שחרור 26 האסירים הפלסטיניים ייצא לדרכו תוך 48 שעות

בפתחו של שבוע מדיני סוער, פורסמה הלילה רשימת 26 האסירים הפלסטינים שצפויים להשתחרר במסגרת הפעימה השלישית של שחרור האסירים ■ 23 מהם הורשעו ברצח או בהריגה

השמות פורסמו - והפעימה השלישית של שחרור האסירים תצא לדרכה בתוך 48 שעות: שירות בתי הסוהר פרסם הלילה את שמותיהם של 26 האסירים הפלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי במסגרת הפעימה השלישית של שחרור האסירים.

בין המשוחררים, 23 הורשעו ברצח או בהריגה, שניים הורשעו בניסיון לרצח ואחד בחבלה בכוונה מחמירה. השחרור מתבצע בפעם השלישית, זאת כחלק מהליך המשא ומתן המדיני המתנהל בין ישראל לפלסטינים.

כל האסירים שישוחררו ביצעו את העבירות שבהן הורשעו לפני החתימה על הסכמי אוסלו וריצו תקופת מאסר של 28-19 שנים. מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי בדיון של צוות השרים שאישר אמש את שחרור האסירים הודגש כי אם אחד המשוחררים ישוב לפעילות עוינת הוא יוחזר לריצוי של המשך מאסרו.

ברשימת 26 האסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת הפעימה השלישית ניתן למצוא את כמיל עווד אחמד, שהורשע ברצח של לא פחות מ-16 בני אדם. הוא נעצר בשנת 1993, רק שבועיים לאחר חתימת הסכם אוסלו, ומאז הוא נמצא בכלא הישראלי.

עוד בין המשוחררים: שחאדה פריד שהורשע ברצח יוסף פרחאן, נידון ל-45 שנים בכלא והיה אמור להשתחרר בשנת 2030; יעקוב מוחמד רמדאן ועפאנה מוסטפה מוחמד שהורשעו ברצח שרה שרון; אלאפנדי יוסף עדנאן שנעצר ב-1992 והורשע בניסיון לרצח.

אבו-אלרוב מחמוד פיסל הורשע ברצח שני בני אדם ובהריגה של ארבעה בני אדם נוספים, נשפט למאסר עולם והוא כלוא משנת 1991; דמרה אברהים בלאל שהורשע ברצח פרידריך רוזנפלד; אבו-מוחסן חאלד אברהים ג'מאל שהורשע ברצח שלמה יחיא. תמימי רושדי סעיד שהורשע ברצח חיים מזרחי.

סילאווי חאלד אוסאמה שהורשע ברצח של שלושה בני אדם ובהריגה של אדם רביעי ונידון למאסר עולם; צואפטה עבד אל רזק מוחלס שהורשע ברצח יוסף מלכה; ברהם פאוזי נאצר שהורשע ברצח משה אדרי; אל-שלבי אחמד נועמאן שהורשע ברצח שלושה בני אדם בשנת 1992; ג'ראדת אניס איימן שהורשע ברצח ארבעה בני אדם ובהריגה של אדם חמישי.

שואמרה יונס נעים שהורשע ברצח של יוסי חיון והוא עצור משנת 1995; מוחמד סלמאן שהורשע ברצח שי שוקר; אבו-גאמל איברהים ג'מאל שהורשע בניסיון לרצח והיה אמור להשתחרר בעוד שלוש שנים; אבו-עלי מחמוד איברהים שהורשע ברצח רוני לוי; ברבך ג'ודאת זכי רמי שהורשע ברצח יוסף זנדני.

חלף ג'ומעה מוסטפא שהורשע ברצח בכוונה מחמירה והיה אמור להשתחרר בעוד מספר חודשים. אבו-חסין אחמד בלאל שהורשע ברצח, נידון ל-36 שנות מאסר והיה אמור להשתחרר ב-2027; אבו-חדיר מוחמד יאסין שהורשע ברצח יגאל שחף; נופל מחמוד שהורשע ברצח שרה שרון; סאלח חליל אחמד שהורשע ברצח שלושה בני אדם - מנחם שטרן, אלי אמסלם וחסין זאיד; מועמר עטא מחמוד שהורשע יחד עם איברהים בשניים ממקרי הרצח וטקטוק לוטפי אברהים, שהורשע ברצח בנימין מייסנר וכלוא משנת 1989.

אמש הפגינו עשרות בני משפחות שכולות שיקיריהם נרצחו בידי מחבלים פלסטינים נגד השחרור ומחו מול בית ראש הממשלה נתניהו בירושלים. המפגינים הקרינו על מסך גדול שהוצב במקום סרטים שבהם נראו משפחות שכולות מדברות על יקיריהן. הם נשאו שלטים, שעליהם נכתב בין היתר: "שר הביטחון שחררת רוצחים" עם תמונתו של משה (בוגי יעלון) ו"ראש הממשלה, לא מנהיג שקרן", עם תמונת נתניהו.

בין המפגינים הייתה גם גיסתה של השרה לימור לבנת, רבקה לבנת, שבנה בן יוסף לבנת נרצח בקבר יוסף בשכם באפריל 2011 בידי שוטרים פלסטינים. "ההחלטה הזאת מבזה אותנו", אמרה. "זו החלטה מתנשאת ויש לעצור את המהלך".

יעקב טובול, אביו של ליאור ז"ל שנרצח באוגוסט 1990, אמר לחדשות 2 Online כי "אני הצבעתי עבור נתניהו, אבל הוא ימשיך במעשים שלו כי לא אכפת לו ואני ביום של השחרור שוב אגיע לבית החולים. זה קשה לי מאוד להמשיך ככה. האמנו שנתניהו ינהג אחרת, קראנו את כל הספרים שלו שבהם הוא התנגד תמיד לשחרור אסירים".

על רקע המחאה בעקבות הפעימה השלישית של שחרור המחבלים הפלסטינים וההכרזה הצפויה בעקבותיה על מכרזים לבניית מאות יחידות דיור בשטחים - חוזר מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לביקור באזור. כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

גורם רשמי ברשות הפלסטינית אמר לסוכנות הידיעות כי קרי יגיע בסוף השבוע הבא וייפגש עם בכירים ישראלים ופלסטינים כדי לדון בהתקדמות התהליך המדיני. "קרי הודיע לנו שישוב לאזור ב-4 בינואר כדי לדון בהמשך שיחות השלום עם ישראל", צוטט הגורם. לדבריו, מזכיר המדינה מתכנן לשהות באזור במשך כמה ימים, במה שיהיה ביקורו העשירי במזרח התיכון מאז מארס האחרון.