הצעת חוק של לבני: חושפי שחיתויות יזכו לסיוע משפטי חינם

שרת המשפטים הודיעה כי תביא לאישור הממשלה הצעת חוק ממשלתית לפיה חושפי שחיתויות יזכו לסיוע משפטי חינם, ללא בדיקת זכאות כלכלית ■ לבני: "מעטים שהעזו וחשפו שחיתויות נזרקו בסופו של דבר"

שרת המשפטים, ציפי לבני, תביא בימים הקרובים לאישור הממשלה הצעת חוק ממשלתית חדשה, שלפיה יזכו חושפי שחיתויות לסיוע משפטי חינם, באמצעות האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, וזאת בלא בדיקת זכאות כלכלית - כך הודיעה הערב (א') לבני בכנס התנועה לאיכות השלטון שהתקיים בתל-אביב.

"מעטים שהעזו וחשפו שחיתויות נזרקו בסופו של דבר, לא קיבלו את ההגנה, והם זועקים את זעקת הצדק שלהם מהרחוב", אמרה לבני.

תזכיר החוק, שיופץ בימים הקרובים, עוסק בסיוע משפטי שיינתן בכל ההליכים שנוקט עובד שחשף התנהלות בלתי תקינה במקום העבודה, בין אם במגזר הציבורי ובין אם בפרטי, ומצא את עצמו בעקבות זאת חשוף להתנכלות ולרדיפה.

למרות שכבר כיום יש הגנה משפטית לחושפי שחיתויות המעוגנת בחקיקה, הם עדיין נקלעים לא אחת לסכסוכי עבודה בעקבות פעולותיהם אלה. החוק החדש נועד להוריד את החסמים המרתיעים את העובד מלחשוף שחיתויות או התנהלות בלתי תקינה אליה נחשף, ומשכך לתרום לשמירת טוהר המידות ולהתנהלות תקינה במקומות עבודה.

"החוק בישראל מעניק לחושפי שחיתויות הגנה, אבל את ההגנה הזאת יש לחזק גם במובן המשפטי", אמרה לבני. "בצד אחד יש אדם פשוט, עובד שרואה במעשה שחיתות ורוצה לעצור אותה, לחשוף אותה; ובצד השני יש חברה כלכלית חזקה או מוסד שלטוני גדול שמרתיעים אותו מלנקוט עמדה ולעשות מעשה. לכן, העובד הזה זקוק להגנה, וההגנה הזו היא גם משפטית".

לבני הוסיפה ואמרה כי "המטרה היא לתת ליווי וייעוץ משפטי חינם לאורך כל ההליכים המשפטיים לאותם אזרחים ראויים שהעזו. זוהי חובתנו לדאוג להם. להעביר להם, ובכלל לחברה בישראל, את המסר: במאבק שלכם בשחיתות, אנחנו המדינה איתכם בכל הדרך הקשה והחשובה הזאת. המאבק הזה הוא של כולנו. אני מתכוונת להשתמש בכוח שניתן לי כשרת המשפטים כדי לתת כוח לחושפי השחיתויות".

המקרה של רפי רותם

אחד המקרים הראשונים של סיוע לחושפי שחיתויות שקופחו יוכל להיות המקרה של רפי רותם, לשעבר בכיר ברשות המסים, שסייע לחשוף את פרשת השחיתות ברשות המסים, ואיבד את מקום עבודתו, פרנסתו ואת זכויותיו, אף שפעולותיו לחשיפת השחיתות ברשות המסים הובילו לחקירה, משפט והרשעתם של המעורבים.

בסוף השבוע שעבר קיבלה לבני, ביחד עם בכירים נוספים, פנייה מקבוצה של 40 עיתונאים, ביוזמת עיתונאי "גלובס" משה ליכטמן, בדרישה להכיר ברותם ולהעניק לו את זכויותיו. הפנייה הועברה בין היתר למבקר המדינה, יוסף שפירא, לשר האוצר יאיר לפיד וסגנו מיקי לוי, ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ אמנון כהן, ולשרה לבני.

"לאור המידע שהצטבר במשרד מבקר המדינה", נכתב בפנייה, "נבקש לדעת מדוע המבקר אינו מוציא באופן מיידי מכתב בחתימתו האישית לרפי רותם ולציבור, בו ייאמר במפורש כי רותם פעל בתום-לב למען חשיפת שחיתות ברשות המסים (כפי שהצהירה במכתבה פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד). וכן לאור העובדה שהודח מעבודתו, תוך הפרת הזכויות הכלכליות שנשמרו בהליך המשפטי בבית הדין לעבודה, הגיעה לרותם הגנה כחושף שחיתות, ולאור דברים ברוח זו שהמבקר עצמו אמר בכנסים בעניין חושפי שחיתות, במרכז הבינתחומי, באוניברסיטת בר-אילן ובמוזיאון הארץ, וכפי שהצהיר המבקר הקודם מיכה לינדנשטראוס בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בינואר 2007.

"בנוסף, לאור העובדה שרותם הודח בשנת 2005 מעבודתו ברשות המסים שלא כדין בגין פעילותו לחשיפת שחיתות, נבקש לדעת מדוע המבקר אינו פועל מיידית להשבת כל זכויות העובד של רפי רותם, בגין פגיעה בשכר, זכויות סוציאליות וזכויות פנסיה".