פקק רכבות באיילון: תתכוננו לעומס אדיר בציר המרכזי

עתיד התחבורה הציבורית בישראל תלוי במערכת רכבות יעילה, שהלב שלה הוא המסילות לאורך נתיבי האיילון ■ אם הקטע הזה משותק - כל מערכת הרכבות הארצית משותקת

הסופה שהיכתה בישראל בסוף השבוע שעבר מעוררת את השאלה הנצחית: האם בתחום התשתיות יש להיערך למקרה הקיצון ולהשקיע מיליארדים הנראים כביכול מבוזבזים מול צרכי השעה הבוערים, או לספוג את הנזקים של מקרה קיצון פעם ב-10 או ב-20 שנים?

במקום אחד אין בכלל שאלה: נתיבי איילון בתל אביב, מוקד מערכת התחבורה בישראל לכבישים ולרכבות. הנתיבים נסגרו בשבוע שעבר לזמן קצר מחשש מהצפה, אבל זהו אירוע שעלול להתרחש בכל חורף.

עתיד התחבורה הציבורית בישראל תלוי במערכת רכבות יעילה, שהלב שלה הוא המסילות לאורך נתיבי האיילון. אם הקטע הזה משותק - כל מערכת הרכבות הארצית משותקת.

כרגע יש לאורך נתיבי איילון שלוש מסילות רכבת. המשך הפיתוח המסילתי המואץ יוסיף עומס נוסף: הקו המהיר לירושלים, הקו המזרחי המתוכנן לאורך כביש 6, הכפלת הקו ת"א-באר שבע והרכבת הפרברית שתגיע מהשרון. 12 או 14 מסילות בינעירוניות רכבת ייכנסו לתחנות בנתיבי איילון, אחת לכמה דקות. גם בלי אירוע קיצון, תוך שנים אחדות שלוש המסילות הקיימות לא יעמדו בעומס. לטווח הרחוק, כדי להתמודד כראוי עם פקק הרכבות הצפוי באיילון, צריך להכפיל את שלוש המסילות לשש מסילות.

מתכננים אחראיים מדברים על הקמת מסילה רביעית מעל תוואי נחל איילון הקיים, ועוד שתי מסילות במנהרות מתחת לקרקע. מתכננים אחראיים פחות טוענים, שלטווח הבינוני אפשר להסתפק בשלב זה רק בהקמת המסילה הרביעית מעל נתיב הנחל.

כך או כך - מה עושים עם נחל איילון שמזרים את מי הגשמים מהרי יהודה?

אלה הפתרונות האפשריים:

א. סכרים לתפיסת המים במעלה נחל איילון - פרויקט אפשרי אבל מורכב מאוד.

ב. כריית מנהרה מכניסת הנחל לקטע של נתיבי איילון לתל אביב, דרך יפו, אל הים, בתוואי המקורי של נחל איילון - פתרון יקר עם עלויות תחזוקה גבוהות.

ג. איגום המים בפארק אריאל שרון.

ד. הטיית הנחל לחולות ראשון לציון באזור השפד"ן, והחדרתם ישירות לאקוויפר החוף - דבר הנשמע כפתרון ההגיוני ביותר.

לא גובשו חלופות

במשרד התחבורה ובמערכת התכנון אפילו לא גיבשו חלופות ועלויותיהן. שר התחבורה ישראל כץ הטיל את התכנון על נתיבי ישראל (מע"צ) במקום על נתיבי איילון, ובכירים בענף התחבורה טוענים שזו מטלה בלתי סבירה להטיל על נתיבי איילון, שאין לה שום יתרון בתכנון מסילתי, והסיבה היא כנראה יחסיו של השר עם ראש העיר רון חולדאי.

הבעיה היא שאין זמן - יש להציג מהר תוכניות, חלופות, עלויות, יתרונות וחסרונות, כי תוך שנים ספורות ייווצר פקק רכבות בנתיבי איילון.

רכבת
 רכבת