מה עושה נתב בנמל שמצדיק שכר של 80 אלף שקל בחודש?

הנתב אחראי על ניווט כלי השיט בכניסה וביציאה מהנמל ■ התפקיד מסוכן ומצריך ניסיון רב והיכרות עם השטח הימי בו פועל הנתב

נתוני השכר במגזר הציבורי שפורסמו היום (ב') הראו בין היתר כי נתב בנמל חיפה משתכר 80 אלף שקל בחודש. אז מה בדיוק עושה נתב בנמל שמצדיק שכר ברמה כזו?

הנתב אחראי על ניווט כלי השיט בכניסה וביציאה מהנמל. במילים פשוטות, תפקידו של הנתב הוא למנוע תאונות ימיות. נתב חייב להיות בדרגה של רב-חובל בדימוס המכיר את האזור בו הוא מנתב את כלי השיט. הניסיון, אם כך, הינו קריטי לתפקיד.

הנתב נוהג לבצע את עבודתו באמצעות "סירת נתב" או ע"י מסוק ניתוב. לעתים קרובות נדרש הנתב לטפס בסולם חבלים לגובה של עשרות מטרים כדי לעבור מסירת הנתב לסיפון כלי השיט שאותו הוא מנתב. מדובר בפעולה מסוכנת בעיקר אם היא מתבצעת בתנאי ים קשים. הסיכון הכרוך בכך הוא אחת הסיבות לשכר הגבוה שמקבלים הנתבים.

כמו כן, לאוניות גדולות הנושאות מכולות ומטענים כבדים יש צורך במרחק של מספר קילומטרים כדי לעצור וכל טעות שולית עלולה להוביל לנזק עצום. הנתב, בשל ניסיונו והיכרותו עם השטח הימי בו הוא עובד, מסייע למנוע תאונות ומכאן שחשיבותו רבה לשם כניסה ויציאה בטוחה לנמל וממנו.