התיירות הרפואית תצומצם? גורמים בלשכת גרמן: "צעד זמני"

מנכ"ל משרד הבריאות אסר על כלל בתי החולים לשלם לרופאים תשלום גבוה יותר בגין תיירים רפואיים, אך גורמים בלשכת שרת הבריאות הבהירו כי זה זמני לקראת מיסוד והסדרת הענף

בתום דיון סוער שהתקיים היום (ב') בוועדת העבודה והבריאות של הכנסת בנושא התיירות הרפואית בישראל, הפתיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו כשהודיע כי הוא אוסר מרגע זה על כלל בתי החולים לשלם לרופאים תשלום גבוה יותר בגין תיירים רפואיים, לעומת התשלום המיוחד שניתן להם בגין ניתוח חולים ישראלים בשעות אחר הצהריים (מה שמכונה "ססיות"). המהלך הזה של גמזו, שנועד לבלום את הסיבה העיקרית להעדפת תיירים רפואיים, התקבל במורת רוח על-ידי יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שאמר: "אז בשביל מה ישבנו פה שעתיים? הרגת את הסיפור, קברת את התיירות הרפואית".

גמזו הסביר כי ישנם בתי חולים שמשלמים למנתחים פי 3 ואפילו פי 4 יותר ביחס לתשלום עבור מנותח ישראלי לאחר שעות העבודה הרשמיות, ועל כן זה "המנוע" מאחורי התעשייה הזאת. לדבריו, לשורה של גורמים, רופאי, מנהלי בתי חולים וגורמים עסקיים לרבות מתווכים, היה עד היום אינטרס להצמיח את השוק הזה. אידלמן טען כי "הרופאים יעזבו את בתי החולים", אולם גמזו השיב לו: "גם כשביטלו את השר"פ (שירותי רפואה פרטיים בכותלי בתי החולים הממשלתיים) אמרו שזה יבריח את הרופאים, אבל הם שרדו את זה".

גורמים בסביבתה של שרת הבריאות יעל גרמן הבהירו כי המהלך של גמזו זמני בלבד, עד להגשת ההמלצות של ועדת גרמן ולאימוצן. גם גרמן עצמה רמזה במהלך הדיון כי הכיוון שלה אינו לבלום את הצמיחה של התיירות הרפואית ואולי לצמצמה דרמטית כפי שהצעד של גמזו עשוי להוות, אלא למסד מודל שיאפשר להינות מהיתרונות של התיירות הרפואית תוך רגולציה הדוקה.

בין היתר רמזה גרמן כי אחד הכיוונים האפשריים הוא לנתב את תיירי המרפא דווקא לבתי החולים בפריפריה כדי לחזקם, וזאת על-פי מערכת שתדע לאתר היכן ישנן מיטות אשפוז פנויות. ההצעה הזו עשויה להיתקל בקושי רב במבחן המציאות, שכן התייר הרפואי לא יכל "להתאים" את המחלה שלו על-פי סוג המחלקה שבה יימצאו לו מיטה פנויה, ומבלי ששמורה לו זכות בחירת בית החולים וזהות המנתח.

סגן שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן, אמר במהלך הדיון: "אני לא מבין למה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לא נמצא פה. למה לא הזמינו אותו? הוא עסוק? גם אני עסוק. הרי הוא ישב איתי ביחד בכל הישיבות (לפני כשנה - ש.נ) והוא צריך לשבת פה עכשיו. גיבשנו יחד כל מני דברים אז". לדבריו, אם לא יאפשרו לרופאים לקבל תיירים רפואיים, הם יעזבו לטובת המערכת הפרטית. "הם ייצאו מבתי החולים הציבוריים ב-12:00 בצהריים, מה אכפת להם".

מנכ"ל שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, עקץ את חברי הכנסת השונים ובהם חברי מפלגת העבודה מיקי רוזנטל, מירב מיכאלי ושלי יחימוביץ', על כך ש"קל לצעוק מהאופוזיציה", בעוד הוא ומנהלי בתי החולים "עסוקים בלעשות במקום לדבר". לדבריו, הוא לא מבין מדוע בישראל מייחסים כל כך הרבה חשיבות לרגולציה, בעוד שבמדינות נאורות רבות אין כמעט רגולציה על בתי החולים. "תנו למנהלים לנהל ואם הם לא טובים לדעתכם אז שיילכו הביתה", אמר רוטשטיין, וזכה לביקורת מצד השרה גרמן בעניין הזה.