הממשלה אישרה את מינוי גרסטל לנציבת הביקורת על הפרקליטות

גרסטל אמורה להתחיל בכהונתה בחודשים הקרובים, לאחר שתשלים את פרישתה מהכהונה השיפוטית ■ לבני: "גרסטל היא בדיוק האדם המתאים לתפקיד"

הממשלה אישרה הבוקר (א') את בקשתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, למנות את נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, השופטת הילה גרסטל, לכהן כנציבת הביקורת על רשויות התביעה, ובהן הפרקליטות והתביעה המשטרתית. ‬גרסטל אמורה להתחיל בכהונתה בחודשים הקרובים, לאחר שתשלים את הליכי פרישתה מהכהונה השיפוטית.

"זהו יום חשוב, שבו נעשה הצעד האחרון לפני שגוף הביקורת החשוב הזה יכול לצאת לדרך", אמרה השרה לבני. "הצבתי את הקמת הגוף הזה כיעד עם כניסתי לתפקיד, לאחר שנים רבות שבהן התנהל ויכוח האם גוף כזה נדרש. אני מאמינה שאיש אינו חסין ביקורת, וביקורת היא חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה, ואין לי ספק כי גוף כזה חשוב כדי לחזק את אמון הציבור בפרקליטות ובגופי התביעה ובמערכת המשפט כולה. לראשונה תהיה כתובת לתלונות גם של הציבור ושל כל מי שרואה את עצמו נפגע ממערכת התביעה".‬

לבני הוסיפה כי ‬"מהיכרותי עם השופטת הילה גרסטל, היא בדיוק האדם המתאים, עם הסט המקצועי והערכי הנכון כדי להרים את המשימה החשובה הזאת. אני מאחלת לה הצלחה רבה בתפקידה החדש, ומשוכנעת שהיא תתמודד עם כל אתגר באופן הנכון ביותר".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציין כי "על דעת כולם, השופטת גרסטל היא מועמדת מצוינת, שתמלא את המשימה במקצועיות רבה".

שר הפנים, גדעון סער, הוסיף כי הוא "מברך את שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה על הקמת הגוף הזה, ששנים רבות מדברים על הקמתו אך לא הביאו למימושו. גרסטל היא משפטנית מהמוערכות במדינה, זהו מינוי מצוין".

ביקורת על כלל גופי התביעה

נציבות הביקורת החדשה תהיה פתוחה לקלוט תלונות פרטניות מהציבור כבר מיומה הראשון, וכן תהווה גוף ביקורת על כלל גופי התביעה וייצוג המדינה בערכאות גם בהליכים אזרחיים ומינהליים - ולא רק כלפי הפרקליטות עצמה.‬

הנציבות תקיים בדיקה מערכתית, יזומה ושיטתית של התנהלות המערך הכולל של התביעה וייצוג המדינה בערכאות, מבחינת ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות - לרבות בירור תלונות מן הציבור - וזאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול-הדעת של הגופים המבוקרים בניהול ההליכים המשפטיים.

כמו כן, הנציבות תגיש דוחות נושאיים ושנתיים על הנושאים המבוקרים, תצביע על ליקויים ותציע דרכי פעולה לתיקונם‪.‬‬ ‫

עבודתה של הנציבות, ובראשה השופטת גרסטל, תפעל כך שתישמר עצמאות התביעה כגוף, כדי לאפשר לכל פרקליט או תובע להפעיל את שיקול-דעתו המקצועי, באופן עצמאי וללא מורא; הנציבות היא חלק מתפיסתה של שרת המשפטים לפיה אין גוף שחף מביקורת, וביקורת יש בה כדי לחזק את אמון הציבור בפרקליטות ובמערכת אכיפת החוק בכללותה.‪