לא כל הנוצץ: זה לא רק העיצוב והסטייל, זה בעיקר האופי של בתי המלון

עם כל ההשקעה, הסטייל של ריץ קרלטון לא עולה על מלונות הבוטיק המפנקים, שכבר התרגלנו לראות ולקבל מהם את המיטב ■ רשת אטלס מוכיחה שוב שהאופי קובע, במלון ביי קלאב בחיפה

הים הוא התפאורה המושלמת. כך הרגשתי בביקור במלון ריץ-קרלטון ערב הסערה, כשבועיים טרם הפתיחה הרשמית. אולם הים, עם כל הכבוד לו, הוא רק תפאורה ולא השחקן הראשי. הנוף הנשקף מהחלון ינעם לשוהים במלון רק אם וכאשר כל התנאים שבתוך החדר יעשו את העבודה. לשם כך הזמינו יזמי המלון כוחות מובילים בתחום העיצוב והאמנות, ששקדו על התמהיל הנכון של ריהוט ואביזרים, סטיילינג ואווירה, שיענו על הציפיות מ"מלון יוקרה" ואף יעלו עליהן.

החל מהארכיטקטורה, בתכנון רני זיס, עבור בעיצוב הפנים המוקפד של גדי הלפרין ואילן וייסבורד, וכלה בסטיילינג, שמעניק לחדרים את המגע הביתי, ומשדר אנינות מכל פינה. בין אם זה סט הקפה שבחרה רז'ין גנזי בקניינות מוקפדת, או עבודת עיצוב ששילב בחלל גל גאון, בעלי טאלנטס דיזיין.

כתרים רבים ומסנוורים נקשרים לשמות מותגים מובילים מהעולם, ובריץ קרלטון, שהגיע לארץ בשיתוף פעולה עם עדי'ס לייפסטייל, בהובלת האחים עירית ועדי שטראוס, דואגים לשמר את הילת הפאר והאריסטוקרטיה. המלון הראשון בשם זה נפתח בבוסטון ב-1927. כיום יש כ-80 מלונות ריץ קרלטון בעולם ומותג היוקרה שייך לרשת מאריוט העולמית.

המלון בהרצליה, מעל לקניון ארנה וסמוך למרינה, מציע 115 חדרי אורחים מרווחים, בגודל ממוצע של כ-60 מ"ר. הסוויטה הנשיאותית בת 220 מ"ר היא, לדברי המלון, הגדולה ביותר בארץ, ובה חדר צמוד עם כניסה נפרדת לאנשי שירות. תפיסת העיצוב של המלון נועדה ליצור אווירה חמה ומזמינה, לאנשים המורגלים בסטנדרט גבוה ובאנשי שירות המרחפים סביבם, כמעט בלתי נראים.

גנזי: "התאמנו את האביזרים והמראה למקום ולנוף הים, הכל מאוד איכותי ויוקרתי אבל משדר צניעות, בחומרים טבעיים ובצבעוניות שקטה. יש כאן כלים עשויים זכוכית וצדף, עץ וחמר. בחרנו בצבעוניות נייטרלית עם נגיעות של כחול ים, כתום של שמש, על הרבה לבן וצבעי חול".

גאון: "ההחלטה לשלב במקום פרטים בעיצוב של מעצבים ישראלים יוצרת חלון ראווה לקהל של לקוחות יוקרה מהעולם. אנחנו מספקים לסביבה המיידית של האורחים מוצרי דיזיין-ארט ברמה הגבוהה ביותר, והתוצאה משדרת בסופו של דבר נינוחות וסביבה ביתית טבעית".

בין היתר תמצאו במלון עבודת וידאו-ארט מקורית שיצר הצלם אייל לנדסמן במיוחד לקומת הכניסה, צילומים של לנדסמן ואמנים נוספים משולבים בחדרים. אילן גריבי ואופיר צוקר יצרו אגרטלים ופמוטים בדוגמת אוריגמי בבטון; אורי שפירא יצר טבעות קריסטל בהשראת גבישי מלח, המשולבות בחדרי הרחצה. בלובי משולבות יצירות של זויה צ'רקסקי ואמנים נוספים, שאצר צקי רוזנפלד.

אך למרות כל אלה, יתקשה מלון ריץ קרלטון להתבלט בנוף המלונות החדשים בישראל, שאמונים בשנים האחרונות על תודעת מיתוג ואפיון איכותיים. מלונות יוקרה של רשתות כמו ישרוטל רויאל ביץ' או מלונות בוטיק כמו בראון בתל אביב, המלך אלברט שצפוי להיפתח בקרוב או מונטיפיורי, אינם נופלים ברמת השירות שלהם ממלונות יוקרה בעולם.

רשת אטלס מצטיינת במיוחד ביציקת אופי ייחודי לבתי המלון שבניהולה, המשלבים סטייל ותוכן, עם אווירה בלתי אמצעית. כזה הוא מלון ארט פלוס בתל אביב, שנפתח לפני כחמש שנים וחולל מהפיכה בתפיסת האמנות בבתי מלון. כך גם מלון שלום בתל אביב או הרמוני בירושלים.

מעצב הרשת אורן ברונשטיין וחברת הפיתוח ויז'ן הוספיטליטי עשו זאת שוב בחיפה במלון ביי קלאב, שנפתח לא מכבר. כמו רבים מהלוקיישנים של הרשת שוכן בבניין לשימור משנות ה-20 של המאה שעברה. שטח החדרים אמנם קטן בהרבה מהממוצע של 60 מ"ר, אך הביתיות המפנקת, העיצוב המוקפד והאביזרים משדרים איכות נינוחה ובטוחה בעצמה. כך בחדרים וכך גם בחללים הציבוריים, הסלוניים באופיים. יצירות אמנות של לארי אברמסון מקבלות מקום של כבוד בלובי, הדקור של הדר חיפאי, משלב נגיעות מהתרבות הערבית עם אצולה בריטית, אולי בהשראת תקופת המנדט.

מחירי החדרים במלונות אטלס נעים בין 700 ל-1,200 שקל ואילו בריץ קרלטון הרצליה נעים המחירים בין 350 ל-2,500 דולר ללילה.

בריץ קרלטון מקפידים לומר שעובדי הרשת הם "ליידיס אנד ג'נטלמן, העומדים לשירותם של ליידיס אנד ג'נטלמן". לאוזניי הישראליות, האמירה הזו נשמעת כסוג מתוחכם של "אדונים ומשרתים". ולא שאני מתנגדת לשירות איכותי ומוקפד. אך עם כל ההשקעה בעיצוב ובסטייל, את השורה התחתונה חותמת חוויית האורחים.