עמלות ביטוח הפנסיה: מגדל והפניקס נגד כלל ביטוח

מגדל והפניקס לכלל ביטוח: בטלו את הפגיעה בעמלות הסוכנויות שבבעלותנו - או שנפנה לבית המשפט

האם אנו עומדים לפני עימות משפטי חריף בין קבוצות הביטוח מגדל והפניקס מצד אחד לכלל ביטוח מהצד השני? ל"גלובס" נודע כי סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים הגדולות שקל (שבבעלותה המלאה של הפניקס) ומבטח סימון (שבבעלותה המלאה של מגדל) שלחו באחרונה לכלל ביטוח מכתבי התרעה לפני הגשת תביעה משפטית, בטענה כי האחרונה שינתה את הסכמי העמלות שלהן באופן חד-צדדי, ובניגוד להסכמים ביניהן.

מקורות המעורים בעניין מספרים כי עד כה לא הוגשו תביעות משפטיות כנגד כלל ביטוח, וכי "בין הצדדים מתנהלים מגעים במטרה לפתור את המשבר בדרכים יפות". הפניקס, בניהול אייל לפידות, ומגדל, בניהול יונל כהן, בחרו שלא להגיב. מכלל ביטוח, בניהול איזי כהן, נמסר בתגובה: "כל הסוגיות בין החברה לסוכניה, לרבות סוגיות עסקיות, מתנהלות ישירות ובאופן בלתי אמצעי".

זעם גדול

בתחילת 2013 השתנה שוק הביטוח הפנסיוני, כשבעקבות הוראות האוצר נאסרה מכירת פוליסות ביטוחי מנהלים עם מקדם קצבה מובטח כבר מיום תחילת החיסכון. בעקבות כך איבדו ביטוחי המנהלים את היתרון השיווקי המרכזי שלהם. פוליסות ביטוחי המנהלים שנמכרו בעבר נהפכו מוצר שבוי, שבהכללה ניתן לומר שאין להזיזו לחברה אחרת.

זאת, משום שהפוליסות "הישנות" כוללות תנאים והבטחות שלא ניתן עוד לשחזר בשוק הביטוח, כך שהזזת הביטוח - על ידי סוכנות הביטוח או על ידי הלקוח - תביא להרעה בתנאים שלהם זכאי המבוטח. לאור זאת, כלל ביטוח הודיעה על קיצוץ בעמלות שהיא משלמת לסוכנויות הגדולות על התיק "הישן" שכבר נמכר, ושכאמור לא ניתן להזזה לחברה אחרת.

כך, מציאות זו אפשרה לכלל ביטוח לפעול באופן חריג ולהודיע לסוכנויות הביטוח הגדולות על שינוי הסכמי העמלות שלהם על תיק העבר - מבלי לחשוש שהסוכנים שייפגעו יעבירו את התיק לחברות אחרות - ובכך לחסוך לעצמה מיליוני שקלים רבים. מהלך זה מגיע גם במקביל לכך שמנכ"ל כלל ביטוח, איזי כהן, שם דגש על עיבוי פעילויות ביטוחי הפרט של הקבוצה, וחיזוק העבודה שלה מול סוכנים וסוכנויות קטנות יותר. כך או אחרת, מהלך זה הוביל לזעם גדול על כלל ביטוח בקרב סוכנויות ניהול הסדרים פנסיוניים רבות, ועתה, כך מסתמן, הנושא אף עלול להגיע אל בין כותלי ביהמ"ש.