מהפכת הדראפט של ה-NBA: סוף עידן ההגרלות?

בליגת הכדורסל שוקלים לבטל את ה"לוטרי" המושמץ, בטענה כי הוא גורם לקבוצות להפסיד משחקים בכוונה תחילה; האלטרנטיבה? רוטציה קבועה

ב-NBA שוברים את הראש כיצד למגר את התופעה המכונה "Tanking" (צלילה לקרקעית הבריכה), במסגרתה קבוצות שמאבדות סיכוי להיכנס לפלייאוף, מתחילות להוריד את הרגל מהדוושה במהלך העונה הסדירה, על מנת לשפר עמדות לקראת הדראפט (שמעניק יתרון לאלו שמסיימות את השנה עם המאזנים הגרועים יותר).

במסגרת שיטת ה"לוטרי" הנוכחית של ה-NBA, שהחלה לפעול ב-1985, כל 14 הקבוצת שלא מצליחות להעפיל פלייאוף מגרילות ביניהן את זכות הראשונים על בחירת השחקנים החדשים שמעוניינים להצטרף לליגה. הקבוצה בעלת המאזן הגרוע ביותר זוכה לצ'אנס הסטטיסטי הכי גבוה לזכות בהגרלה בבחירה הראשונה בדרפאט - 25% (לקבוצה עם המאזן השני הכי גרוע יש 19.9% לקבל את הבחירה הראשונה, לשלישית 15.6%, וכן הלאה).

אבל ייתכן כי השיטה הנוכחית לא תימשך לעד: אתר grantland טוען כי הגיע לידיו מסמך פנימי, בו מפורטת הצעה לבטל לחלוטין את ה"לוטרי", ובמקום זאת להעניק לכל אחת מ-30 קבוצות הליגה את הבחירה הראשונה בדראפט מדי שנה ברוטציה קבועה - כלומר בחירה ראשונה אחת לכל קבוצה, בכל 30 שנה. גם יתר הבחירות יהיו קבועות, שיוויוניות, ולא ייקבעו בהגרלה שרירותית. כך למשל, קבוצה שתבחר ראשונה שחקן בדראפט בשנה מסוימת - תדע מראש שבחמש השנים שלאחר מכן היא תוכל לבחור במקומות 30, 19, 18, 7 ו-6. "גלגל הדראפט" למעשה ייראה כך:

גלגל הדראפט של ה-NBA / צלם: מתוך אתר grantland.com
 גלגל הדראפט של ה-NBA / צלם: מתוך אתר grantland.com

על-פי הדיווח, ההצעה נשלחה ל-NBA על-ידי חבר הנהלה של אחת הקבוצות, והיא זוכה לתמיכה בקרב בכירים בהנהלת הליגה, שעשויים מצידם להתחיל להריץ אותה בקרב בעלי הקבוצות במהלך 2014. על מנת שתעבור, היא תצטרך לזכות בתמיכה של 75% מהבעלים בליגה.