חוק הוד"לים הוארך - יחול גם על קרקעות פרטיות

שינוי מהותי בחוק הוד"לים שהוארך אמש במליאת הכנסת: יחול גם על פרויקטים של פינוי בינוי, וגם על קרקעות שהמדינה מחזיקה רק ב-40% מהן, במקום 80% כפי שהיה נהוג עד כה

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה שניה ושלישית ברוב של 40 תומכים מול 25 מתנגדים את הצעת החוק של שר הפנים גדעון סער להרחבת והארכת חוק הוד"לים. החוק מאפשר תכנון מהיר של יחידות דיור, על מנת להגדיל את מלאי הדירות בישראל. על פי החוק החדש ועדות התכנון הלאומיות ימשיכו לפעול עד אוגוסט 2015.

בדיון אמר סער: "לכל אלה שטוענים שהם מבקשים לפתור את נושא הדיור אבל מתנגדים לחוק, אתם מזכירים לי את הסיפור על 'הדובון לא לא. על כל דבר שעולה בבית הזה אתם קופצים ומדקלמים שוב ושוב "לא ולא". אולי תעברו לספרו של שלונסקי, כן-גורו ולא-גורו? אחרת תגלו, כמו הדובון בספר שקשה מאד להסתדר שכל הזמן אומרים רק לא".

במסגרת הרחבת החוק יוכנסו לוועדות הדיור הלאומיות מסלולים חדשים במסגרתם יכללו לראשונה במסלול זה פרויקטים במסגרת פינוי בינוי. בנוסף, החוק יוחל גם על היקף קרקעות פרטיות רב יותר. עד כה היה ניתן לקדם פרויקטים במסלול זה רק כאשר בבעלות המדינה היה 80% מקרקע. מעתה, יקודמו פרויקטים גם כאשר המדינה מחזיקה 40% מהקרקע. כמו כן, בניגוד למצב שהיה עד כה, גם יזמים פרטיים יוכלו להגיש תוכניות במסגרת מסלול הוד"לים.

במסגרת הבנות בין סער ליו"ר ועדת הפנים, מירי רגב, הוסדר בחוק גם דיור בר השגה: בחוק מעוגנת החובה להקצות 25% מיחידות הדיור במסלול הוד"ל לדירות קטנות או דירות להשכרה לתקופה שלא תפחת מעשר שנים או דירות להשכרה בהישג יד לתקופה זהה.

מאז תחילת פעילותן של הוועדות לדיור לאומי באוגוסט 2011, אושרו במסגרתן כ-25,000 יחידות דיור. בימים אלה ממתינות כעשרים ושבע אלף יחידות דיור לכניסה למסלול הווד"לים.

בהשוואה לשנים קודמות, שבהן אושרו בממוצע כ25,000 יחידות דיור בשנה הרי שבשנת 2012, השנה הראשונה לפעילות הווד"לים אושרו כ70,000 יחידות דיור במסלול הרגיל ובמסלול הווד"לים יחד. זאת מאחר ופעילות הווד"לים סייע לוועדות המחוזיות לאישור תוכניות במסלול הרגיל.

כמו כן ראוי לציין כי משך זמן הטיפול בתוכניות למגורים התקצר עד פי חמישה בין תוכניות שטופלו במסגרת הווד"לים לתוכניות שטופלו במסלול הרגיל.

בין המתנגדים להארכת החוק נמנה ח"כ איציק שמולי (עבודה) שטען אמש: "אם זו ספינת הדגל של הממשלה בתחום הדיור הצעירים במדינה באמת עומדים בפני סכנת טביעה. הממשלה הזו, כמו הקודמת, מוליכה שולל את הזוגות הצעירים: זורקת סיסמאות על דיור בר השגה אבל מתנגדת נחרצות לקבע בחקיקה כל מחויבות לכך. אם חוק הו"דלים כל כך מוצלח איך זה שהמחירים ממשיכים לעלות גם בתקופתה של הממשלה הזו? מאז שנת 2011 אושרו במסלול הוד"לים כמעט 25,000 דירות, מתוכן אפס עגול של דירות ברות השגה, ומספר זעום של דירות "קטנות". צמחה לנו כאן לא רק בועת נדל"ן אלא גם בועת מילים".

לדברי שמולי, חוק הווד"לים התקבל בכנסת באוגוסט 2011 במטרה לזרז את הליכי התכנון, להגדיל את היצע יחידות הדיור ולהוביל להוזלת המחירים, אך שנתיים לאחר מכן, התוצאות בשטח היו הפוכות: מחירי הדיור המשיכו לעלות, ולא היתה התייחסות לדיור בהישג יד. "שוב מדברים איתנו על הגדלת ההיצע ודיור בר השגה אבל האמת בהצעה שמביאה הממשלה היום לאישור הכנסת אין שום מחויבות לייצר דיור בר השגה", הוסף שמולי.

"הממשלה מתנגדת לכך נחרצות, וכנראה שלא במקרה מאז שנת 2011 אושרו במסלול הוד"לים כמעט 25,000 דירות מתוכן אפס מוחלט של דירות ברות השגה כמעט 25,000 דירות, מתוכן אפס עגול של דירות ברות השגה, ומספר זעום של דירות 'קטנות'. מצחיק שדווקא היום בחרה אותה הממשלה לפרסם נתונים על המשך עליית המחירים: עלייה של כמעט 50% במחיר הדיור בשכירות ובבעלות מאז שנת 2008. שר האוצר, לפיד וראש הממשלה נתניהו אומרים שהם רוצים להוריד את מחירי הדיור אבל לא עושים כלום בנידון. מעבר לבועת הנדל"ן צמחה לנו כאן בועה של מילים, מסיבות עיתונאים והצהרות שאין מאחוריהן שום כיסוי".

שמולי הוסיף כי נוסח החוק אינו קובע כללים והוראות לגבי קביעת הזכאות למגורים ביחידות הדיור המוזלות. לכן הוא מציע לקבוע אותם בתקנות שיתקין השר, ובאישור ועדת הפנים של הכנסת שתאפשר דיון ציבורי ופיקוח עליהם. בנוסף, הוא מציע לקבוע את מסגרת הזמן לאישור התקנות כך שלא תעלה על 45 ימים מיום קבלת החוק.