קריסת בניין גינדי השקעות בחדרה: כשלים דומים בבניין סמוך

בבדיקת שיקוף שנערכה התגלה כי בבניין הסמוך המאוכלס כולו, שנבנה גם הוא על ידי חברת גינדי השקעות כיזם וחברת אורתם מליבו כקבלן המבצע, קיימים כשלים דומים ומחסור בברזלים

בלילה שבין ראשון לשני השבוע קרסו שתי מרפסות בבניין מגורים ברחוב נחל פרת בעיר חדרה. בעוד חקירת משטרה מתנהלת בימים אלו לבדיקת המקרה ומהנדסים בוחנים את שברי המרפסת, נעשתה בדיקה כוללת גם לבניין בו קרסו המרפסות וגם לבניין הסמוך, התאום, שנבנה גם הוא על ידי חברת גינדי השקעות כיזם וחברת אורתם מליבו כקבלן המבצע. תוצאות הבדיקות הנוספות הובילו לפינוי שני הבניינים.

לאחר שהבדיקה הראשונית העלתה כי לא נעשה שימוש מספק בברזל במרפסת שקרסה נעשתה בדיקת שיקוף של הבניין האמור כמו גם של מרפסות הבניין הסמוך. בדיקה זו העלתה ממצאים חמורים כפי שנמסר היום מעיריית חדרה: "בדיקת שיקוף שנערכה התגלה כי בבניין הסמוך המאוכלס כולו, קיימים כשלים דומים ומחסור בברזלים ולכן מתעורר חשד סביר שהגורמים שהובילו לקריסת המרפסות עלולים להוביל למפגעים נוספים בשני הבניינים".

מסיבה זו הוכרז גם הבניין השני כמסוכן ומהעירייה נמסר כי אנשיה עברו בין הדירות והתריעו בפני הדיירים כי עלייהם לעזוב את הדירות ללא דיחוי. הודעה נמסרה גם לחברה היזמית. העירייה פסלה את טפסי האיכלוס לשני בנייני המגורים וכעת נשקלת המשך הפעילות. בדו"ח הבדיקה שנערכה על ידי ישראל דוד והוגש לעיריית חדרה נכתב: "נראה כי זהו אך נס שהמרפסת של קומה 8 לא נפלה מיד עם פירוק התבנית שלה". יש לציין שתיאור זה מתייחס למרפסת שאכן קרסה בסופו של דבר.

בעקבות קבלת הדו"ח החמור דורש מנכ"ל עיריית חדרה יעקב זיגדון מחברת גינדי השקעות הסברים מלאים לסתירות שהתגלו בין הדו"חות שהוגשו לעירייה טרם קבלת טופס 4 לבין הממצאים החדשים. במקביל פועלת העירייה במישור המשפטי כדי להודיע ליזם כי נבחנת האפשרות לבטל את ההיתר כליל, מה שיחייבו לבדוק לא רק את הכשל בבניית המרפסות אלא את העמידה בדרישות ההיתר מתחילת הבנייה.

"אנו רואים בחומרה רבה את שרשרת הליקויים שנחשפו בעקבות האירוע ודורשים הבהרות ותשובות בראש ובראשונה מיזמי הפרויקט", כך מנכ"ל העירייה זיגדון, "לא נאפשר אכלוס של הבניינים עד שתוכח יציבות הבניין ויוגשו כל האישורים מחדש. מעבר לכך, אנו מצפים מיזמי הפרויקט לתת מענה מלא לתושבי חדרה אשר רכשו דירות במיטב כספם, לספק להם מגורים חלופיים ולפצות אותם על עגמת הנפש הנגרמת להם".

במקביל, רק אתמול פורסם כי מהנדס הבניין יואל בן עזרא, בחן את הריסות המרפסת ומצא מה שנראה כליקויים בבנייה ושימוש בחומר שאינו בטון. בן עזרא אמר היום ל'גלובס' כי קיים צורך מהותי לבדוק את שני הבניינים והנחת העבודה של הבודקים צריכה להיות שעד שלא הוכח אחרת אי אפשר להניח שזה לא קיים במרפסות אחרות בבניין או בבניין הסמוך שנבנה באותה הצורה. "צריך לאפשר גם לבעלי הדירות, ולא רק לבודקים מטעם היזם, לבדוק את הבניין ולתת להם גישה מלאה לנתונים. הבדיקות צריכות להיות מקיפות ולהתייחס לא רק למרפסות אלא לכל הבניין. איך אפשר לדעת שזו בעיה רק במרפסות ולא ביציקות בטון של רצפות או תקרות?".

המהנדס ישראל דוד, שמונה לבדיקת המבנה מטעם היזם, סיפר הבוקר ל"גלובס" כי בדיקות ראשוניות של המרפסת שקרסה העלו ליקויים בבנייה: "הבדיקות הראו שלא הכניסו את כמות הברזל שהייתה צריכה להיות על פי התכנון. בנוסף נראה שיש גם חומר שאינו בטון. נכון לעכשיו נעשות בדיקות נוספות גם במרפסות האחרות וגם בבניינים עצמם. ייתכן שמדובר במקרה נקודתי רק במרפסת שקרסה אבל זה מה שבודקים כעת. אם יש ספק קטן אז אין ספק וזו הסיבה שפינו גם את הבניין השני".

עו"ד טל רבינוביץ, המייצגת את בעלי הדירות בבניין הסמוך, נחל פרת 3 א', סיפר היום כי: "לאחר מספר פניות לחברה היזמית גינדי השקעות הם יצרו איתי קשר ובקרוב תתקיים פגישה. הבניינים הוגדרו שנייהם כמסוכמים בעקבות הבדיקות. הבעיה היא שנכון לעכשיו לא מאשרים לדיירים להיות צד לבדיקות. האחריות כאן היא גם על החברה המבצעת וגם על החברה היזמית. לא ברור גם איך הוציאה העירייה טופס 4 למבנה שכזה. צריך לבדוק את שני הבניינים ולא רק את המרפסות. לדעתי דין הביניינים הללו להיהרס היום ואם לא שיוכיחו לנו באמצעות בדיקות שאין סכנה".

יש לציין שבמקביל לבדיקות שנעשו עד כה, נעשות בדיקות נוספות מקיפות יותר על יציבות המבנים.

תגובת גינדי השקעות: "למרבה הצער, מסקנות הדו"ח של מר ישראל דוד יו"ר איגוד המהנדסים בישראל הנן ברורות ומצביעות על כשל של הקבלן אורתם מליבו שהינה מחברות הבנייה הגדולות והמוכרות בישראל ושהיתה הקבלן המבצע והאחראי על הקמת הפרויקט. גינדי פנתה בדרישה חד משמעית לאורתם מליבו לתקן במהירות המירבית את כל הדרוש על מנת שהמבנים יעמדו בתקנים המחמירים ביותר. גינדי תמשיך לעמוד בקשר שוטף עם הדיירים ונציגיהם ותעניק לכל דייר דיור חלופי לתקופה שתדרש וכל סיוע אחר בכדי שהדיירים ישובו לדירותיהם בהקדם".

מחברת אורתם מליבו נמסר כי "החברה בשיתוף מהנדסים חיצוניים, מהנדס העיר והקונסטרוקטור של הבניין, חוקרים את נסיבות המקרה החל מהליך התכנון, הפיקוח וכלה בביצוע, על מנת לברר את הנסיבות שהובילו לכשל, לתקן הנזקים שנגרמו ולאכלס המגדל בהקדם. הדוח צפוי להיות מוכן בימים הקרובים".