רגע היסטורי: ערוץ 10 הגיש בקשה לרישיון

אם הערוץ יעמוד בכל מחויבויותיו ב-2014, תהיה חברת ישראל 10, בעלת הזיכיון, הראשונה בתולדות השידור המסחרי בישראל שתעבור מזיכיון לרישיון ב-2015 ■ עם זאת, ברשות השנייה נערכים לכך שערוץ 10 לא יצליח לגייס משקיע וייסגר

היסטוריה בשידור המסחרי בישראל: ערוץ 10 הגיש היום (ב') אחר-הצהריים בקשה לרישיון. אם הערוץ יעמוד בכל מחויבויותיו בשנת 2014, תהיה ישראל 10 הזכייניות הראשונה בתולדות השידור המסחרי הישראלי שתעבור מזיכיון לרישיון בשנת 2015.

אנשי הערוץ הוזמנו להעביר את ספרי הרישיון בשעה 16:30 למועצת הרשות השנייה. הרישיון אמור להיות תקף למשך 15 שנה, ללא צורך במכרזים.

בספר הבקשה, המונה כ-1,600 עמודים, מספקת חברת ישראל 10 מידע על כל ההיבטים הקשורים לפעילות הערוץ 10 בתקופת הזיכיון שנותרה ולמעבר לפעילות ברישיון. המסמכים כוללים נתונים באשר למחויבויות התוכן והשידורים של ערוץ 10.

על-פי הנתונים שמציג הערוץ, משנת 2003 ועד כה השקיע ערוץ 10 כ-3 מיליארד שקל בהפקת תוכניות, מתוכם כמיליארד שקל בשידורי והפקות חברת החדשות.

מנכ"ל ערוץ 10, רפי גינת, אמר היום: "אנחנו מגישים היום את הבקשה לרישיון שידורים, בקשה שמשקפת עמידה במחויבויות השידורים והתוכן, ובתחילת 2015 נחל לפעול ברישיון. תהליך ההתחזקות והשיפור של הערוץ נמצא בעיצומו, והוא יימשך במהלך השנה הזו. זה לא תהליך מהיר, וזה לא תהליך שאין בו מהמורות בדרך, אבל זה תהליך שיטתי ועקבי. נתוני הצפייה של החודשים האחרונים מראים שהמאמץ הממוקד והמתמשך שלנו, להביא לציבור הצופים יותר ויותר תוכניות טובות ותחרותיות, הוא מאמץ שכבר נושא פרי.

"ערוץ 10 ימשיך להציג לוחות שידורים מגוונים, שכוללים משדרי חדשות מן המעלה הראשונה, סדרות וסרטים דוקומנטריים, עונות חדשות של תוכניות תחקירים, סדרות דרמה איכותיות, משדרי ספורט בולטים ותוכניות ריאליטי ובידור חדשות".

לדברי גינת, "מתקיימים בימים אלה מגעים אינטנסיביים עם משקיעים מהארץ ומחו"ל, ואין לי ספק כי בעתיד הקרוב יצטרפו בעלי מניות נוספים לערוץ".

אילן אבישר, יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, אמר כי "ערוץ 10, למרות כל הקשיים הכלכליים, העניק תרומה ייחודית למפת השידורים בישראל. המועצה עשתה כל שביכולתה לאורך השנים כדי להגיע לרגע המיוחל הזה של הגשת מסמכי הרישיון. אנו מקווים שעם כל הקשיים הנוכחיים שהערוץ מתמודד איתם, נמצא עצמנו בעוד שנה עם ערוץ חי ובועט, וזאת לטובת הציבור, קידום היצירה הישראלית ולטובת ריבוי המגוון והיצע השידורים, הפלורליזם וריבוי הדעות בשידורי החדשות".

מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שי באב"ד, אמר כי "ערוץ 10 עשה כברת-דרך משמעותית והצליח לצאת מחוזק, גם לאחר המהלך המפתיע שבו עזב בעל המניות המרכזי, רון לאודר, את הערוץ. יש לקוות כי כעת, עם צאת הערוץ לדרך חדשה, הוא יצליח לגייס משקיע חדש בזמן הקרוב, אשר יסייע בידי הערוץ להמשיך במגמת השיפור שהחלה ובפיתוח תכנים חדשים ומעניינים שיופיעו על מסך הטלוויזיה. בעת הזו ישנה חשיבות מכרעת לקיומם של שני ערוצים מסחריים ציבוריים ושתי חברות חדשות אשר יספקו תוכן מעניין, מהימן, עשיר ותחרותי".

עננה מעל עתיד ערוץ 10

ערוץ 10 אמנם הגיש את בקשתו לרישיון, אולם מעל עתידו של הערוץ עדיין מרחפת עננה. בעלי המניות של הערוץ יוסי מימן, היו"ר, וארנון מילצ'ן לא הזרימו לערוץ כסף בשנים האחרונות, ולא נראה כי בכוונתם להזרים כסף בשנה הקרובה. מימן לקח על עצמו את מניותיו של רון לאודר, שעזב את הערוץ בחודש האחרון, בתמורה להזרמה אחרונה מצדו של לאודר בסך של 10 מיליון דולר.

ברשות השנייה נערכים לכך שהערוץ לא יצליח לגייס משקיע נוסף.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת היוזמה המתגבשת, אם ערוץ 10 יחדל להתקיים, תעלה חקיקה שתחייב יציאה של זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת לרישיונות כבר בסוף 2014. הזכייניות יאבדו את אפיק 22 לטובת האפיקים 3 ו-4, ותתקיים התמחרות בינהן על חברת החדשות של ערוץ 2. החברה שלא תזכה בחדשות 2, תחויב לקלוט את עובדי חדשות 10.

מהרשות השנייה נמסר כי "בשלב זה אין שום יוזמה או פעילות מול הזכייניות האחרות, ובוודאי אין כל יוזמה לשינוי חקיקה".