לאומי מקיים כבר 9 חודשים מגעים לגביית הערבויות מבעלי גנדן

מזרחי טפחות צפוי לפעול כשהשליטה באי.די.בי תצא רשמית מדנקנר

אמנם נוחי דנקנר עדיין מאמין כי קיים סיכוי שהיוצרות יתהפכו, והוא ימשיך להחזיק בהשקעה באי.די.בי, אולם ברוב הבנקים מאמינים כי הסיכוי לכך אפסי, ולכן מתחילים להיערך ליום שאחרי. בחלק מהבנקים מתקיימים לא מעט דיונים בימים אלה כיצד לפעול בגביית החובות בחברות הפרטיות של נוחי דנקנר, שמסתכמים בכ-900 מיליון שקל.

גם ההחזקה של דנקנר באי.די.בי נעשתה בפירמידה קטנה. בשליטה באי.די.בי מחזיקה חברת גנדן, אולם גנדן אינה בבעלות הבלעדית של דנקנר. דנקנר הוא אמנם בעל השליטה, אבל בין בעלי המניות בחברה ניתן למצוא את אחותו שלי ברגמן, את משפחת שימל, את אבי פישר, את רפי ביסקר וכמובן את אדוארדו אלשטיין, שהפך לאחד מיריביו, כשהחליט להתחרות בו במכרז על השליטה בקונצרן.

החוב של גנדן עומד על 530 מיליון שקל - 450 מיליון שקל ללאומי ועוד 80 מיליון שקל למזרחי טפחות. בבנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, פנו כבר בחודש מארס האחרון לבעלי המניות בחברה, שיש להם ערבות אישית, כדי לקיים מגעים לצורך גביית החוב.

לפי הערכות, הערבות של בעלי המניות בגנדן ללאומי עומדת על 150 מיליון שקל, קרי כשליש מסך החוב. מחצית מהערבות היא של דנקנר, וכן ישנה ערבות בגובה של 20-30 מיליון שקל לכל אחד מבעלי המניות הבאים: משפחת שימל, אבי פישר ושלי ברגמן, אחותו של דנקנר. הערבות של ברגמן גבוהה יחסית להחזקותיה בגנדן, העומדות על פחות מ-2% מהמניות.

אלא שבעלי המניות בגנדן לא ממהרים להעמיד את הערבויות לפירעון, ובין הצדדים מתקיימת זה תשעה חודשים חלופת מכתבים, שעיקרה סוגיות טכניות שונות. לפי הערכות, גבוהים הסיכויים כי בסופו של דבר יפנה לאומי לבית המשפט בחודשים הקרובים לצורך פירעון החוב, אולם גם אז תהליך זה צפוי לארוך לא מעט זמן.

בנק נוסף אשר לו חייבת גנדן כספים הוא מזרחי טפחות. החוב למזרחי טפחות עומד על 80 מיליון שקל, ומולו יש ככל הידוע ערבויות של דנקנר בלבד. עד כה לא ביצע הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, מהלכים משמעותיים לגביית החוב. ההערכות הן, שלאחר שמוטי בן משה ואלשטיין יקבלו רשמית את השליטה באי.די.בי, יגביר הבנק את פעילותו לצורך גביית החוב.

מעל גנדן עומדת חברת טומהוק שבשליטת דנקנר, שם קיים חוב של 150 מיליון שקל לבנק הפועלים, 100 מיליון שקל לדיסקונט, 50 מיליון שקל לקרדיט סוויס ו-30 מיליון שקל למזרחי טפחות - בסה"כ כ-330 מיליון שקל.

בטומהוק המצב קשה יותר מאשר בגנדן - החזר החוב צפוי להיות נמוך אף יותר, והוא נשען על ערבויות של דנקנר בלבד. ייתכן שאביו של דנקנר, שנחשב לבעל הון רב יחסית, יסייע לפירעון החובות. כרגע ככל הידוע אין מגעים משמעותיים לפירעון החוב, אולם בסופו של דבר הבנקים לא יוכלו לשמור על שתיקה עוד זמן רב.