איפה בנק ישראל? הדולר ירד ב-0.4% ל-3.478 שקלים

FXCM ישראל: "הדולר-שקל נסחר לכל אורך השבוע שעבר מתחת לרמת 3.5 שקלים, מה שמבסס רמה זו כתקרה משמעותית ומגביר את הלחץ כלפי מטה"

השקל התחזק היום (ב') מול המטבעות הזרים העיקריים, כאשר הדולר ירד ב-0.4% ושערו היציג נקבע על 3.478 שקלים, בעוד האירו ירד ב-0.61% ל-4.788 שקלים.

חודשיים אחרי מינויה הרשמי וכמעט חצי שנה לאחר שהחלה לכהן בפועל כנגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג חוטפת ביקורת מהכלכלנים הבכירים ביותר במשק. ביום חמישי האחרון נועדה פלוג עם החזאים המובילים של שוק ההון הישראלי (הכלכלנים הראשיים של מערכת הבנקאות והגופים המוסדיים), במפגש תקופתי שהחל בזמן כהונתו של הנגיד הקודם סטנלי פישר. "היא מאכזבת. לא ברור איך היא נתנה לדולר להגיע לאן שהגיע", אומר כלכלן בכיר. "קורים דברים דרמטיים בשוק ההון, ולא ברור מדוע היא עדיין לא מינתה משנה לנגיד שמבין בנושא", מסר כלכלן בכיר אחר. ואילו כלכלן בכיר שלישי הוסיף כי "פלוג שידרה המון אופטימיות לאור העובדה שבנק ישראל העלה את תחזיות הצמיחה, אז כנראה שמבחינתה הכול בסדר". לדבריו, "פלוג חוזרת על אותה המנטרה לפיה מאז חודש מאי שער החליפין האפקטיבי (סל המטבעות) לא השתנה בהרבה... נו באמת!".

נוכחים אחרים במפגש ציינו כי הנגידה התייחסה לעניין קביעת שער רצפה לדולר ואמרה כי היא אינה מסכימה לגישה, אך השתמשה במשפטו המפורסם של פישר: "בנקאי מרכזי לעולם לא אומר מעולם". חלק מהכלכלנים הבכירים אף רמזו כי העובדה שהדולר ממשיך לדשדש ללא הפסקה היא משום שהמשקיעים הזרים אינם "מפחדים ממנה" (מפלוג - א.פ), זאת לעומת פישר שזכה לכבוד רב ולאמינות רבה בשוק. "אם היא חושבת שהיא יכולה לעלות על העגלה של פישר, לשכפל את המדיניות שלו ו'לבלות' כך 5 שנים - היא טועה. היא לא פישר", הסביר כלכלן בכיר שנכח בדיון.

FXCM ישראל: רמת ה-3.5 שקלים הפכה לתקרה משמעותית

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל נסחר לכל אורך השבוע שעבר מתחת לרמת 3.5 שקלים, מה שמבסס רמה זו כתקרה משמעותית ומגביר את הלחץ כלפי מטה. כמו כן, ביום שישי צנח הצמד לשפל ב-3.461 שקלים, מתחת לשפל של ספטמבר.

ואולם, לאור נפחי המסחר הדלילים בעולם התוקף הטכני של השפל הזה מוגבל, ואנחנו נצטרך להמתין לחידוש המסחר ב-2014 כדי לאמוד את המומנטום הנוכחי של הדולר בעולם ולמול השקל. גם השבוע הנוכחי יתאפיין בנפחי מסחר דלילים מחמת חופשת הסילבסטר, ומחזורי המסחר יחזרו לנורמה למעשה רק בשבוע הבא. נפח מסחר נמוך עשוי מצד אחד להתבטא בתנודתיות נמוכה ודשדוש. מנגד, ייתכן שיהיו שחקנים בשוק המקומי שירצו לנצל את הנפח הנמוך כדי ליצור תנועות משמעותיות כלפי מעלה או מטה".

ב-FXCM מוסיפים: "בתוך כך, גוברת הביקורת על אוזלת היד של בנק ישראל בשבועות האחרונים, אשר לא נוקט צעדים אקטיביים כדי לבלום את המפולת בשער החליפין. זהו בהחלט רגע מבחן עבור הנגידה קרנית פלוג, מאחר שצניחה של שער החליפין תיחשב לכישלון אישי שלה. ברמה הטכנית, רק עלייה מעל 3.52 שקלים עשויה ליצור מומנטום כלשהו כלפי מעלה. מצד שני, היעדים למטה הינם 3.45 שקלים ו-3.42 שקלים".