"לאומי יאפשר לפרסם הפרוטוקולים של רף ומאור בפרשת טאו בתנאי שכל פרוטוקולי החקירה יפורסמו"

התנאי הנוסף: "כל הפרוטוקולים יועברו לעיונו של הבנק שלושה ימים לפני פרסומם בתקשורת"

בנק לאומי ממשיך להתנגד לחשיפת החקירות של מנכ"לית לאומי לשעבר, גליה מאור, ושל יו"ר הבנק לשעבר, איתן רף, על-ידי עו"ד יוסי שגב, המנהל המיוחד לנכסי טאו תשואות של אילן בן-דב, בבית המשפט המחוזי מרכז. כך עולה מתגובת הבנק לבקשת עיתון "גלובס" להתיר את פרסום העדויות, שנמסרו מאחורי דלתיים סגורות.

"גלובס" טען, באמצעות עוה"ד יורם מושקט ואוריין אשכולי, כי עקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת, מחייבים את חשיפת העדויות. גם עיתון "כלכליסט" הגיש בקשה לפרסם את העדויות.

לאומי תוקף בתגובתו את עו"ד שגב, שלטענתו "נוהג בחוסר תום לב דיוני", שעה שהוא עומד על כך שרוב החקירות בתיק יתנהלו במשרדו הפרטי ורק לגבי חקירותיהם של מאור ורף, דרש שייערכו באולם ביהמ"ש ובפומביות.

לטענת לאומי, שגב "מבקש ליצור הפרדה מלאכותית בין עדויותיהם של מאור ורף ובין יתר החקירות שביצע, מתוך מחשבה כי חשיפת הפרוטוקולים של שני בכירים בבנק לשעבר תפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי". עוד טוען הבנק כי "על-אף שחקירות השניים התנהלו בדלתיים סגורות, מיהר המנהל המיוחד להתראיין ולשתף את הציבור בהגיגיו ובניתוחו את החקירות".

הבנק גם שולל בתגובתו טענות שהעלה עו"ד שגב, ולפיהן קיים קשר בין התנהלות בנק לאומי וראשיו לבין קריסתה של טאו. "לאירועי 2001, הנחקרים על-ידי המנהל המיוחד, אין כל השלכה על נסיבות קריסת החברה למעלה מעשור לאחר מכן", טוען לאומי.

"שהות ללמוד את החומר"

עם זאת, לאומי מבקש מביהמ"ש כי אם יחליט בכל זאת להתיר את פרסום העדויות, הוא יקבל לידיו את הפרוטוקולים שלושה ימים קודם להעברתם לעיתונות. לדבריו, "יש לתת לבנק - כמי שנגדו מועלים חשדות - שהות ללמוד את החומר ולעיין בו טרם פרסומו בתקשורת. מדובר באינטרס לגיטימי של מי שמוטחים בו חשדות, ויש בו כדי למזער את הפגיעה בזכות הבנק לשם טוב, תוך שמירה על עקרון פומביות הדיון".

עוד מבקש לאומי מביהמ"ש, כי אם יאפשר את פרסום העדויות, הוא יחשוף בד בבד גם את כל שאר הפרוטוקולים מחקירותיו של עו"ד שגב בתיק טאו תשואות, במלואם ובאופן גורף וכן את חומרי החקירה.

באמצעות עוה"ד איל רוזובסקי ומור פינגרר, כתב הבנק כי "ספק רב אם ראוי לפרסם חומרי חקירה פרטית שעורך בעל תפקיד", כתב הבנק. "מדובר בחקירה שנועדה לחשוף מידע בפני בעל התפקיד ולא בפני הציבור". לדבריו, לפי החוק, חומרי חקירה פרטית מסוג זה אינם מתפרסמים כלל, אלא שבעקבותיהם מתפרסם דוח חקירה המוגש לביהמ"ש.

מאור ורף נחקרו ב-11 בנובמבר מאחורי דלתיים סגורות בפני השופט אילן שילה, לבקשת עו"ד שגב. בכירי הבנק לשעבר מסרו את גרסתם בנוגע לחשדות של שגב בדבר "מרמה" שביצע לכאורה בנק לאומי, כשרשם שיעבודים על נכסי חברת טאו. מאז שמונה לתפקידו בידי ביהמ"ש והחל לבצע חקירות בנוגע לנסיבות קריסת טאו תשואות, טוען עו"ד שגב כי עולה חשד שחלק מהשיעבודים שרשם בנק לאומי על נכסי החברה אינם תקפים, ובשל כך הייתה לבנק מעורבות בקריסת החברה. מנגד, טען הבנק כי עו"ד שגב מפזר האשמות חמורות וחסרות בסיס.

חקירתם של מאור ורף התאפשרה באמצעות החלטת ביניים של ביהמ"ש. בתום ויכוח עיקש שהתנהל בין עו"ד שגב לבין בא-כוחו של בנק לאומי, עו"ד אייל רוזובסקי, בשאלה אם חקירתם של מאור ורף תהיה חשופה לציבור, החליט השופט לסגור את דלתות ביהמ"ש בפני הציבור.

"על אור שמש לשטוף העובדות"

קודם לכן, ולאחר שהגיעו להסכמה כי חקירתה של מאור תיערך בביהמ"ש ולא במשרדו של עו"ד שגב, התנצחו ביניהם, עוה"ד שגב ורוזובסקי בשאלת פומביות החקירה. "זו חקירה פרטית ולא חלק מההליך המשפטי. מדובר בבירור עובדתי, ועוד אין כאן תביעה. דרך המלך של חקירה כזו היא שהיא תיעשה בדלתיים סגורות", טען עו"ד רוזובסקי.

עו"ד שגב טען מנגד כי חקירתם של מאור ורף וההליך כולו צריך להיות גלוי לציבור. לדבריו, "חשוב שאור השמש ישטוף ויגלה את העובדות... חשוב לנו שהציבור יהיה שותף (להליך), כי מדובר בשוק ההון ובחברה ציבורית. למשקיעים צריכה להיות כל האינפורמציה, בלי זה אפשר 'להרוג' את שוק ההון. אנחנו שומרים עליו - שמצד אחד אם יש מידע פנים אסור לך לסחור, מצד שני מטילים חובות גילוי. יש מקום שהמשקיעים יקבלו אינפורמציות, ולא שהן יהיו בחדרי הכספות של הבנקים".

"מטרת לאומי: להדריך את אנשיו כיצד לענות לי"

עו"ד יוסי שגב מסר בתגובה להתנגדות לאומי לחשוף את עדויותיהם של גליה מאור ואיתן רף, כי "לא נכון שביקשתי דיון פומבי. הצעתי לביהמ"ש לערוך מבחן שיאזן בין זכות הציבור לדעת לבין הסיכון לפגיעה בחקירה, ואמרתי שגילוי העדויות לא יחבל בחקירה. כאשר בנק מממן רכישת אמצעי שליטה בחברה ציבורית, כאשר הוא יודע שכל הכסף ייבזז מתוך החברה ויועבר אליו לתשלום חובות, כפי שנעשה במקרה זה, צריך לבחון האם מותר לו לעשות כן, האם הדבר ראוי. רצוי מאוד שהדברים הללו יתבררו ושהציבור יראה כיצד חושב ומתנהל הגוף שמחזיק ומנהל לנו את הכספים".

לגבי בקשת לאומי מביהמ"ש כי אם חקירותיהם של מאור ורף יותרו לפרסום, יותרו לפרסום במקביל גם יתר חקירותיו של שגב בתיק, מסר שגב: "לא ניתן לפרסם חקירות שעדיין נמשכות. נראה כי לאומי מבקש לקבל לידיו את כל החקירות כדי שיוכל להדריך את אנשיו כיצד לענות לי".