אך בקצב התאוששות איטי", אומר נתיב. "אומדן שיעור הצמיחה הגלובלי עומד על 3.6% ו-4.1% בשנים 2013 ו-2014 בהתאמה - דבר שמצביע על צפי לעלייה איטית למתכות בכלל ולעפרות ברזל בפרט".

נתיב מבקש לחזק את דבריו, בכך שהוא מזכיר כי הפלדה היא אינדיקטור מרכזי בענף עפרות הברזל העולמי (המרכיב העיקרי לייצור פלדה הוא עפרות הברזל), והיא הסחורה השנייה הנסחרת ביותר בעולם אחרי הנפט הגולמי. "ייצור הפלדה העולמי עלה ב-6.6% בחודש אוקטובר בהשוואה לשנה שעברה", הוא מציין, "והיקף השימוש בפלדה בסין, שהיא יבואנית הפלדה הגדולה בעולם, גדל באוקטובר בכ-9.2%".

לדבריו, סין מייבאת לא פחות מ-70% מכמות הפלדה שלה. "תלות זו ביבוא צפויה לעלות בשנה הבאה במיוחד לאור תכנית שאפתנית, שאישר הממשל בסין באחרונה, שבמסגרתה הוא יעודד את הפעילות הכלכלית בין היתר באמצעות בניית תשתיות בהיקפים נרחבים".

כורות ונהנות

בפריקו ממליצים להשקיע ב-3 מניות שעוסקות בכריית עפרות ברזל וייהנו מהתאוששות בתחום. החברה הראשונה שצפויה, לדעתם, ליהנות מהתחזקות בשוק של הסחורה הזו, היא החברה הברזילאית Vale - יצרנית עפרות הברזל השנייה בגודלה בעולם.

באחרונה טענה החברה, כי שוק המתכות יוכל לספוג בשנת 2014 את העלייה בהיצע עפרות הברזל, ובכך למעשה רמזה כי היא מאמינה שהשוק הולך לכיוון עליית מחירים בשנה הבאה.

מומלצת נוספת היא ריו טינטו, אחת משתי חברות הכרייה הגדולות בעולם ויצרנית עפרות הברזל הגדולה בעולם. בעקבות עליית המחירים האחרונה החליטה החברה להגביר את תפוקת ייצור עפרות הברזל, והיא אף מתכוונת להגדיל את תכנית ההתרחבות והפריסה הגלובלית שלה.

החברה השלישית שמומלצת על ידי פריקו, היא ענקית הכרייה Bhp Biliton. החברה הביעה באחרונה אופטימיות באשר לביקושים לעפרות ברזל המגיעים מסין, שהיא כאמור שוק היעד העיקרי ליצוא העפרות.