סיטרמן מנסה למנוע הדחתו: פנה למבקר המדינה

יו"ר נמל אשדוד: בעקבות פעילותי למניעת שחיתויות בנמל הוגשה נגדי תלונה שקרית, שעל בסיסה פתח אורי יוגב בהליכים להדחתי ■ סיטרמן מתכוון להאשמות של מנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס ■ המבקר הזמין את השניים להבהרות

יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, גדעון סיטרמן, פנה בימים האחרונים למבקר המדינה, יוסף שפירא, בבקשה לקבל צו הגנה כ"חושף שחיתויות" נגד כוונתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, להדיחו. יוגב וסיטרמן הוזמנו למשרד המבקר למסירת גרסאותיהם בפרשה - כך נודע ל"גלובס". את הפניה בשמו של סיטרמן הגיש עו"ד יעקב וינרוט.

היום (ד'), קיבל יוגב פניה טלפונית מאחד מעוזריו של המבקר, שהזמין אותו לפגישה במשרדי המבקר. ל"גלובס" נודע כי יוגב נעתר בשמחה לבקשה להגיע לפגישה ולמסור את הרקע הרלוונטי לעניינו של סיטרמן, ובמשרד המבקר התרשמו כי הרשות עומדת מאחורי הליך ההדחה באופן מלא.

מדובר בפניה תקדימית, שכן לא מדובר בעובד מהשורה או מנהל בדרג ביניים שמבקש הגנה מפני מעסיק שמתנכל לו על רקע חשיפת שחיתות לכאורה, אלא במעסיק עצמו, יו"ר הדירקטוריון, המבקש לפעול נגד הריבון - במקרה זה רשות החברות. סיטרמן טוען כי הבסיס להדחתו היא "תלונה שקרית שאינה מוצדקת", שהוגשה רק לאחר שהוא עצמו פעל למניעת שחיתויות תוך ניסיון להנחיל כללי מנהל תקינים בנמל.

כפי הנראה, סיטרמן מתכוון למסמך ההאשמות שהגיש לדירקטוריון בתחילת השנה שוקי סגיס, מי ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל הנמל. המסמך, שנחשף ב"גלובס", מגולל שורה של טענות חמורות שמייחסות לסיטרמן, בין היתר, ניסיון להתערב במכרזי כוח אדם ורכש. סגיס טען כי סיטרמן הגיש למנהלים בכירים בנמל רשימת שמות ובהם פעילים ומקורבים לליכוד, לכאורה בשם שר התחבורה (השר הכחיש כל קשר), זאת בניסיון לשלב אותם כסוורים. "גלובס" חשף כי סיטרמן ביקש למנות פעילת ליכוד לתפקיד שמעולם לא היה קיים (מלוות אח"מים"), וזאת בשכר של 20 אלף שקל בחודש.

סיטרמן הודה כי אפילו הגיע לצורך העניין לביתו של אלון חסן בניסיון לשכנע אותו לקלוט אותה, אולם לדבריו ברגע שהוסברו לו הנהלים הוא לא לחץ בעניין. סגיס טען כי סיטרמן, שייצג בעבר חברות ספרדיות, ניסה להפגיש בעלי תפקידים בנמל עם נציגים של מספנה בספרד לצורך רכישת גוררת, וכן עם נציגים של חברה ספרדית אחרת לצורך אספקת סימולטורים למנופאים. סגיס הביע תמיהה על כך שסיטרמן פעל, בין היתר, להגדיל משמעותית את התשלום החודשי למשרד היח"צ "ארד תקשורת", זאת בשעה שלדבריו אין כל היגיון שחברה עסקית תבקש מיוזמתה להגדיל את התשלום לספקיה.

בפועל, התלונה של סגיס מהווה רק סעיף אחד מתוך מספר סעיפים שנכללו במסמך שחיברה רשות החברות בראשית החודש, שנועד לנמק את ההדחה של סיטרמן בצד שני דירקטורים נוספים. על פי הרשות, סיטרמן וחבריו אינם ראויים לשמש כדירקטורים בנמל. בין היתר נטען כי השלושה לא עשו דבר משמעותי ביחס לעסקיו הפרטיים של יו"ר הוועד, אלון חסן, זאת למרות שהפרשה פורסמה לפני שנתיים.

עוד נטען, כי סיטרמן וחבריו הדירקטורים לא מינו יועץ משפטי וסמנכ"ל כספים במשך כשנתיים, וכי סיטרמן עיכב במכוון את אחד המינויים. כן טענה הרשות כי הדירקטוריון נמנע מסיום העסקתם של מספר עובדים שהוגשו כנגדם כתבי אישום או אפילו הורשעו.

יצוין, כי סגיס, שעזב בינתיים את הנמל בעקבות יחסיו העכורים עם סיטרמן, טען כי לאחר שלא הסכים למינוים הפוליטיים שהתבקש לאשר לכאורה, סיטרמן פתח כנגדו במסע נקם. גם חסן טען כי קיבל איום מסיטרמן, ולפיו על אף הבדיקה שמצאה בעבר כי אין ניגוד עניינים בין עבודתו בנמל לבין עסקיו הפרטיים, אפשר לפתוח בבדיקה נוספת. ואכן, בדיקה נוספת נפתחה.

באוצר בחרו שלא להגיב. גדעון סיטרמן הפנה את "גלובס" לעו"ד יעקב וינרוט שמסר כי "אכן נעשתה פניה למבקר".

פרשנות / שי ניב: הפוך שפירא, הפוך

אם נמל אשדוד לא היה קיים, מישהו צריך היה להמציא אותו. כל יום הוא מספק לנו עוד סיבה לכותרת, למניפולציה. שלשום זה היה השכר, אתמול הטרדה מינית חמורה שהסתיימה בקנס פחות חמור, אבל היום - רגע של נחת. אתנחתא קומית. יו"ר הדירקטוריון, האיש החזק בנמל שהביא להשבתתו בסוף השבוע האחרון אחרי שדרש במפתיע כי גם מנופאי בגובה 30 מטר ילבש אפוד זוהר בתוך התא הסגור, פונה למבקר המדינה כדי שיוציא "צו הגנה" מפני הדחתו.

סיטרמן, אם להאמין לגרסתו, הוא הנרדף בפרשה הזו. במשך שנה וחצי הוא הוא פועל כדי "להנחיל מנהל תקין", לחשוף שחיתויות, ואילו ציר הרשע בנמל - המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס ויו"ר הוועד אלון חסן - קשרו קשר על מנת להזיז אותו מתפקידו, מעבודת הקודש שהוא עושה, משליחותו הציונית מטעם ישראל.

ישראל כ"ץ כלומר.

כשהוא ישב על הספה הרחבה בביתו של חסן הגדול, כבר אז הוא תכנן כיצד ינחיל כללי מנהל תקין. מירב שמולי, פעילת הליכוד ויד ימינו של מקורבו דוד ביטן, האיש שסיטרמן תרם לו כסף בפריימריז לליכוד, הייתה בסך הכול "שתולה" של התנועה לאיכות השלטון. הוא אמנם ביקש מחסן לעזור לו למנות אותה ל"מלוות אח"מים" בנמל, אבל בפועל היא אמורה הייתה להיות העיניים והאוזניים של יחידה 007, צוות קטן וסודי שהקים סיטרמן כדי לחשוף שחיתויות בין הרציפים. שמולי אמורה הייתה להתחזות לנתב, ולכן דרש עבורה שכר גבוה.

ואם זה לא היה מצחיק כל כך, זה היה עצוב. או להפך. ובשעה שאנחנו עסוקים בעוד ועוד כותרות שמגיעות מהנמל, התעשיינים והיבואנים משלמים את המחיר. ככה בדיוק נראה Other people's money, כסף של אחרים. סיטרמן וכ"ץ משחקים בו כאילו היה "ביטקוין", רק שהפעם הבדיחה על חשבון מבקר המדינה, יוסף שפירא.