לבני: מאגר חוזים של המדינה עם גופים מסחריים פרטיים

שרת המשפטים תעלה להצבעה הקמת מאגר שיכיל גם את כל ההיתרים שהוציאו הרשויות החל מיוני 2014, כולל רישיונות, זיכיונות או כל היתר אחר הניתן עפ"י דין לגוף פרטי לשם אספקת שירות לציבור בידי גוף פרטי או לשימוש במשאב ציבורי

צעד נוסף במסגרת מהלכיה של שרת המשפטים ציפי לבני להטמעת עקרונות של שקיפות וחופש מידע בעבודת הרשות המבצעת: בישיבתה ביום ראשון הקרוב תדון הממשלה בהצעה להקים מאגר מידע שיכיל את רשימת כל ההתקשרויות בין המדינה לבין גופים מסחריים פרטיים, וכל ההיתרים שהוציאו רשויות השלטון, כולל רישיונות, זיכיונות או כל היתר אחר הניתן על-פי דין לגוף פרטי, לשם אספקת שירות לציבור בידי גוף פרטי או לשם שימוש במשאב ציבורי.

עם זאת, אין מדובר בפרסום רטרואקטיבי אלא רק על התקשרויות או היתרים שייחתמו או יינתנו החל מיוני 2014.

הצעת המחליטים קרויה "פרסום היתרים ומסמכי התקשרות בין רשויות המדינה לגופים פרטיים". על-פי ההצעה, "במסגרת קידום המדיניות של ממשל פתוח, במטרה לקדם את השקיפות ולהרחיב את הפצת המידע היזום לטובת הציבור, מחליטה הממשלה לפרסם מסמכי התקשרות והיתרים שעניינם שירותים לציבור או משאבים ציבוריים. הממשלה מכירה בחשיבות שבפרסום מידע יזום הנוגע להקצאת משאבי המדינה, כפי שאף עלה בוועדת הריכוזיות".

מאגר המידע יתפרסם בקביעות באתר המרכזי לחופש המידע. ההתקשרויות החוזיות וההיתרים בין גופי ממשלה לגופים פרטיים שיפורסמו במאגר, נוגעים לסוגיות של משאבים ציבוריים, כגון מים המופקים בישראל, תשתית תחבורתית, וכן - מחצבים, משאבי טבע ונפט, המופקים בישראל; וכן בסוגיות של שירותים ציבוריים, בתחום התחבורה, הבריאות, החינוך, הרווחה או שירות המסופק לציבור באמצעות משאב ציבורי.

ההתקשרות או ההיתר יפורסמו בנוסחם המלא והסופי, והפרסום יחול על כל תוספת או תיקון של ההתקשרות או ההיתר לאחר מועד חתימתה ופרסומה. כן יפורסם תקציר של עיקרי הנושאים בהתקשרות. בין היתר יכלול התקציר את שווי ההתקשרות, את מקור הסמכות להענקתו, את משך זמן ההתקשרות ותקופת תוקפו, ואת השירות הציבורי המהווים את עילת ההתקשרות. בהחלטה נקבע כי חובת הפרסום לא תחול על התקשרויות או היתרים שפרסום קיומם עלול לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בביטחון הציבור או בביטחונו.

לדברי השרה לבני, "הבעלים של משאבי הציבור הוא הציבור - ולכן זכותו לדעת מה נעשה עמם - שהמדינה פועלת לטובתו, שהיא מבצעת עסקאות אחראיות ושאם היא מעבירה את האחריות על משאב לידיים פרטיות, שהדבר נעשה באופן מפוקח, אחראי וגלוי. ההתקשרויות הנוגעות למשאבי ציבור צריכות להיות ציבוריות ושקופות - לא ייתכן שהן ייעשו במחשכים וללא ביקורת ציבורית. אין דמוקרטיה בלי שקיפות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא כזה, בו האינטרס הציבורי הוא כה מובהק. אישור הצעה זו יוביל לרווח משולש: פעילות אחראית ונאמנה של רשויות השלטון, אחריות מחייבת של הגופים הפרטיים וחיזוק אמון הציבור במוסדות השלטון".

יצוין כי באנגליה הוחלט על פרסום חוזים שסכום ההתקשרות עולה על 10,000 ליש"ט באתר אינטרנט מרכזי. בארה"ב קיימות מספר מדינות שעיגנו בחקיקה את החובה לפרסום חוזים. ברמה הפדרלית, על אף שקיים אתר מרכזי לפרסום הוצאות המדינה בסכומים העולים על 500 דולר, יוזמת חקיקה שקודמה בעבר על-ידי הנשיא ברק אובמה, בעת שכיהן כסנטור, לא הושלמה.