השכר במגזר הציבורי: 160 מיליארד שקל, ללא מע' הביטחון

הממונה על השכר באוצר: "לשפר ניהול כוח-אדם, לצמצם את תופעת העיצומים ולהפסיק את הטייס האוטומטי"

"צריך לשפר את ניהול כוח-אדם, לצמצם את תופעת השביתות והעיצומים ולחבר את עולם השכר לאיכות כוח-אדם ולמצוינות ולא לטייס אוטומטי" - כך אמר היום (ב') הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, במסיבת עיתונאים לרגל הגשת הדוח השנתי של אגף השכר באוצר המתייחס ליותר מ-546 אלף עובדים ששכרם מגיע לכ-160 מיליארד שקל (ללא מערכת הביטחון).

אמסלם התייחס לשביתות בשירותים חיוניים ואמר כי "שירותים חיוניים אינם יכולים להתנהג כמו ארגון אחר במגזר הציבורי. בשירותים חיוניים צריך שיהיה מנגנון הכרעה שלא משבש את העבודה של אותם ארגונים, וכמובן שלא משפיע לרעה על ביצוע העבודה של הממשלה", תוך רמיזה כי הוא יחתור להשגת בוררות חובה או בוררות מוסכמת לגבי שירותים חיונים במו"מ עם ההסתדרות.

"חשוב להעניק סמכות למנהלים ולסנכרן בין השכר לביצוע", הוסיף אמסלם. "ישנו עיוות שנקרא 'השלמת שכר מינימום'. המשמעות היא שכשליש מעוביד המדינה מקבלים את ההשלמה הזו אבל השכר הממוצע שלהם הוא יותר מ-11 אלף שזה כמעט פי 3 משכר מינימום. כל התוספות אינן נכללות לצורך חישוב שכר מינימום, זה עיוות שחייבים לתקן אותו".

לדבריו, השכר במגזר הציבורי עוקב אחר השכר במגזר הפרטי, "סימן שהוא בגדר הסביר ולא מתפרץ". אמסלם הראה כי בשנים 2009-2012, עלה השכר הנומינלי ב-10% במגזר העסקי בדומה למדד באותן שנים, לעומת 18% בממשלה ו-13% בחברות הממשלתיות.

"יש קשר הדוק בין אופי השירות בהיותו מונופוליסטי לבין גובה השכר", אמר אמסלם. "יש קשר הדוק לעוצמת הגוף והכוח הארגוני לבי השכר. זה לא קשור לתפקיד עובד כזה או אחר שכר בשוק החופשי היה שונה לחלוטין. לדוגמה: מנכ"ל חברות הנמלים ממוקמים במקום 62 בשכר ולא במקום הראשון".

אמסלם גם התייחס לפערים המגדריים ואמר כי "בשירות המדינה כשני שליש מהעובדים הן עובדות. עם זאת, הפער בין השכר הממוצע של גבר לבין אישה הוא 23% - כ-17 אלף שקל לגבר לעומת כ-13 אלף שקל לאישה. הפערים קיימים אך מצטמצמים".

אמסלם התייחס גם לתופעה של רפואה פרטית ואמר כי "הסכם הרופאים עשה שינוי גדול במעבר לפריפריה וחיזוק מקצועות במצוקה. במובן הזה, ההסכם הוא הצלחה כי הוא העלה את שכר הרופאים וייצור שקט במערכת לתקופה ארוכה מאוד. יש צירוף שכר במערכת הזו. הרופאים פגשו את שכר השוק דרך הרפואה פרטית וזה מייצר לחץ להעלאת שכר וזה יוצר תחרות לא בריאה על כיסו של החולה. צריכים להחזיר את המערכת לנורמליזציה. יש תחרות הולכת וגדלה, מנסים לחטוף רופאים מכאן לשם. כולם מתחרים על איכות כח אדם רפואי איכותי".

יובהר כי עובדי מדינה הם עובדים במשרדים הממשלתיים, עובדי הוראה, עובדי מערכת הביטחון ועובדי בתי החולים הממשלתיים; עובדי המגזר הציבורי (השירותים הציבוריים) כולל עובדי רשויות מקומיות, מועצות דתיות, חברות עירוניות, גופים נתמכים, חברות ממשלתיות ותאגידים.