בקשות לביטול 95% מהמכירות בבניין של גינדי בחדרה

"גלובס" דיווח בשבוע שעבר כי גם בבניין הסמוך לזה שבו קרסו המרפסות בחדרה התגלו כשלים ■ גינדי השקעות: לא מאמינים שהרוכשים יצליחו לבטל את העסקאות ■ החברה כבר הכירה בהכנסות של 33 מיליון שקל בעסקאות אלה

גינדי השקעות מסתבכת: בעקבות קריסת המרפסות בבניין בפרויקט החברה בחדרה, מדווחת היום (ב') החברה לבורסה כי אמש היא קיבלה הודעה על בקשות לביטול 36 מכירות מתוך 38 דירות בבניין הסמוך לבניין בו קרסו המרפסות. כפי שדווח ב"גלובס" בשבוע שעבר, ישנו חשש כי גם לבניין הסמוך נשקפת סכנה.

כזכור, לבניין ברחוב נחל פרת 3 בו קרסו המרפסות בניין תאום שנבנה על ידי אותה חברה יזמית (גינדי השקעות) ועל ידי אותה חברת ביצוע (אורתם מליבו). בניין זה, ברחוב נחל פרת 3 א' פונה גם הוא מאנשים לאחר שדוח מהנדס שבדק את המרפסות שקרסו העלה חשש כי הליקוי שגרם לקריסת המרפסת קיים גם במרפסות אחרות בבניין וגם בבניין התאום. כתוצאה מכך, ביטלה עיריית חדרה בשבוע שעבר את טפסי האיכלוס שניתנו לשני הבניינים. במהלך סוף השבוע אף הוצבו מוטות תמיכה למרפסות הבניינים וזאת כדי למנוע מקרה קריסה נוסף.

עורכת הדין טל רבינוביץ', המייצגת עשרות מבעלי הדירות בבניין ברחוב נחל פרת 3 א', סיפרה כי "מדובר בבניין אשר קיבל טופס 4 ואוכלס ואולם לאחר שהתמוטטו המרפסות בבניין השכן, הורה מהנדס העיר חדרה על פינוי הבניין מדייריו ואלה שוכנו בבית מלון בנתניה ובמגורים ארעיים מאולתרים. הבניין הוכרז כמבנה מסוכן. בבדיקה שנערכה על ידי מומחה מטעם התובעים, נתגלה כי נפלו ליקויים רבים במרפסות שנשרו, ליקויים המעידים על פגמים יסודיים בביצוע הבנייה כגון עובי פלטת בטון מזוין קטן מהדרוש בהפרש רב, ברזל זיון חסר, ועוד ליקויים מהותיים אשר מטבעם פוגעים ביציבות הבניין".

עוד הסיפה עו"ד רבינוביץ' כי אומנם טרם ידועות תוצאות הבדיקות המלאות אולם "כבר ברור מתוך בחינה חלקית של חלקי הבניין שהתמוטטו כי מדובר בכשלים המעידים על רשלנות בביצוע ובפיקוח", כך לדבריה. "לאור זאת הדיירים חוששים להיכנס לדירות גם לאחר שהבניין ישוקם שכן האמון שנתנו בחברת גינדי פג. הדיירים עדיין לא יודעים אם הבניין ישוקם, כיצד הוא ישוקם, כמה זמן יידרש לכך והאם בסופו של יום הדירות יהיו דומות למה שהיו וכן מהו שיעור ירידת הערך שייגרם לדירות בכל מקרה. מומחה התובעים בדעה כי אין אפשרות לשקם את הבניין ולהביאו למצב כפי שהיה לפני כן וכי טופס 4 ואישור אכלוס אשר ניתנו - בטעות ניתנו ושלא כדין. מיותר לציין כי אף דייר לא היה קונה דירה לו היה יודע כי ימים ספורים לאחר האכלוס ייאלץ להתפנות לאור הכרז המבנה כמסוכן".

בגינדי השקעות סבורים כי אין מקום לטענות הדיירים. "להערכת יועציה המשפטיים של החברה, בהסתמך על תוצאות הבדיקות שנעשו עד כה, בין היתר על ידי אינג' ישראל דוד סגן ומ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות בישראל, לפיהם הגורם לקריסת המרפסת הינו כשל הנובע מביצוע שאינו תואם לתכנון וכן התקנה לקויה, ובהסתמך על המלצות ראשוניות של היועצים לתיקון הליקויים, נראה כי לא עומדת לדיירים הזכות לביטול ההסכמים האמורים", נכתב בהודעה חברה.

למרות זאת, החברה מדגישה כי כבר הכירה בהכנסות מאותן 36 דירות שנמכרו בהיקף של 33.1 מיליון שקל וברווח גולמי של 3.88 מיליון שקל בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2013. כיוון שייתכן שהרוכשים יצליחו לבטל את העסקאות, גינדי השקעות מזהירה כי היא "בוחנת את השפעת האירוע האמור (אם בכלל) על דוחותיה הכספיים על הרבעון הרביעי של שנת 2013, ואת יכולתה להיפרע מהקבלן בגין הנזקים הישרים והעקיפים שעשויים להיגרם לה, ותשוב ותדווח ככול שתידרש לכך".

גינדי השקעות מציינת בהודעתה כי פנתה לאורתם סהר לתיקון הליקויים "באופן מיידי ובמקביל מעמידה לרשות הדיירים בפרויקט דיור חלופי וכן כל סיוע ועזרה שנדרש להם". היא גם מציינת שאורתם סהר ביטחה את הפרויקט וכי אורתם התחייבה "לערוך ביטוח חבות מוצר בגבול אחריות של עד 10 מליון שקל וביטוח אחריות מקצועית בגבול אחריות של עד 4 מליון שקל".

עו"ד רבינוביץ' סיכמה כי "אף דייר לא היה קונה דירה ביודעו כי בעקבות אירוע מסוג זה יחשוש לצאת למרפסת שמא היא תתמוטט. תחושה זו מלווה את הדיירים וכנראה תלווה אותם גם בעתיד.מצבור דברים אלה גרם לתובעים להודיע על ביטול ההסכם במטרה לקבל את כספם בחזרה וכן לקבל את כל ההוצאות הנוספות והנזקים המגיעים להם כדין".