תמ"א 38 בחיפה: 125 בקשות חדשות, 22 בניינים אוכלסו

תמ"א 38 צוברת תאוצה: מדד "גלובס" מלמד על כ-100 בקשות חדשות בממוצע לחודש ■ יחד עם זאת, בצד השני של המפה, בבירת הנגב עוד לא שמעו על התוכנית, וגם בתי המשפט מערימים יותר ויותר קשיים

ברוב אזורי הביקוש תמ"א 38 תופסת תאוצה - כך מסתמן בבירור במדד תמ"א 38 של "גלובס נדל"ן", המתפרסם אחת לחודשיים. לעשר הערים מהמדד הקודם (תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, בת ים, חולון, ראשון לציון, אשדוד, אשקלון, חיפה ויקנעם) צירפנו חמש ערים נוספות בצפון, במרכז ובדרום: רחובות, כפר סבא, חדרה, טבריה ובאר שבע.

הפרמטרים שנבדקו במסגרת המדד מול מחלקות ההנדסה בעיריות הם מספר הבקשות שהוגשו לביצוע פרויקט מכוח תמ"א 38 מאז נכנסה התמ"א לתוקף ב-2005; מספר היתרים שניתנו מאז ומספר טפסי איכלוס (טופס 4) שהונפקו. מדובר במדד היחיד שמספק נתונים מלאים ועוקב אחר התפתחות הענף.

סיכום המדד מעיד על 1,744 בקשות שהוגשו לביצוע תמ"א 38, התוכנית שאושרה ב-2005 ומקנה זכויות בנייה בבניינים ישנים תמורת חיזוקם מפני רעידות אדמה. 370 היתרי בנייה ניתנו ו-82 טפסי איכלוס הונפקו.

השוואה בין אוקטובר לדצמבר מגלה כי 362 בקשות להיתרי בנייה נוספו לעשר הערים בחודשיים האחרונים, 56 היתרי בנייה ו-20 טפסי אכלוס אושרו על ידי העיריות השונות. במילים אחרות: מקצב ממוצע של 10 פרויקטים מאוכלסים מדי שנה (82 ב-8 שנים), עברנו לקצב של 10 פרויקטים מדי חודש (וכ-100 בקשות חדשות). אפשר לצפות ליותר, אבל ללא ספק מדובר בכברת דרך.

זינוק בחיפה ור"ג

למרות שעברו רק חודשיים, ניתן לזהות עלייה משמעותית בהיקף הגשת בקשות להיתרי בנייה בכמה ערים. במפתיע, מי שעומדת בראש הטבלה אינה נמצאת במרכז הארץ. מדובר בעיר חיפה, שבה על פי נתוני מחלקת ההנדסה של העירייה הוגשו עד היום 360 בקשות. לפני חודשיים עמד מספר הבקשות על 235, מה שמשקף זינוק של יותר מ-50% בביקוש. במקום השני ממוקמת רמת גן, שם על פי נתוני העירייה, בחודשיים שעברו הוגשו עוד 115 בקשות לביצוע תמ"א 38 - עלייה של 38%.

גם בבת ים ובתל אביב-יפו הביקוש מראה את אותותיו. בבת ים נוספו 36 בקשות לחיזוק מבנים ובתל אביב-יפו נוספו עוד 33 בקשות כאלו. בכל הנוגע למתן היתרים המספרים נמוכים במידה משמעותית אך עדיין מעידים על התקדמות. גם בפרמטר זה, הגידול המשמעותי ביותר נרשם בחיפה, שם ניתנו עד כה 72 היתרי בנייה. מדובר ב-27 היתרים שניתנו בחודשיים (עלייה של 60%).

שתי ערים נוספות בהןש עלה מספר ההיתרים בצורה ניכרת הן רמת גן וראשון לציון.

ומה קורה בפועל? במבחן האכלוס בולטות שוב חיפה רמת גן - עם 22 בניינים שבהם הושלם החיזוק.

כאמור, במדד הנוכחי הצטרפו לרשימה חמש ערים נוספות: כפר סבא, רחובות, חדרה, טבריה ובאר שבע. הנתונים בערים אלו אינם מעודדים בלשון המעטה. בשתיים מהערים, שבהן היה ניתן לחשוב כי יהיו ניצני פעילות, אפילו מפתיעים לרעה.

מתוך חמש הערים מסתבר כי רק בשתיים קיימת פעילות של תמ"א 38 בשטח - בכפר סבא ובחדרה. בראשונה הוגשו 37 בקשות להיתר, 12 היתרי בנייה ניתנו על ידי העירייה וארבעה פרויקטים קיבלו טופס איכלוס. בחדרה הוגשו 10 בקשות להיתר, 3 היתרים ניתנו ליזמים ורק פרויקט אחד קיבל כבר את טופס האכלוס המיוחל.

עד כאן החדשות הטובות.

בשלוש הערים הנוספות, נראה שחיזוק המבנים לא זז. ברחובות הוגשו שתי בקשות להיתרים אולם עד כה לא ניתן היתר בנייה. על פי מחלקות ההנדסה בטבריה ובבאר שבע, לא הוגשו מעולם בקשות לתמ"א 38.

ההיתכנות הכלכלית בערים אלו אינה מפתה את היזמים להיכנס להרפתקת התמ"א וככל הנראה גם העיריות אינן עושות יותר מדי כדי לקדם את התחום.

חשוב לזכור שמתוך 15 הערים במדד, טבריה ממוקמת באזור המועד ל"פורענות גיאולוגית" במידה הגדולה ביותר. ועדיין, הפתרון של מדינת ישראל לחיזוק המבנים באמצעות השוק החופשי טרם הגיע אליה.

בשור התחתונה, תוצאות מדד התמ"א מעודדות ומאכזבות בו זמנית. מצד אחד נראה שהביקוש גובר בקצב משמעותי וגם העיריות משחררות יותר היתרים. מצד שני, 82 בניינים שחוזקו בשמונה שנים זו תעודת עניות לתוכנית, לעיריות וגם למדינה.

אם לא די בכך. גם במקומות שבהם התמ"א תופסת תאוצה הקשיים גדולים. לפני שבועיים בוטלה בבית משפט תוכנית המתירה הגדלת צפיפות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 בעיר רמת גן ולבית המשפט העליון עומדת להגיע עתירה הנוגעת לפרויקט בחיפה. בינתיים, ועדות הערר מוצפות בהתנגדויות ופרויקטים אחרים מתמודדים עם חוסר ודאות בתכנון ובמימוש.

מיזמי תמ
 מיזמי תמ